«بخاری» از ساختار مدارس حذف شد ؟

«بخاری» از ساختار مدارس حذف شد ؟

در خبرها آمده است که وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده است که نسبت به حذف بخاری و جایگزینی آن با سیستم گرمایشی جدید به نام سیستم گرمایشی کف اقدام نموده است !! اما این خبر نکات بسیار قابل توجهی را در خود دارد !

اول آنکه از هزینه بسیار بالای این سیستم صحبتی نشده است همچنانکه از توجیه فنی استفاده از این سیستم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فنی نیز تاکنون خبری نیست .

دوم انکه این سیستم جایگزین بخاری های مدارس روستایی که در نقاط دور افتاده هستند نمی شود چرا که این مناطق امکان تعمییر و نگهداری از این سیستم گرانبها را ندارند !

بنابراین در عمل این سیستم گرانقیمت در مناطق شهری جایگزین شوفاژ خواهد شد نه بخاری و در این میان باز هم این مدارس روستایی دور افتاده هستند که با خطر آتش سوزی کلاسهای درس روبرو هستند !

قطعا این خبر بیشتر از آنکه کودکان دانش آموز روستایی را در مناطق سردسیر را خوشحال کند موجب خوشحالی آنانی است که توانسته اند وزارت اموزش و پرورش را برای جایگزین کردن این سیستم گرمایشی مجاب  و درامدهای نجومی را برای خود ایجاد کنند .

به عنوان یک مهندس عمران خوشحال می شوم اگر روزی آموزش و پرورش مقایسه ای از هزینه های دو سیستم شوفاژ و سیستم گرمایش کف را در مدارس کشور چه در نصب و راه اندازی و نگهداری و چه بهروری در طی ده سال را در معرض قضاوت متخصصان قرار دهد تا شاید نقدهای متخصصان بی طرف بتواند از اتلاف هزینه های غیر موجه در شرایطی که مدارس روستایی دور افتاده ما در معرض خطر آتش سوزی هر زمستان را به استقبال بخاری های نفتی می روند جلوگیری نماید .

مهندس علیرضا سعیدی / ناظر و مجری پایه یک سازمان نظام مهندسی

متن خبر

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: سازمان نوسازی در راستای بروزرسانی تاسیسات حرارت مرکزی مدارس، «بخاری» را در طراحی فضاهای آموزشی جدید حذف کرده و طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های حرارت کف را در دستور کار خود قرار داده است.

مرتضی رییسی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: در مدارس جدیدالتاسیس کشور سیستم حرارت مرکزی ایمن نصب می‌شود که در این راستا، تاکنون بیش از ۲۳۵هزار متر مربع از فضاهای آموزشی در دست احداث به سیستم گرمایشی کف مجهز شده است.

وی با بیان این که در سیستم گرمایشی کف، دانش‌آموزان به صورت مستقیم با سیستم گرمایشی تماس پیدا می‌کنند، اظهار کرد: مدارس مناطق سردسیر در اولویت نصب سیستم گرمایشی کف قرار دارند.

این مقام مسوول خبر نصب سیستم گرمایشی کف در مدارس را در حالی عنوان کرد که یادآور شد: در مناطقی که بضاعت فنی از نظر تعمیر و نگهداری و مجموعا امکان استفاده از سیستم‌های حرارتی وجود ندارد، استفاده از بخاری‌های استاندارد اجتناب‌ناپذیر است.

او با بیان این که در این راستا، مجوز خرید بخاری‌های جدید و استاندارد برای حذف بخاری‌های غیراستاندارد و ناایمن از محل اعتبارات تجهیزات استانی به ادارات نوسازی مدارس استان‌ها نیز ابلاغ شده است، عنوان کرد: در روستاهایی که از مساحت و شمار دانش‌آموزان کمتری برخوردارند، از بخاری‌های نفتی و البته، استاندارد که از کمترین خطرات جانبی برخوردارند، استفاده خواهد شد.

رییسی خاطرنشان کرد: به ادارات نوسازی مدارس استان‌ها ابلاغ شده است که نسبت به خرید بخاری‌های استاندارد در مناطق دارای نیاز پیش از آغاز فصل سرما اقدام کنند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر تجهیز مدارس جدید به سیستم گرمایشی کف که با هدف ایمن‌سازی و به روزرسانی سیستم حرارتی فضاهای آموزشی انجام می‌شود، تاکنون بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ پکیج گازسوز و گازوئیل از نوع هوایی با بازدهی زیاد در سطح کشور نصب شده است.

21 فوریه، 2010 |