دلایل زمین‌شناسی زلزله هاییتی

دلایل زمین‌شناسی زلزله هاییتی

برخورد دو صفحه آمریکای مرکزی و شمالی، لرزشی با قدرت ۲ / ۷ ریشتر در پی داشت. صفحه آمریکای مرکزی هفت ‌میلی‌متر در سال جابه‌جا می‌شود. آخرین زمین‌لرزه در این منطقه اما دو قرن پیش رخ داده بود.

زمین لرزه‌ای که سه‌شنبه شب هاییتی را لرزاند پرقدرت‌ترین زمین‌لرزه دو قرن اخیر در این منطقه از جهان بود. هاییتی و کشور همسایه آن، جمهوری دومنیکن بر روی صفحه کوچکی واقع شدند که در سال هفت‌میلیمتر، بدون محاسبه کنش و واکنش با صفحات دیگر، جابه‌جا می‌شود.

این صفحه که یکی از جزایر اقیانوس اطلس است‎ در طبقه‌بندی کلاسیک علم زمین‌شناسی جزو مناطق زلزله‌خیر جهان به شمار می‌آید. آخرین زمین‌لرزه این جزیره اما در سال ۱۸۶۰ ثبت شده و شدت بسیار کمتری داشته است. زمین‌لرزه سه‌شنبه شب که مرکز آن در پانزده کیلومتری پایتخت هاییتی، پورتوپرنس قرار داشت بخش اعظمی از این کشور کوچک را ویران کرده و هزاران تن قربانی گرفته است.

آزاد شدن انرژی جمع شده در طی چندین دهه

به گزارش مرکز زمین‌شناسی آلمان، کنش و واکنش صفحات آمریکای مرکزی و شمالی که در سال ۲۰ میلیمتر یکدیگر را جابه‌جا می‌کنند موجب جمع شدن انرژی عظیمی در حد فاصل این دو صفحه شده است. این انرژی در اثر برخورد این دو صفحه با یکدیگر سه‌شنبه شب ساعت ۱۶:۵۳ دقیقه به وقت محلی آزاد شده است.

فشار آزاد شده در اثر این زمین‌لرزه، در منطقه‌ای به شعاع ده تا بیست‌کیلومتر در سطح هموار این جزیره پخش شده است. این موج پرفشار ویرانی گسترده‌ی مناطق مسکونی و ساختمانهای این محدوده را در پی داشته است.

ادامه پس لرزه‌ها و مصون ماندن از امواج سونامی

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد قدرت ویرانی این زمین لرزه‌ی ۲ / ۷ ریشتری در سطح زمین، بر اساس جدول دوازده درجه‌ای که برای اندازه‌گیری شدت ویرانی از آن استفاده می‌شود، حدود نه تا ده درجه بوده است. پژوهشگران این مرکز پیشبینی می‌کنند پس لرزه‌های این زمین‌لرزه هفته‌ها یا حتی تا ماه‌ها بعد ادامه خواهد داشت.

زلزله سه‌شنبه شب در هاییتی اما خوشبختانه با لرزش آب‌دریا و امواج سونامی همراه نشد. مرکز سونامی جزایر هاوایی علت این امر را عمق زیاد مرکز زمین‌لرزه اعلام کرده است. مرکز زلزله در ۱۴۵ کیلومتری در شمال شرق جزیره قرار داشته است.

شدت زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۲ / ۷ ریشتر در مقایسه با زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶ ریشتر، ۳۰ مرتبه بیشتر است. بر اساس آمار زمین‌شناسی زمین‌لرزه‌هایی با قدرت ۶ ریشتر صدها بار در سال، زمین‌لرزه‌های ۷ ریشتری حدود ده بار در سال، و لرزه‌هایی با قدرت ۸ ریشتر یا بیشتر احتمالأ یکبار در سال رخ می‌دهد.

21 فوریه، 2010 |