چگونه یک مقاله علمی بنویسیم؟ (۲)
ادامه چگونه یک مقاله علمی بنویسیم (۱)۱٫۲٫۵ ویرگول (،)
ویرگول نشانه مکث کوتاه است که با توجه به نوع متن و نوع مخاطب، برای درست و روان خواندن نوشته، در حد اعتدال به کار برده میشود. در برخی موارد استفاده از آن ضرورت دارد که به برخی از آنها اشاره میگردد:
الف) در بین دو کلمه که احتمال دارد خواننده آنها را به هم اضافه کند:
امام، امت اسلام را زنده کرد.
ب) در دو طرف عطف بیان و بدل نیز معمولاً به کار میرود:
شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، درباره مسائل جاری گفت…
ج) بین چند کلمه یا گروه که در کنار هم بیایند و از نظر دستوری دارای یک نقش باشند، از ویرگول استفاده میشود و دو واحد آخری با «و» به هم عطف میشوند:
مردی مؤدب، فروتن، مهربان و نیکوکار بود.
د) میان عبارتها و جملههای غیرمستقل یا وابسته:
معمولاً پیش مردم ظاهربین، دانشمند واقعی کسی است که…
ر) برای جداکردن اجزای آدرسها:
قم، بلوارامین، روبروی راهنمایی و رانندگی، مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه.
س) برای جداکردن ارقام در جمله:
به این موضوع در صفحههای ۷۰، ۹۵، ۱۱۵ و ۴۲۰ اشاره شده است.
ص) بعد از کلمهها و عبارتهای ربطی مانند:
با این همه، به هر حال و… و قیدی، مانند: اولاً، ثانیا، بلی، خیر و…
۲٫۲٫۵٫نقطهویرگول (؛)
نقطه ویرگول برای مکثهای طولانیتر و حدّفاصل بین ویرگول و نقطه است و به نقطه نزدیکتر است که موارد کاربرد آن به شرح زیر است:
الف) قبل از کلمهها و عبارتهای توضیحی مانند: (مثلاً، یعنی، اما و…) اگر به مفهوم جمله قبل برگردد:
شیخالرئیس گفته است که: «از گاو میترسم؛ برای اینکه گاو شاخ دارد و عقل ندارد»؛ یعنی اینکه از قدرتمند کم عقل باید گریخت.
ب) اجزای وابسته به یک موضوع کلّی، هرگاه به صورت جملههای متعددِ ظاهرا مستقل بیان شود:
فراق، کوه را هامون کند؛ هامون را جیحون کند؛ جیحون را پرخون کند؛ پس با این دل ضعیف چون کند؟
ج) هرگاه در بین اجزای قسمتهای مختلف یک جمله، ویرگولهای متعدد به کار رفته باشد، نقطه ویرگول برای جدا کردن مجموعه آن قسمتها از یکدیگر به کار میرود:
محمد، احمد، حسن؛ علی و محمود را زدند.
د) هرگاه موضوع یک جمله کامل، فهرستوار دستهبندی شده باشد، پس از پایان هر دسته، نقطه ویرگول، و در آخرین دسته، نقطه میآید؛ مانند:
ساختمان واژههای فارسی، چند صورت است:
۱) ساده: گل، دل، خرد؛
۲) پیشوندی: همدل، بینوا، نادان؛
۳) پسوندی: کارگر، شنونده؛
۴) مرکب: گلخانه، دلنواز، سخنگو؛
۵) گروهی: بی دست و پا، آب از سرگذشته.
۳٫۲٫۵٫نقطه (.)
نشانه مکث کامل است که در پایان جملههای خبری و امری میآید و موارد کاربرد آن به شرح زیر است:
الف) پس از توضیحات پاورقیها، جدولها، نمودارها.
ب) در پایان جمله و پس از ذکر مشخصات منابع که در متن استناد شده است؛ مانند:
(مطهری، ۱۳۷۷، ص ۲۵).
ج) برای مشخص کردن حرفهای اختصاری، لازم است پس از هر حرف (به جز حرف آخر) نقطه گذاشته شود؛مانند:
ه.ق (هجری قمری)، ق.م (قبل از میلاد)
۴٫۲٫۵٫دونقطه (:)
نشانه توضیح است و به جای کلمهها و عبارتهای توضیحی (نظیر، مانند، مثل، ازقبیل و…) به کار میرود، بدین معنی که آنچه بعد از دونقطه آمده توضیح مثالِ قبل است؛ مانند:
تنها ره سعادت: ایمان، جهاد، شهادت.
الف) قبل از نقل قولها دو ْنقطه میآید:
او در کتاب خود گفته است: «شما بودید که رفتید…».
ب) برای جداکردن رقمهای جزئی از کلی نیز از دونقطه استفاده میکنند (در متنهای فارسی رقم کلی در سمت راست و رقم جزئی سمت چپ میآید)، مثلاً جلد سوم صفحه چهل و یک، را به صورت، «۳ :۴۱» نشان میدهند.
ج) گذاشتن دونقطه پس از عنوانهای کتاب، مقاله، عنوان اصلی، فرعی و امثال آن لازم نیست.
۲٫۵٫علامت سؤال (؟)
در پایان جملههای پرسشی مستقیم، علامت سؤال میآید؛ همچنین موارد دیگر استفاده از علامت
سؤال عبارت است از:
الف) پس از جملههای استفهام انکاری:
چه کسی میداند چه خواهد شد؟
ب) بعد از کلمهها یا عبارتهایی که به جای جمله پرسشی بیایند:
کدام بهتر است: علم یا ثروت؟
ج) برای بیان مفهوم تردید یا استهزا این علامت در داخل پرانتز (؟) استفاده میگردد:
آقای محمدی، استاد نمونه دانشگاه تهران (؟) به مشهد رفته است.
د) هرگاه چند جمله سؤالی پشت سر هم قرار گیرند، معمولاً در پایان تک تک آنها نشانه پرسش میآید:
هیچ معلوم نیست از کجا آمدهاند؟ چه آوردهاند؟ به کجا میروند؟
ر) اگر در ضمن جلمه خبری، جملهای پرسشی نقل شود، باید جمله پرسشی حتما در داخل گیومه قرار گیرد:
طفیلی را پرسیدند که «اشتها داری؟»؛ گفت: منِ بیچاره در جهان همین متاع دارم.
۶٫۲٫۵٫گیومه «»
نشانهای است که برای «مشخص کردن» در موارد زیر به کار میرود:
الف) هرگاه عین عبارت نویسنده یا گویندهای نقل شده باشد:
او پرسید «آیا کتابخانه ملی را دیدهای؟»
ب) هرگاه برای تأکید یا به دلیل دیگر خواسته شود کلمه یا عبارتی در متن مشخص و متمایز شود مانند:
گفتم «کتاب» را بیاور.
ج) آوردن عنوان مقالهها، سخنرانیها، فصلها، مجلهها، اشخاص، کتابها و… در متن- جایی که در چاپ حروف کج (ایرانیک) به کار نرفته- در داخل گیومه میآید.
۷٫۲٫۵٫پرانتز ()
برای جداکردن توضیحهای نسبتا اضافی به کار میرود؛ توضیح هایی از قبیل:
الف) عبارتهای تکمیلکننده و توضیحدهنده:
امامان معصوم(ع) احکام دینی را گاهی از راه الهام (نه وحی که خاص پیغمبر است) میگرفتند.
ب) معنای لغتها و کلمهها:
جلد پنجم و ششم فرهنگ معین به اعلام (اسمهای خاص) اختصاص دارد.
ج) تاریخها:
صائب (۹۸۶-۱۰۸۱ ه ق) از برجستهترین شاعران سبک هندی است.
د) ذکر مثالها:
روشهای تحقیق به کار گرفته شده (مثل پیمایشی) در متن…
ر) ارجاعها و ذکر منابع در متن:
(جوادی آملی، ۱۳۷۷، ص ۵۴).
س) برای آوردن علایم اختصاری در متن:
(ق.م)؛ (ره)
۸٫۲٫۵٫ خط فاصله (-)
نشانه جداسازی است و بیشتر در دو طرف جمله یا عبارت معترضه میآید تا آن را از متن اصلی جمله جدا کند، خط فاصله در جداکردن، از ویرگول قویتر و از پرانتز ضعیفتر است؛ به این معنی که خواننده حتما مطلب بین دو ویرگول را باید بخواند، ولی مطلب دو خط فاصله را میتواند نخواند. تفاوت آن با پرانتز در این است که عبارت بین دو خط فاصله، جزء جمله به شمار میرود و در روال طبیعی جمله میتوانیم آن را بخوانیم، ولی عبارت داخل پرانتز، توضیحی زاید بر متن است و ممکن است از نظر ترتیب کلمات به گونهای نباشد که بتوانیم آن را بخوانیم (غلامحسینزاده، ۱۳۷۲، ص ۵۰):
نهضت بیداری مسلمانها در بسیاری از کشورهای اسلامی -برخلاف آنچه که تصور و تبلیغ میشود- فرزند انقلاب نیست، برادر آن است.
الف) در آغاز بندهای کوتاه فرعی که بدون شمارهگذاری یا دستهبندی عددی و حرفی بعد از دو نقطه قرار میگیرند: کارمند خوب کسی است که:
– اهداف کارش را بداند؛
– نیازهایش را بشناسد و…
ب) برای پیونددادن یک ترکیب دو وجهی:
فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ قطار تهران-مشهد
ج) به معنی «تا» در بین دو عدد:
ساعت ۹-۸ درس دارم.
۶٫تایپ مقاله
امروزه تقریبا اکثر مجلات علمی، مقالات خود را به صورت تایپ شده میپذیرند، بدین روی و برای تکمیل شدن بحث، برای آشنایی مؤلفان محترم، برخی از اصول تایپ، بیان میگردد.
الف) عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله چهار سانتیمتر از بالا با قلم یاقوت، شماره شانزده تایپ میگردد.
ب) نام مؤلف در زیر عنوان و در وسط سطر و با فاصله ۵/۱ سانتی متر، با قلم ترافیک، شماره ده تایپ میشود.
ج) رتبه علمی و محل خدمت مؤلف یا مؤلفان با علامت ستاره () یا شماره در پاورقی همان صفحه و با قلم لوتوس نازک شماره دوازده که متناسب با قلم پاورقی است، تایپ میگردد.
د) عناوین فرعی مقاله با شمارههای تفکیککننده مانند: ۱٫، ۲٫، ۳٫، و…، با قلم لوتوس سیاه، شماره چهارده تایپ میگردد.
ر) عناوین فرعیتر با شمارههای تفکیک کننده ۱٫۱، ۲٫۱ و… با قلم لوتوس سیاه، شماره سیزده تایپ میگردد.
س) متن مقاله با قلم لوتوس نازک، شماره چهارده تایپ شده و ابتدای هر پاراگراف یا بند با کمی تورفتگی (اشپون) با فاصله ۵/۰ سانتی متر آغاز میگردد.
ص) فاصله بین سطرهای متن ۵/۱ سانتی متر و فاصله آنها از عنوانهای فرعی دو سانتی متر است.
ط) فاصله حاشیه صفحهها از هر طرف دو سانتی متر و از بالا و پایین نیز دو سانتی متر است و فاصله آخرین سطر با پاورقی یک سانتی متر است.
ع) نقل قولهای مستقیم در داخل گیومه با قلم لوتوس نازک، شماره دوازده تایپ میگردد.
ف) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالای صفحه تایپ میگردد.
ق) مقاله فقط بر یک طرف صفحه تایپ میشود.
ک) باید در تایپ مقاله از به کاربردن قلمهای متنوع و متفاوت اجتناب شود.
ل) قلم انگلیسی لازم برای تایپ پاورقی، Times Mediumبا شماره هشت است و همین قلم برای انگلیسی در متن و منابع با شماره ده استفاده میشود.
۷٫ ویرایش متن
ویرایش متن بر عهده ویراستار است که باید طبق قوانین مربوط به نشر و ضوابط علمی صورت دهد. هرچند ویرایش، وظیفه محقق نیست، برای آشنایی محققان، به توضیحی اجمالی در این رابطه میپردازیم:
هر اثر تحقیقی دو نوع ویرایش میشود: ویرایش فنی و ویرایش محتوایی.
۱٫۷٫ویرایش فنی
در ویرایش فنی مسائلی از قبیل به دست دادن ضبط لاتینی نامها یا معادل فرنگی اصطلاحات فنی، تعیین محل تصاویر، اشکال و جدولها، مراعات شیوه مناسب برای معرفی مشخصات کتابشناسی، تهیه فهرست مندرجات، فهرست تفصیلی، واژهنامه، فهارس دیگر، تنظیم صفحه عنوان و صفحه حقوق، اعراب گذاریهای لازم، تبدیل مقیاسها و سنوات، توضیح لازم برای برخی از اصطلاحات، معرفی اجمالی بعضی از اعلام در صورت نیاز انجام میشود.
۲٫۷٫ ویرایش محتوایی
هر نوع کاستی و نادرستی نحوی و زبانی در این ویرایش اصلاح میشود. اگر اثر تحقیقی، متن تصحیح شده باشد، به بدخوانیهای مصحح توجه و با مراجعه به منابع – در صورت همکاری مصحح و در اختیار قرار دادن منابع- از درستی واعتبار توضیحات و تعلیقات وی اطمینان حاصل میشود. در مورد آثار ترجمه شده مطابقت تمام وکمال ترجمه با متن اصلی لازم است (دهنوی، ۱۳۷۷، ص ۱۰۰).
۸٫پیوستها
اگر مقاله علمی دارای مطالبی باشد که در گزارش پژوهش علمی ضروری نیست، مؤلف آن را در پیوستها، ضمیمه مقاله مینماید. بهطور کلی آنچه پرسشنامه را در درک، ارزشیابی و تکرار پژوهش یاری میکند، مانند نسخه کاملی از آزمونها یا پرسش نامههای چاپ نشده و شاخصهای آماری آنهاو…، میتواند در پیوست آورده شود.
در این بخش، برخی از پیوستهای مربوط به این مقاله آورده شده است:
۱٫۸٫فرم ارزیابی مقاله مربوط به تحقیقات میدانی (شماره ۱).
۲٫۸٫فرم ارزیابی مقاله مربوط به تحقیقات کتابخانهای (شماره ۲).
۳٫۸٫فرم ارزیابی مقاله مربوط به ترجمه (شماره ۳).
۴٫۸٫نشانههای ویراستاری.
منابع
– احمدی گیوی، حسن، حاکمی، اسماعیل؛ شکری، یداللّه و طباطبایی، محمود (۱۳۶۸). زبان و نگارش فارسی. تهران سمت.
– اعتماد، شاپور؛ حیدری، اکبر؛ سربلوکی، محمدنبی و مهرداد، سید مرتضی (۱۳۸۱). معرفی نظام ارزیابی مجلات علمی. تهران، مرکز تحقیقات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.
– ترابیان، کیت(۱۹۸۷). راهنمای نوشتن مقالات در طول ترم: پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری. ترجمه محسن قنبری(۱۳۸۰). قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
– دلاور، علی(۱۳۷۱). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ سوم. تهران، دانشگاه پیام نور.
– دهنوی، حسین(۱۳۷۷). روش تحقیق. چاپ سوم. قم، نشر معروف.
– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (۱۳۷۹). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ سوم. تهران، برگه.
– سیف، علیاکبر(۱۳۷۵). روش تهیه پژوهشنامه در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
– غرویان، محسن(۱۳۶۸). آموزش منطق. چاپ اول. قم، مؤسسه انتشارات دارالتعلیم.
– غلامحسینزاده، غلامحسین (۱۳۷۲). آیین نگارش و ویرایش. تهران، سمت.
– فرهنگستان زبان وادب فارسی (۱۳۸۲). دستور خط فارسی. چاپ دوم. تهران، آثار فرهنگستان.
– مطهری، مرتضی(۱۳۷۲). آشنایی با علوم اسلامی. چاپ پنجم. قم، دفتر انتشارات اسلامی.
– هومن، حیدرعلی(۱۳۷۴). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. چاپ دوم. تهران، پارسا.
– هومن، حیدرعلی(۱۳۷۸). راهنمای تدوین گزارش پژوهشی: رساله و پایان نامه تحصیلی، تهران، پارسا.
۱٫ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
۲٫ محققان برای آشنایی با ملاکهای محتوایی و ساختاری، به فرم های ارزیابی مقالات مراجعه فرمایند.
۳٫ Theory
۴٫ Explanation .
۵٫ Research.
۶ .Methodology.
۷ .Abstract.
۸ .Key Words.
۹٫Scientif Method.
۱۰٫Introduction.
۱۱٫Method.
۱۲٫ Subjects.
۱۳٫Instruments .
۱۴٫Research Design.
۱۵ . Procedure
۱۶٫Deta Analysis.
۱۷ . results.
۱۸٫Discussion.
۱۹٫Interpretation .
۲۰٫Canclusio.
۲۱٫Referrals.
۲۲٫ Citation.
۲۴٫ راه تشخیص آن در کتاب فهرست مستند «اسامی مشاهیر و مؤلفان» اثر کتابخانه ملی آمده است.
۲۵٫ Edition.
۲۶٫ لازم به یادآوری است تمام آنچه در بخش رسمالخط بیان میشود، برگرفته از کتاب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (۱۳۸۲) میباشد به جز آنجاییکه ارجاعِ مجزا داده شده است.
۲۷٫ تمام مباحث مربوط به نشانهگذاریها از دو کتاب «زبان و نگارش فارسی» تألیف دکتر حسن احمدی گیوی و همکاران و کتاب «آیین نگارش و ویرایش» اثر دکتر غلامحسین غلامحسینزاده از انتشارات «سمت» گرفته شدهاست.
منبع این صفحه : http://www.ses.ac.ir/page.php?slct_pg_id=3080&sid=5&slc_lang=fa