آتش نشانی کشور آلمان

آتش نشانی کشور آلمان

وارد سایت آتش نشانی که می شویم آنچه بیش از هر چیزی چشمگیر است نظم است. ایستگاهی بسیار خودمانی !! ظاهرا ایستگاه آتش نشانی منزلی مسکونی است که پارکینگ آن را سه ماشین آتش نشانی به همراه یک قایق موتوری اشغال کرده است

جلسه ما خیلی زود شروع می شود و انچه ارائه می شود متنی کلیشه ای است که قبل از سفر آن را بر روی سایت آتش نشانی ایران خوانده بودم ( که در انتهای همین مطلب آن را قرار داده ام ) اما آنچه در این متن نوشته نشده بود احترام و متانت و آرامش آتش نشان های کشور آلمانی بود به نحوی که تا انتهای جلسه ما متوجه نشدیم که کسی که در کنار ما نشسته است و همراه ما به پرزنت رئیس ایستگاه گوش می دهد فرمانده کل آتش نشانان شهر است و ما این را وقتی متوجه شدیم که دوستان همراه آمارهایی از میزان مجروحان و تلفات در سطح کشور را می خواستند و فرمانده به کمک همکار خود آمد و آمار را تصحیح کرد

در ادامه بازدید از ایستگاه لوازم و تجهیزات ایستگاه را با گروه همراه دیدیم و آنچه از اطلاعات دوستان همراه که با تجهیزات کشورمان نیز آشنا بودند عایدمان شد این بود که به لطف دکتر قالیباف شهردار تهران، ایستگاه های آتش نشانی ما امروز از لحاظ تجهیزات کمتر از ایستگاه های آلمانی نیست

در این میان وقتی صحبت بحران های بزرگ شد فرمانده تاکید کرد که آتش نشانی آلمان برای وقایع و فجایع بزرگ به گروه داوطلب دیگری وابسته است که ابزارهایی فراتر از حد معمول دارد و در زمان بحران های بزرگ به کمک آتش نشانی در کل کشور آلمان می آید گروهی که به فرشتگان آبی مشهورند! 

( در خصوص فرشتگان آبی بزودی خواهم نوشت)

.

.

خدمات امدادی و آتش‌نشانی در آلمان

قوانین:

بر طبق قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان، هر یک از ۱۶ ایالت این کشور دارای ایستگاه‌های آتش‌نشانی مستقل برای خود می‌باشند.

وزارت کشور ریاست کل و نظارت عالیه بر این ایسگاه‌های آتش‌نشانی را برعهده دارد. مقامات و مسئولین آتش‌نشانی‌ها تحت قوانین اطفاء حریف ایالت به کار منصوب می‌شوند و این مضنونین در حوزه شهر و یا شهرداری فعالیت نموده و مسئولیت ایجاد و نگهداری سازمان آتش‌نشانی را برعهده دارند.

ساختار تشکیلاتی و سازمان‌های تمام شهرها و شهرداری‌ها خدمات آتش‌نشانی را به صورت داوطلبانه و یا حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

 وسعت ایستگاه‌های آتش‌نشانی بستگی به میزان جمعیت در آن شهرها و یا انواع مخاطراتی دارد که در آن منطقه بخصوص وجود دارد.

 تمامی شهرداری‌ها دارای گروه آتش‌نشانان داوطلب هستند. تقریباً ۳۵۰۰۰ گروه آتش‌نشان داوطلب که تقریباً دارای ۲/۱ میلیون نفر عضو فعال می‌باشد و یکصد دسته آتش‌نشان حرفه‌ای (که حدوداً ۲۰ هزار عضو فعال دارد) در جمهوری فدرال آلمان وجود دارد.

شرح وظایف: وظایف و خدمات آتش‌نشانی عمومی شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱) اطفاء حریق

۲) همکاری در موارد فنی

۳) جلوگیری از تشعشعات و جلوگیری از آسیب‌های محیطی

۴) مقابله با بلایای غیر مترقبه

۵) امداد و نجات انسان‌ها

۶) امداد و نجات حیوانات

۷) حفظ اموال

۸) پیشگیری از آتش‌سوزی


امکانات سخت‌افزاری:

 تشکیلاتی خدمات آتش‌نشانی عمومی زیر نظر قوانین اطفاء حریق و متمم‌ها و اصلاحیه‌های مربوطه اداره می‌شود. مأموریت‌ها مطابق با مقررات خدمات آتش‌نشانی صورت می‌گیرد.

 یک دستگاه خودروی فرماندهی با ۲ دستگاه خودروی اطفاء حریق که این خودروها با توجه به ماهیت اقدامات و ظرفیت‌ و توان ایستگاه‌ آتش‌نشانی می‌توانند توسط موارد زیر تکمیل شوند.

یک دستگاه نردبان گردان، یک دستگاه خودروی اضطراری، یک دستگاه خودروی حامل لوله‌های آتش‌نشانی، یک دستگاه خودروی نجات. تعداد نفرات اولین واحد آتش‌نشانی بستگی به ترکیب و تعداد خودروها دارد و حداکثر ۲۵ نفر می‌باشند.

 افسر فرمانده رهبری اولین واحد آتش‌نشانی بستگی به ترکیب و تعداد خودروها دارد و حداکثر ۲۵ نفر می‌باشند. افسر فرمانده رهبری اولین واحد آتش‌نشانی را برعهده دارد. و از همراهی تعدادی از افسران جزء و آتش نشانان سود می‌برد.

میانگین زمان آمادگی و واکنش

مناطق روستایی: تقریبا ۸ دقیقه

مناطقه شهری: تقریباً‌۵ دقیقه

کل هزینه‌های ایستگاه‌های آتش‌نشانی آلمان تقریباً‌ ۴/۲ میلیارد مارک است که از این میزان یک میلیارد به آتش‌نشان‌های داوطلب و ۴/۱ میلیارد به آتش‌نشان‌های حرفه‌ای اختصاص دارد. و هزینه سالانه اطفاء حریق به طور سرانه حدود ۲۵/۳۰ مارک است.

منبع :

www.fire125.ir

21 فوریه، 2010 |