نمایشگاه عکس مردم نگاری جشن انار

نمایشگاه عکس مردم نگاری جشن انار

دانه دانه های دلت رنگ زندگیست؛
آنجا که باد گلگونه ی دختران سپید بخت است
و تاوان غیرت مردان، خورشید سوختگی.
راه به راه چروکیده می شوند نسل هایی که از تو خاطره می سازند،
اما تو هنوز از فرطِ بزرگی، سینه چاک می کنی
و لبخند سرخت شگون دامن عروس های این آبادیست!
روزی از روزهای مهر؛
برقص تا کِل بکشند وقتی که از دار زندگی پایین می آورندت؛
تو وسوسه ی بهشت خدا بر زمینی …

نمایشگاه عکس مردم نگاری رقص انار
با آثاری از
مازیار سیدنژاد
ساهره سکوتی
مکان : رشت، خیابان بیستون، روبروی سه راه معلم، گالری حوزه هنری استان گیلان
زمان : شنبه تا پنجشنبه ۱ تا ۶ اسفند ۸۸ ، صبح ها ۹ تا ۱۲ و عصرها ۱۶ تا ۲۰
افتتاحیه : روز شنبه ۱ اسفند ساعت ۵ عصر

دانه دانه های دلت رنگ زندگیست؛
آنجا که باد گلگونه ی دختران سپید بخت است
و تاوان غیرت مردان، خورشید سوختگی.
راه به راه چروکیده می شوند نسل هایی که از تو خاطره می سازند،
اما تو هنوز از فرطِ بزرگی، سینه چاک می کنی
و لبخند سرخت شگون دامن عروس های این آبادیست!
روزی از روزهای مهر؛
برقص تا کِل بکشند وقتی که از دار زندگی پایین می آورندت؛
تو وسوسه ی بهشت خدا بر زمینی …
.
.
.
برای آنکه بیشتر با این نمایشگاه آشنا شوید بهتر است که متن زیر را که از وبلاگ مهندس مازیار سید نژاد برداشته ام را مطالعه فرمایید در ضمن بد نیست بدانید که مهندس سید نژاد یکی از دوستان خوب بنده و نجاتگران گروه نجات موج پیشرو هم هستند .
.
.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
انار به عنوان یک میوه ی اصیل در دنیای سمبل؛ نماد عشق، پاکی و جاودانگی است که خود را در هنرهای دستی و سنتی فرهنگ های مختلف کشورهایی چون ایران ، مصر ، یونان و دیگر کشورهای انارخیز نمایان می کند. انار در کشور ایران و در مناطقی مثل کرمان، یزد، قزوین، ساوه، گیلان و مناطق دیگر نیز به عمل می آید و با زندگی مردم آمیخته است. غذا ها ، ترشی ها، چاشنی ها و شربت هایی که از این محصول به دست می آید جایگاه ویژه ای برای ذائقه ی ایرانی دارد و از نظر مادی هم بسیار ارزشمند است. نقش انار در انواع فرش ها ، گلیم ها، ظروف سفالی و مسی، کاشی ها، مجسمه ها ،زیور آلات و نقاشی های ایرانی بارز است و حضور این میوه در سفره جشن های مهمی همچون شب یلدا و عید نوروز ایرانی حائز اهمیت است.
استان گیلان که با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع در میان رشته کوه‌های البرز و تالش در شمال ایران جای گرفته است. گیلان سرزمین سرسبزی و شادی است و گیلانیان قدیمی برای اجرای هر مرحله از کارهای گروهی خود مثل مراحل کاشت ، داشت و برداشت انار، برنج ، چای ، مرکبات و… مراسم خاص و قابل توجهی داشتند و علاوه بر این ها برای دیگر جشن های عمومی سال نیز رسوم خاص خود را پیاده می کردند که در نوع خود قابل توجه است.
بسیاری از این آیین ها و باورداشت ها در گیلان با اقتصاد و معیشت و تولید ارتباط تنگاتنگ دارند که با از میان رفتن شرایط کار و تولید به فراموشی سپرده شده و جز خاطره ‌ای تاریخی چیزی دیگر از آن ها در ذهن ها باقی نمانده است. در حالی که بسیاری از این مراسم ها و آئین ها همچون جشن انار هنوز هم در روستاها و آبادی های گیلان به حیات خود ادامه می‌دهند .
با در نظر گرفتن جشن انار در مجموعه ی جشن های تولیدی گیلان و بر اساس گاهشماری گیلانی این جشن نوعی مراسم اعتقادی است که در نیمه اول مهرماه برگزار می شده اما نزدیکترین و مستندترین پیشینه تاریخی اش به دوران ارباب ـ رعیتی در ایران بر می گردد و تا امروز نیز باقی مانده است؛ با این تفاوت که امروز بسیاری از قوانین اجباری و خشن که موجبات تحقیر زارعین را به همراه داشته دیگر در کار نیست.
امروزه اینگونه می دانیم که انارچینی یکی از جشن های کهن و دیرینه است که مردم روستاهای انارخیز استان گیلان به ویژه روستای تاریخی انبوه ؛ همزمان با برداشت این محصول در نیمه ی دوم مهرماه با حضور اقوام و آشنایان و مهمانان ناخوانده ی قزوینی و تهرانی و گیلانی اقدام به برگزاری آن می کنند. اشخاصی هم که از این روستاها مهاجرت کرده اند هنگام برگزاری جشن انار به زادگاه خویش باز می گردند و در کنار دیگر روستاییان در فضایی سرشار از شادی و نشاط به آیین مخصوص برداشت محصول می پردازند. میوه انار در شهرستان رودبار و قزوین در مناطقی همچون روستای تاریخی « انبوه ، نوده و لات قزوین » که از لحاظ فرهنگی در جغرافیای واحدی قرار دارند در سطح گسترده ای به عمل می آید و محصول انار دانه درشت، آبدار و شیرین روستای انبوه از شهرتی فراوان برخوردار است.
آیین انارچینی با دعا و نیایش آغاز می‌ شود و پس از آن به همراه موسیقی های سنتی، بازی های محلی، وارد باغ ها شده و شروع به چیدن انار می‌ کنند. مردمان این خطّه هم از انار به عنوان میوه بهشتی و سمبل زیبایی یاد می‌ کنند و معتقدند؛ قبل از چیدن این میوه پر برکت هیچ کس نباید وارد باغ های انار شود .
با برگزاری این نمایشگاه بر آنیم، در قالب عکس گوشه هایی از مراسم چیدن ، ابزار و روش ها ی برداشت و ظرایف و آداب ویژه چیدن انار را در معرض دید علاقمندان بگذاریم. با این اعتقاد که نباید بیشتر از این گیلانمان را به خاطرات کودکی هایمان بسپاریم؛ شاید بتوانیم زیبایی های بیشتری از گیلان به هر آنکه دوستش دارد هدیه کنیم، قبل از آنکه از جایی دیگر آن را به ما عرضه کنند!
.
.
.
21 فوریه، 2010 | برچسبها: ،