گزارش خبرگزاری های جهانی از زلزله هائیتی

گزارش خبرگزاری های جهانی از زلزله هائیتی

گزارش دویچه وله از زلزله هائیتی

اوضاع در هائیتی به شدت بحرانی است. ناامنی و نبود هماهنگی عملیات امدادرسانی را با دشواری مواجه کرده است. رئیس جمهور هائیتی می‌گوید، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر کشته و یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند.

زمین‌لرزه‌ی روز سه‌شنبه، ۱۲ ژانویه، بخش وسیعی از پایتخت هائیتی، پورتوپرنس، را تخریب کرده است. کاخ ریاست جمهوری، ساختمان مجلس و کاخ دادگستری ویران و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است و وسیله‌ی نقلیه‌ی کافی برای انتقال اجساد وجود ندارد.

رنه پروال، رئیس جمهور هائیتی، بیشترین کمبودها را کمبود غذا، آب، امکان ‌ارتباط مخابراتی و مأمور پلیس در خیابان‌ها نامید. وی با اشاره به ارزیابی دبیر کل سازمان ملل بودجه‌ی لازم برای بازسازی را بیش از ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

هماهنگی، مشکل بزرگ عملیات امدادرسانی است

رنه پروال، رئیس جمهور هائیتی، از نبود هماهنگی در کمک‌رسانی به عنوانی مشکلی بزرگ یاد کرده و در این باره با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، گفت‌وگو کرده است.

وی در مصاحبه ‌با رویترز ضمن ابراز تشکر از کمک‌های بین‌المللی مناطق زلزله‌زده‌ی کشور متبوعش را به مناطقی تشبیه کرد که «۱۵ روز پیاپی بمباران» شده است. رئیس جمهور هائیتی تخمین زد که نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر جان خود را در این زمین‌لرزه از دست داده باشند. بنا بر ارزیابی دولت، یک و نیم‌میلیون نفر بر اثر این زمین‌لرزه آواره شده‌اند.

بامداد شنبه (۱۶ ژانویه، ۲۶ دی) یک فروند هواپیمای آلمانی به منظور کمک‌رسانی از برلین راهی هائیتی شد. به گفته‌ی سخنگوی صلیب سرخ آلمان، این هواپیما روز یکشنبه وارد مناطق ‌آسیب‌دیده‌ی هائیتی خواهد شد. این هواپیما شامل یک کلینیک کوچک، ۳ دستگاه خودروی صحرایی، چندین امدادگر و یک پزشک است.

تا کنون کشورهای زیادی آمادگی خود را برای کمک اعلام کرده یا وارد عملیات امدادی شده‌اند. از میان این کشورها می‌توان بریتانیا، هلند، چین، آلمان و آمریکا را نام برد.

هائیتی کنترل فرودگاه را به آمریکا سپرد

محموله‌های کمی آلمانBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  محموله‌های کمی آلمان دولت هائیتی تا اطلاع ثانوی کنترل فرودگاه پایتخت، پورتوپرنس، را به آمریکا سپرد. تنها در روز جمعه ۷۴ فروند هواپیما در این فرودگاه فرود آمدند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، ضمن تأیید این خبر افزود، این اقدام طبق قرارداد بین دو کشور صورت گرفته و تا زمانیکه دولت هائیتی آمادگی کنترل دوباره‌ی این فرودگاه را به دست بیاورد ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک ناو هواپیمابر و ۱۰ هزار سرباز آمریکایی قرار است به منظور سرعت بخشیدن به توزیع کالاهای کمکی وارد عمل بشوند.

سفر هیلاری کلینتون و بان کی مون به هائیتی

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، به منظور دیدار از هائیتی سفر خود به ‌آسیا را لغو کرده است. وی امروز (شنبه ۱۶ ژانویه، ۲۶ دی‌ماه) به هائیتی می‌رود تا از نزدیک در جریان سازماندهی عملیات امدادرسانی قرار بگیرد.

ارتش آمریکا تصمیم دارد تا روز یکشنبه، ۱۷ ژانویه، یک بیمارستان صحرایی همراه با ۳۰ پزشک را به هائیتی اعزام دارد. به گفته‌ی سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در واشنگتن، تا روز پنج‌شنبه قرار است کشتی بیمارستانی "کامفورت" که روزانه قادر به ۲۵ عمل جراحی است وارد هائیتی شود.

همچنین روز یکشنبه (۱۷ ژانویه، ۲۷ دی‌ماه،) بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به منظور بررسی عملیات امدادی از مناطق بحران‌زده‌ی هائیتی بازدید می‌کند. سازمان ملل خواستار کمک ۵۶۲ میلیون دلاری کشورهای دنیا به هائیتی شده است.

آمریکا می‌گوید، به دلیل مشکلات زیرساخت‌های هائیتی کمک‌های امدادی به کندی پیش می‌رود. بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا و فرستاده‌ی ‌سازمان ملل در هائیتی، روز جمعه به ناآرامی‌ها، ناامنی‌ها و غارت اموال توسط مردم خشمگین و نیازمند اشاره کرد و گفت‌، این تازه آغاز کار است و از این پس باید منتظر افزایش چنین مواردی بود.

خبرگزاری فرانسه از فرار ۶ هزار زندانی در هائیتی به دلیل تخریب ساختمان ‌زندان‌ها خبر داده است. ۴ هزار نفر از این تعداد در پورتوپرنس، پایتخت، زندانی بوده‌اند. بخش اعظمی از آنها حکم حبس ابد داشته‌اند.

ناامنی یکی از نگرانی‌های جدی امدادگران بین‌المللی و ساکنان پورتوپرنس است. مردم پایتخت از زمان وقوع این زلزله به بعد به طور فزاینده در معرض غارت دزدان و چپاولگران قرار گرفته‌اند.

21 فوریه، 2010 |