زلزله ای با صدها هزار کشته

زلزله ای با صدها هزار کشته

گروه های امداد بین المللی یکی پس از دیگری وارد هائیتی شده اند تا زنده یا مرده دهها هزار نفری را ردیابی کنند که قربانی زمین لرزه هولناک روز سه شنبه (۱۲ ژانویه)، در این کشور شده اند.

هلیکوپتر های حامل امدادگران و تجهیزات تخصصی، کمک های غذایی و دارویی، وارد پورتوپرنس، پایتخت هائیتی شده اند.

امدادگران آمریکایی و چینی از جمله گروه های امداد هستند که به هائیتی رفته اند و قرار است به زودی هفتاد کارشناس حوادث طبیعی بریتانیایی وارد پورتوپرنس شوند.

سازمان های امداد بین المللی نیز در هائیتی سرگرم کارند.

عملیات امداد تاکنون عمدتا برای کمک به شهروندان هائیتی بوده است که برای پیدا کردن نجات یافته گان این حادثه آوارهای ساختمانی را زیر و رو می کنند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ وبسایت ویژه ای را راه اندازی کرده است تا مردم هائیتی بتوانند از این طریق اقوام خود را که بعد از وقوع زلزله از آنها خبری ندارند، ردیابی کنند. تخمین هایی که در مورد آمار کشته شدگان منتشر شده، متفاوت بوده است و برخی حاکی از دهها هزار و برخی دیگر رقم صدها هزار نفر را ذکر کرده اند.

تخریب گسترده

به گفته شاهدان عینی، بسیاری از ساکنان پورتوپرنس، پایتخت هائیتی، از بیم وقوع پس لرزه های بعدی و ویرانی ساختمان هایی که در اثر زمین لرزه به شدت آسیب دیده، شب را در خیابان ها گذراندن در حالیکه خدمات شهری مختل شده و امکانات موجود از جمله در بخش خدمات درمانی جوابگوی نیاز ساکنان نیست. به گفته یک مقام سازمان ملل متحد هزاران خانه مسکونی در پایتخت هائیتی ویران شده و به اکثر ساختمان ها و زیرساخت های شهری آسیب شدید رسیده است.

خبرگزاری ها از وجود انبوه اجساد قربانیان این واقعه در کنار خیابان ها و زیر آوار برجای مانده از ساختمان ها خبر می دهند و گزارش شده است که کاخ ریاست جمهوری، ساختمان پنج طبقه دفتر سازمان ملل متحد، چندین بیمارستان و مدرسه نیز در این زمین لرزه ویران شده است. رنه پروال، رئیس جمهوری هائیتی، دامنه خرابی ها را "بیرون از تصور" توصیف کرده و شمار قربانیان این زمین لرزه را بین سی تا پنجاه هزار نفر تخمین زده است. 

امکانات باقی مانده در هائیتی پاسخگوی نیاز زلزله زدگان نیست

رئیس جهوری هائیتی در مصاحبه با خبرگزاری ها گفته است که در خیابان های پایتخت از میان انبوه اجساد کشته شدگان عبور کرده و صدای ناله کسانی را شنیده که در زیر آوار ساختمان پارلمان این کشور یر آوار گرفتار شده اند بی آنکه امکانات لازم برای کمک رسانی در دسترس باشد.

وی تایید کرد که بسیاری از مدارس و بیمارستان ها ویران شده و افزوده است که شمار نامعلومی از دانش آموزان زیر آوار مدارس مدفون شده اند.

سازمان ملل گفته است که شانزده تن از کارمندان این سازمان در زمین لرزه هائیتی کشته و پنجاه و شش تن دیگر زخمی شده اند اما خبر کشته شدن هدی انابی، نماینده تونسی سازمان در هائیتی، و معاون او هنوز تایید نشده است.

تعدادی از نفرات نیروی پاسدار صلح سازمان ملل، از جمله یازده نظامی برزیلی و هشت نظامی چینی نیز در زمین لرزه شامگاه سه شنبه جان خود را از دست داده اند و گزارش شده که اسقف اعظم کلیسای کاتولیک پورتو پرنس نیز در میان کشته شدگان این زمین لزه بوده است.

سازمان صلیب سرخ اعلام کرده است این زلزله بر زندگی ۳ میلیون نفر از مردم هائیتی به نوعی تاثیر گذاشته است.

همزمان، شماری از کشورهای جهان آمادگی خود را برای کمک رسانی به زلزله زدگان اعلام کرده اند.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، استرالیا و شمار دیگری از کشورهای جهان از ارسال کمک های اولیه به هائیتی خبر داده اند دولت برزیل گفته است که به عنوان مرکزی برای هماهنگی این کمک ها عمل خواهد کرد.

 تعدادی از کارمندان و صلحبانان سازمان ملل از جمله قربانیان زمین لرزه هستند

دولت ایالات متحد عملیات امدادرسانی را آغاز کرده و از سایر کشورهای جهان برای مشارکت در تهیه و ارسال اقلام ضروری برای زلزله زدگان کمک خواسته است.

در حال حاضر، به دلیل آسیب جدی به زیرساخت ها و تشکیلات اداری پایتخت، نهادهای دولتی این کشور امکان ارائه خدمات لازم امدادرسانی را ندارند و به نظر می رسد که سازماندهی امدادرسانی در حال حاضر عمدتا بر عهده سفارت ایالات متحده است که امکانات ارتباطاتی آن همچنان قابل استفاده است.

بی بی سی

21 فوریه، 2010 |