پلهای پیش ساخته بتنی مورد استفاده در راه آهن

پلهای پیش ساخته بتنی مورد استفاده در راه آهن
جناب مهندس ایرج عنایتی کارشناس ارشد سازه و سرپرست کارگاه پروژه خط دوم راه آهن بافق طبرکوه زحمت کشیدند و برای استفاده سایر مهندسین عکسهای زیبایی از مراحل ساخت پلهای پیش ساخته مورد استفاده در راه آهن را برای ما فرستادن تا بر روی سایت قرار دهیم . طی مکاتبه ای که با ایشان داشتیم درخواست کردیم تا توضیحات بیشتری را برای ما از مراحل ساخت و نگهداری و نصب این سازه های بتنی ارسال کنند که به امید خدا هر وقت ارسال شد زیر همین عکسها قرار دهیم .

جناب مهندس عنایتی زحمت کشیدند و گزارشی مصور از روند ساخت پلها را برای ما فرستادن اما متاسفانه متن ارسالی بخاطر عکسها ضمیمه آن بسیار سنگین شده بود لذا فعلا عکسها را از متن جدا نمودیم و در مرحله بعد با سبکتر کردن عکسها تکمیلی ارسال آنها را هم ضمیمه خواهیم نمود .

.

پل پیش ساخته

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

مراحل ساخت قطعات پلهای پیش ساخته

( شرکت تکنیک )

        طراحی

با بررسی نقشه های توپوگرافی و هیدرولوژی منطقه مورد نظر و برآورد میزان دبی ورودی به پل توسط واحد طراحی شرکت تکنیک مستقر در دفتر مرکزی، مرحله طراحی نقشه ها آغاز می گرددٰ که طی آن تیپ کالورت مورد نظر با تمامی جزئیات اجرائی طراحی می شود. یک کالورت شامل تعدادی باکس بتنی پیش ساخته است که به وسیله پلیت و نبشی در محل اتصال به یکدیگر متصل و به شکل جسمی یکپارچه عمل می کنند. همچنین جهت هدایت آب اطراف به داخل باکسها از تعدادی دیوار برگشتی در دو طرف باکس انتهایی استفاده می شود. نحوه اتصال دیوارها با یکدیگر نیز به مانند باکسها با استفاده از پلیت ونبشی است.

پس از انجام بررسی های فوق ٰ نقشه های اجرایی شامل تمامی جزئیات از قبیل تعداد باکس و دیوار، ٰ نحوه آرماتور بندی، قالب بندی ،بتن ریزی و همچنین کارهای تکمیلی تهیه و به دفتر فنی کارگاه ارسال می گردد.

        بررسی نقشه های ارسالی از واحد طراحی

پس از ارسال نقشه ها به دفتر فنی کارگاه ،ٰ بررسی نهایی برروی آنها جهت ارسال به واحد اجرا و آغاز عملیات  انجام می گیرد. این بررسی ها شامل چک کردن نهایی جزئیات اجرایی نقشه ها از قبیل کنترل لیستوفر ٰ، نحوه قالب بندی ،بتن ریزی و … می باشد. با توجه به اینکه دفتر فنی مستقردر سایت در بطن پروژه قرار داشته و دسترسی بیشتری جهت بررسی وضعیت توپوگرافی محل ،امکانات موجود درکارگاه شامل نیروی انسانی ( ماشین آلات ،مواد و مصالح )و… دارد پس از بررسی تمامی جوانب و اعمال تغییرات احتمالی مانند کم یا زیاد کردن تعداد باکس ،دیوار ،نحوه اجرای عملیات و … با هماهنگی کامل با واحد طراحی دفتر مرکزی و همچنین نماینده دستگاه نظارت مقیم در کارگاه و اخذ مجوز از آن نقشه های نهایی جهت اجرای عملیات به واحد اجرا داده می شود.

 

        عملیات اجرایی

واحد اجرا پس از دریافت نقشه ها از دفتر فنی کارگاه ٰ اقدام به تحویل لیستوفر ها به پیمانکاران نموده و به این ترتیب عملیات اجرایی آغاز می گردد. خم وبرش میلگردها بر اساس ابعاد و اندازه های مشخص شده در نقشه و به تعداد مورد نیاز انجام می گیرد. سپس بافتن شبکه های آرماتور آغاز و باکس ها و دیوارها جهت قالب بندی آماده می شوند. پس از آن عملیات قالب بندی و آماده سازی باکس جهت بتن ریزی انجام می شود. این مرحله به لحاظ اهمیت بالایی که دارد باید با دقت خاصی انجام می شود.

عملیات نهایی تولید قطعه ، بتن ریزیست که پس از اتمام قالب بندی و کنترل واحد اجرا بر آن انجام می گیرد. در تمام موارد فوق اخذ مجوز از واحد نظارت مقیم در کارگاه و تائید ایشان جهت آغاز عملیات بعدی الزامیست. این تائیدیه پس از بازدید ناظر مقیم در قالب اردر بتن ریزی که در بردارنده جزئیات آرماتوربندی و قالب بندی و همچنین تجهیزات لازم جهت بتن ریزی شامل میکسر ،ویبراتور و… می باشد است.  همچنین در حین بتن ریزی ٰ آزمایشگاه مقیم در کارگاه بلافاصله در محل حاضر و اقدام به گرفتن آزمایش اسلامپ و همچنین نمونه گیری از بتن به منظور تست های ۱روزه ۲روزه ۷روزه ۲۸ روزه و ۹۰ روزه می نماید.

        عمل آوری

به منظور کسب مقاومت نهایی ،عمل آوری بتن الزامیست . پس از باز کردن قالب ها که براساس آیین نامه بتن ایران ۹ ساعت پس از بتن ریزی انجام می شودٰ عمل آوری قطعات آغاز می گردد.این کار باعث جلوگیری از ازدست دادن آب بتن که تأثیر به سزایی در مقاومت مشخصه بتن دارد می شود . همچنین قبل از حمل ٰ،آن قسمتها و سطوحی از قطعات که در تماس با خاک خواهند بود بوسیله اندود و  پرایمر به منظور جلوگیری از تماس آب و همچنین سولفاته بودن خاک محل ایزوله می شوند. پس از کسب ۷۰٪ مقاومت نهایی و همچنین تأئید دستگاه نظارت مقیم در کارگاه بلند کردن قطعه از روی کف قالب انجام و به محل دپو انتقال می یابد. این کار بایستی جهت جلوگیری از وارد آمدن ضربات احتمالی و کنده شدن بتن با دقت انجام گیرد.ٰ سپس با کسب مقاومت نهایی ٰ ،قطعه مورد نظر به محل نصب حمل می گردد.

نحوه بارگذاری و آرایش قطعات پای کار به  گونه ای است که در هنگام نصب جابجایی توسط جرثقیل به کمترین تعداد برسد.

        نصب

به منظور نصب قطعات بایستی بستر نصب آماده باشد.ٰ بدین منظور عملیات خاکبرداری تا رسیدن به تراز مورد نظر که بسته به خاکریز موجود ممکن است کم یا زیاد باشد ،ساخت بستری انعطاف پذیر شامل ماسه کمپکت شده و همچنین در صورت نیاز تخریب سنگهای پل قدیم که عملیاتی زمانبر و سخت است انجام می گیرد . پس از آماده شدن مقدمات عملیات نصب توسط جرثقیل آغاز می شود و باکسها و دیوارهای حمل شده در محل خود جاگذاری و نصب می گردند. در هنگام نصب سعی بر آن است که حتی کمترین درز و فاصله ای بین دو قطعه متوال ایجاد نشود. در صورت وجود ،این درزها در مرحله عملیات تکمیلی پر می شوند.

پس از نصب قطعات عملیات نهایی به منظور تکمیل پل آغازمی شود که شامل جوشکاری پلیت های باکس و دیوارها که در هنگام آرماتوربندی به منظور اتصال قطعات جاگذاری شده بود ،درزگیری ،ایزوگام ،اجرای یک لایه ملات برروی ایزوگام ، سنگ چین ابتدا و انتها و … می باشد. سطح رویی کالورت ،دال ، به منظور جلوگیری از نفوذ آب باید بوسیله یک لایه ایزوگام پوشانده شود. همچنین جهت جلوگیری از آسیب دیدن ایزوگام به هنگام خاکریزی یک لایه بتن شاپ اجرا می گردد. سپس به منظور جلوگیری از ریزش خاک اطراف باکس ها  و پشت دیوارها از کف بستر تا به ارتفاع باکس به وسیله لاشه سنگ بلوکاژ می شود . همچنین پشت دیوارها نیز مطابق دتایل های اجرایی سنگچینی می گردد.

به ومنظور کاهش ضربه آب هنگام برخورد با باکس انتهایی ،پیشانی ،ترانزیشنی در ابتدای باکس به صورت شیبدار ایجاد می گردد. همچنین در انتهای کالورت نیز ترانزیشنی دیگر جهت خروج آب اجرا می شود. این ترانزیشن ها به صورت غرقاب  در ملات خواهند بود.

با طی این مراحل عملیات نصب کالورت به پایان رسیده و کالورت آماده بهره برداری می باشد. همانطور که گفته شد کالورتها قابلیت طراحی در تیپها و اندازه های متنوع جهت دبی های متفاوت را دارا بوده واز این لحاظ محدودیتی ندارند. 

با تشکر از جناب مهندس ایرج عنایتی سرپرست کارگاه پروژه خط دوم راه آهن بافق طبرکوه

21 فوریه، 2010 |