کودکان آواره در خطر آدم‌ربایان هستند

کودکان آواره در خطر آدم‌ربایان هستند

سازمان ملل، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بر تلاش خود برای کمک به مردم هائیتی افزوده‌اند. ولی عمق این فاجعه گسترده‌تر از آن است که قابل تصور باشد. بویژه کودکان آواره در خطر آدم‌ربایان هستند

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ی روز دوشنبه (۱۸ ژانویه) خود یک بار دیگر با «کمک‌‌های سریع» به هائیتی موافقت کرد. رئیس کنونی شورای امنیت از کشور چین، ژانگ یسوئی، روز دوشنبه در برابر رسانه‌های بین‌المللی در نیویورک بیانیه‌ای را قرائت کرد. در این بیانیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همدردی عمیق خود را با دولت و مردم هائیتی به خاطر درد و رنجی که می‌برند، ابراز داشته‌اند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، در این هولناک‌ترین زمین‌لرزه یک صد سال گذشته، به احتمال ۲۰۰ هزار نفر از مردم هائیتی جان خود را از دست داده‌اند.

در میان این قربانیان از قرار معلوم ۳۰۰ نفر از همکاران سازمان ملل هستند که احتمالا در زیر آوارهای ساختمان مرکزی سازمان ملل مدفون شده‌اند. هدی انابی، دیپلمات بلندپایه‌ی تونسی و سرپرست مأموریت هائیتی سازمان ملل نیز جزو قربانیان است. از سرنوشت بیش از ۲۰۰ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

بیش از ۱۵ هزار نیروی بین‌المللی در هائیتی

رئیس شورای امنیت نسبت به پیشنهاد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، واکنش مثبت نشان داد. بان کی مون پیشنهاد کرده بود، علاوه بر سربازان سازمان ملل که در هائیتی حضور دارند، ۳۵۰۰ سرباز حافظ صلح و پلیس سازمان ملل دیگر به این کشور زلزله‌زده اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ژانگ یسوئی گفت: «شورای امنیت با تمام نیرو در تلاش است در اسرع وقت به این تقاضای دبیرکل پاسخ مثبت دهد و بر شمار نیروهای سازمان ملل بیافزاید».

بان کی مون پیش از آن در گزارش خود به شورای امنیت، درک خود از وضعیت حاکم بر هائیتی را انعکاس داده بود. وی در شامگاه شنبه از سفر یک روزه‌ی هائیتی به نیویورک بازگشته بود.

سازمان ملل هم‌اکنون در چارچوب مأموریت برای ثبات در هائیتی ۷ هزار سرباز حافظ صلح کلاه آبی، ۲ هزار نیروی پلیس بین‌الملل و حدود ۳ هزار همکار غیرنظامی را در هائیتی مستقر کرده است. قرار است بر این شمار ۳۵۰۰ سرباز کلاه آبی دیگر سازمان ملل افزوده شود.

ده‌ها هزار جسد در زیر آوار است

تاکنون جسد بیش از ۷۰ هزار نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد‌ه است. ده‌ها هزار نفر دیگر هنوز زیر آوار هستند که شمار قربانیان را به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسانند. امدادگران بین‌المللی دیگر امیدی به وجود انسان زنده‌ای در زیر آوار ندارند. برخی از گروه‌های امدادی به کشورهای خود بازگشته‌اند.

اتحادیه اروپا برای این کشور واقع در حوزه کارائیب کمکی بیش از ۴۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته است. ۱۲۰ میلیون یورو برای کمک‌های کوتاه‌مدت و ۳۰۰ میلیون دیگر برای بازسازی در نظر گرفته شده است.

کشورهای یاری‌رسان قرار است در ۲۵ ژانویه در مونرال در کانادا کنفرانس بین‌المللی خود را برگزار کنند و به مشورت بنشینند. روز دوشنبه (۱۸ ژانویه) رئیس جمهوری پیشین آمریکا، بیل کلینتون، در مقام فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل به هائیتی، به همراه دختر خود، چلسی، وارد این کشور شد.

کودکان آواره در معرض ربایندگان جنایت‌پیشه

در پی این زلزله هولناک، هزاران کودک آواره‌ی خیابان‌های پورتو پرنس شده‌اند. این کودکان گرسنه‌، تشنه و بی‌سرپرست هستند و دچار شوک روحی شده‌اند. خانه‌های حمایت از کودکان انباشته شده و وضعیت آنها چنان اسفناک است که بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای مرکزی و یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان است. بر اساس آمارهای موجود، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور زیر سن ۱۵ سال هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حمایت از کودکان، مانند "تر دِ زوم" (terre des hommes) نسبت به کودک‌ربایی و قاچاق کودک هشدار داده‌اند. این سازمان اعلام کرد که قاچاقچیان کودک به طور معمول از چنین وضعیت بحرانی‌ای برای کودک‌ربایی و قاچاق کودکان استفاده می‌کنند. از این کودکان برای فروش اعضای بدنشان نیز استفاده می‌شود.

این سازمان خواستار «ساز و کارهای حفاظتی مشخص» شد تا کودکان بی‌سرپرست پناهگاهی برای خود بیابند و از دست جنایتکاران در امان بمانند.

21 فوریه، 2010 |