کنترل فرودگاه هائیتی واگذار شد !

کنترل فرودگاه هائیتی واگذار شد !

دولت هائیتی به دنبال زلزله مهیب این کشور، کنترل موقت فرودگاه اصلی این کشور را به آمریکا واگذار کرده است. این اقدام دولت هائیتی به منظور جمع آوری و توزیع سریع تر کمک های امدادی جامعه جهانی به بازماندگان زلزله هفت و سه دهم ریشتری روز سه شنبه در این کشور است. هلیکوپترهای ارتش آمریکا کار امدادرسانی به پورت او پرنس، پایتخت این کشور را آغاز کرده اند. نیروهای امدادی می گویند مشکلات ورود و خروج تجهیزات از فرودگاه، مانع اصلی در پخش و توزیع کمک های امدادی است.

خبرنگاران می گویند چادر، پتو و کمک های دارویی بسیاری در فرودگاه هائیتی دیده می شوند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و میان نیازمندان توزیع نشده اند.

بازماندگان زلزله از این که کمک ها چهار روز پس از زلزله، هنوز به دست آنها نرسیده، سرخورده و خشمگین هستند.

گفته می شود بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن در زلزله روز سه شنبه در هائیتی جان خود را از دست دادند و نیروهای امدادی در حال تلاش برای نجات افراد از زیر آوار با حداقل امکانات هستند.

وزیر کشور هائیتی گفته است که تا کنون پنجاه هزار جسد از زیر آوار جمع شده است.

قرار است هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا امروز شنبه، شانزده ژانویه به هائیتی سفر کند تا اوضاع در این منطقه زلزله زده را شخصا بررسی کند.

قرار است بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز برای ارزیابی خسارات ناشی از زلزله روز یکشنبه به این کشور سفر کند.

سازمان ملل متحد خواستار کمک ۵۶۲ میلیون دلاری جامعه جهانی برای امدادرسانی به قربانیان زلزله در هائیتی شده است.

جان هولمز، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در سازمان ملل متحد گفته است که این مبلغ برای کمک رسانی به سه میلیون قربانی زلزله به مدت شش ماه مورد نیاز است.

از این پول برای تامین غذا، آب، پناهگاه و درمان مردم هائیتی استفاده خواهد شد.

تاکنون تعدادی از گروه های امدادی از کشورهای مختلف وارد هائیتی شده اند ولی فقدان زیربنای مناسب و از بین رفتن تاسیسات موجود در این کشور کمک رسانی به قربانیان را با مشکل مواجه ساخته است.

سازمان ملل می گوید نزدیک به سیصد هزار نفر از مردم هائیتی در جریان این زلزله بی خانمان شده اند. مقام های سازمان ملل متحد می گویند توزیع کمک ها آغاز شده اما مشکل لجستیک و پشتیبانی موانع زیادی در این راه ایجاد کرده است.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد گزارش داده است بر اثر تخریب گسترده و دشواری دسترسی به نقاط زلزله زده در هائیتی، رساندن غذا به نجات یافتگان زلزله بسیار دشوار است.

سازمان ملل امیدوار است بتواند روزانه به ۲ میلیون نفر از مردم هائیتی غذا و آب برساند، اما به دلیل قطع مسیرهای ارتباطی تا بحال تنها امکان تغذیه ۴ هزار نفر میسر شده است.

بی بی سی

21 فوریه، 2010 |