سیاهترین روز سازمان ملل متحد

سیاهترین روز سازمان ملل متحد

خبرگزاری دویچه وله

حدود ۹ هزار سرباز نیروهای حافظ صلح سازمان ملل‌متحد که از سال ۲۰۰۴ در هائیتی مستقر هستند، قادر به برقراری نظم و سازماندهی کمک‌ها نیستند، زیرا که خود نیز به شدت از این زلزله آسیب دیده‌اند. ساختمان مرکزی سازمان ملل متحد ویران شده است و بیم آن می‌رود، که ۱۵۰ کارمند سازمان ملل، از جمله سرپرست این مرکز در این فاجعه جان باخته باشند. بان‌کی مون این روز را یکی از سیاهترین روزهای سازمان ملل خواند.

وخامت شرایط و تعلل در امدادگری

وضعیت هائیتی به شدت آشفته است و هنوز امکان کمک‌رسانی منظم میسر نیست. میشاییل کوهن، مسئول سازمان جهانی مبارزه با گرسنگی گفت: «بخش بزرگی از پورتو‌پرنس ویران شده و اوضاع به شدت وخیم است. اجساد ‌قربانیان بی‌شماری در خیابان‌ها به روی هم تلنبار شده و هیچ کمک پزشکی برای مجروحان فراوان وجود ندارد. از سوی دیگر مردم از کمبود غذا و آب‌آشامیدنی نیز رنج می‌برند.»

کوهن افزود: «مردم به حال خود رها شده‌اند. مهمترین اقدام در حال حاضر ارسال کمک‌های سریع و همه‌جانبه‌ی بین‌المللی است.»

در روز چهارشنبه ۱۳ ژانویه، نخستین محموله‌های امدادی از سوی آمریکا به هائیتی رسید. سازمان‌های بین‌المللی نیز نخستین گروه از کارشناسان و امدادگران خود را به هائیتی اعزام کرده‌اند. بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین چین اعلام کردند، که به سرعت به هایئتی کمک خواهند کرد.

تلفات انسانی و آسیب‌های مالی

رنه پروال، رئیس‌جمهور هائیتی با حضور در فرودگاه پایتخت، شخصاَ هماهنگی کمک‌های بین‌المللی را برعهده گرفته است. به گفته وی، ساختمان ریاست‌جمهوری ویران شده و او نیز به سختی خود را از میان آوار نجات داده است.

رئیس‌جمهور هائیتی که از میزان خرابی‌ها در حالت شوک به سر می‌برد، گفت: «پارلمان، اداره مالیات و چندی وزارت‌خانه به کلی نابود شده‌اند. تا کسی به چشم خود این ویرانی‌ها را نبیند، نمی‌‌تواند آن را باور کند. در همه جا ساختمان‌های ویران مدارس، بیمارستان‌ها و منازل دیده می‌شود.»

رئیس‌جمهور هائیتی افزود: «هنوز نمی‌توانم ابعاد این فاجعه را دریابم و نمی‌دانم چگونه با آن مواجه شوم.»

در حالی‌که رنه پروال تعداد کشته‌شدگان را ده‌‌ها هزار نفر تخمین زد، به گفته کارشناسان صلیب‌سرخ در حال حاضر به درستی نمی‌توان گفت، که ده‌ها هزار نفر و یا ۱۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. آمار رئیس‌جمهور هائیتی با توجه به بهت و وحشت همگانی قابل فهم، اما مطمئن نیست. به گفته صلیب سرخ جهانی، دست‌کم سه میلیون نفر در این زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند. جمعیت هائیتی در مجموع بالغ بر ۹ میلیون نفر است. هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای منطقه کارائیب به شمار می‌آید.

کمک‌های بین‌المللی

ایالت متحده آمریکا از جمله نخستین کشورهایی است، که با اعزام ۲ هزار سرباز و نیروهای امدادگر به هائیتی، کمک‌های خود را آغاز کرده است. بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما در زمان نیاز و احتیاج مردم هائیتی باید در آنجا حاضر باشیم.»

هیلاری کلینتون، وزیرامورخارجه آمریکا با قطع سفر خارجی خود و بازگشت به واشنگتن، راساَ هماهنگی ارسال کمک‌ها به هائیتی را برعهده گرفته است.

ایسلند نیز با اعزام ۳۷ کارشناس و دستگاه‌های ویژه، کار جستجوی قربانیان را آغاز کرده است. فرانسه نیز با گسیل کارشناسان می‌کوشد، که آوار را برای تسهیل کمک‌رسانی از میان بردارد. از سوی دیگر اسپانیا نیز با ارسال ۱۰۰ تن، چادر، پتو و اجاق کمک‌های خود را شروع کرده است. هم‌اکنون ده‌ها پزشک کوبایی نیز وظیفه درمان اولیه مجروحان را برعهده گرفته‌اند.

21 فوریه، 2010 |