زمین‌لرزه در شیلی و سونامی در اقیانوس آرام

زمین‌لرزه در شیلی و سونامی در اقیانوس آرام

شمار تلفات زمین‌لرزه در شیلی همچنان رو به افزایش است و بر اساس تخمین ساز‌مان‌های امدادی، تازه در عرض سه ‌روز آینده می‌توان میزان خسارت‌ها و تلفات را دقیقا ارزیابی کرد. ۲۰۰ زندانی نیز در پی وقوع زلزله از زندان گریخته‌اند.

بر اساس تا‌زه‌ترین خبرها، زلزله‌ی ۸ / ۸ ریشتری در شیلی تا کنون جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفته است و هر لحظه نیز شمار تلفات رو به افزایش گزارش می‌شود. از زمان وقوع زلزله تا کنون بیش از ۷۰ پس‌لرزه رخ داده که دست‌کم چهار و نه دهم در مقیاس ریشتر قدرت داشته‌اند.

یکی از نگرانی‌های اصلی در این میان، سونامی پدید ‌آمده در اقیانوس آرام است که باعث شده بسیاری از کشورهای حاشیه‌ی اقیانوس آرام به حالت آماده‌باش درآیند. خبرگزاری ژاپنی کیودو یکشنبه بعداز ظهر به وقت محلی گزارش داد که در یکی از سواحل این کشور امواجی به بلندی یک متر و چهل و پنج سانتیمتر مشاهده شده است.

به دلیل ترس از وقوع سونامی، مقامات ژاپن از ساکنان نواحی ساحلی خواسته‌اند به مکان‌های مرتفع پناه ببرند. اولین امواج سونامی در ژاپن به بلندی ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر در استان هوکایدو مشاهده شدند.

در این میان کارشناسان هشدار داده‌اند که احتمال می‌رود بلندی این امواج تا سه متر نیز برسد. در همین راستا در برخی مناطق ژاپن رفت ‌و آمد قطارها متوقف شده و بخش‌هایی از بزرگراه‌ها نیز بسته‌ شده‌اند.

خبرگزاری روسیه نیز گزارش داده است که نخستین امواج سونامی در سواحل این کشور به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر دیده شده‌اند. مقامات محلی در هاوایی نیز از مشاهده‌ی امواج سونامی که بلندی آنها تا دو متر نیز اندازه‌گیری شده، خبر داده‌اند.

هنوز گزارشی مبنی بر ایجاد خسارت‌ها در هاوایی گزارش نشده است. با این همه ویلاهای تفریحی ساحلی و مغازه‌های توریستی بسته‌ شده و مردم محلی رو به ذخیره‌ی مواد غذایی و بنزین آورده‌اند.

فرار زندانیان

میشل باشلت، رییس‌جمهور شیلی، شنبه شب به وقت محلی در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، ضمن تلاش برای روحیه دادن به مردم کشور، اظهار داشت: «همانند فجایع گذشته‌، این بار هم از پس این آزمون برخواهیم آمد».

وی همچنین اضافه کرد که بر طبق اطلاعاتی که به وی رسیده، زلزله مستقیما بر زندگی دو میلیون نفر از مردم تأثیر گذاشته و یک و نیم میلیون نفر نیز خانه‌های خود را از دست داده‌اند. در پی زلزله، فرودگاه بین‌المللی سانتیاگو، پایتخت شیلی، خسارت‌های فراوانی دیده و بیشتر نقاط این شهر در تاریکی فرو رفتند.

در همین حال حدود ۲۶۰ نفر از زندانیان یکی از بازداشتگاه‌های شیلی با استفاده از فرصت به دست آمده در پی وقوع زلزله و تخریب دیوار زندان، فرار کرده‌اند. ۶۰ نفر از زندانیان بلافاصله دستگیر شده‌اند، اما ۲۰۰ نفر دیگر همچنان فراری هستند.

وزیر دارایی شیلی نیز از حمایت مالی دولت از قربانیان خبر داد و اعلام کرد که کشورش از توانایی مالی لازم برای برطرف کردن خسارت‌های وارده برخوردار است.

در همین حال کشورهای اروپایی و آمریکا برای کمک به شیلی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما دولت شیلی با رد این کمک‌ها خواستار "مهلت برای ارزیابی دقیق خسارت‌ها" شده است.

وزیر خارجه‌ی این کشور با تشکر از پیشنهاد‌های ارائه شده، خاطرنشان ساخته است: «ما از نیت مثبت مردم خشنود و سپاسگزار هستیم، اما اجازه دهید ابتدا سازمان حوادث غیرمترقبه‌ی شیلی گزارش ویژه‌ی خود را از کمک‌های مورد نیاز ارائه دهد.»

دفتر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در اطلاعیه‌ای آورده است که دبیر کل این نهاد بین‌المللی با دقت روند انجام کمک‌رسانی در شیلی را تحت نظر دارد.

گزارش‌ها از شهر کونسپسیون، مرکز اصلی زمین‌لرزه‌، حاکی از آن هستند که شمار کشته‌شدگان هر لحظه در حال افزایش است. شب گذشته امدادگران موفق شدند ۳۰ نفر را از زیر خرابه‌ی یک ساختمان ۱۴ طبقه‌ای که زلزله آن را به دو نیم کرده بود، نجات دهند. هنوز ۶۰ نفر در این ساختمان زیر آوار هستند و هر لحظه بیم آن می‌رود که بقایای ساختمان به طور کامل فرو بریزد.

دویچه وله

پیشنهاد کمک به شیلی

21 فوریه، 2010 |