بخاری چکه ای ! بودن یا نبودن مسئله این است

بخاری چکه ای ! بودن یا نبودن مسئله این است

آنقدر در طی سالهای اخیر در خصوص برچیدن و باز چیدن بخاری های چکه ای مطلب نوشته و خوانده ایم که دیگر حتی نقل قول از روزنامه همشهری هم نمی تواند صحت مطلب را گواهی کند !

راست یا دروغش بر عهده روزنامه همشهری : معاون وزیر فرموده اند امسال دیگر در هیچ مدرسه ای بخاری چکه ای نداریم !

گروه اجتماعی روزنامه همشهری :
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش مدعی شد که بخاری‌های چکه‌ای خطر‌آفرین و غیر‌استاندارد از مدارس کشور جمع‌آوری شده‌است و اکثر مدارس به سامانه حرارتی استاندارد مجهز شده‌اند.

مرتضی رئیسی در این باره به ایسنا گفت: سازمان نوسازی مدارس کشور با تامین اعتبار از محل منابع استانی و ملی با هدف ساماندهی سامانه گرمایشی مدارس، اقدام به حذف تدریجی بخاری‌های چکه‌ای و غیراستاندارد کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کرد که استفاده از وسایل گرمازا و بخاری‌های غیراستاندارد خطرآفرین در مدارس به‌شدت ممنوع است. این جمله‌ای است که از زبان مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر بارها شنیده شده‌است.

با وجود اینکه رئیسی بر ممنوعیت استفاده از وسایل گرمازا  و بخاری‌های غیر‌استاندارد و خطرآفرین تاکید دارد، گفته که در روستاهای دورافتاده‌ای که شمار دانش‌آموزان اندک است، به‌دلیل به‌صرفه‌نبودن تجهیز به سیستم حرارتی ایمن غیرمستقیم، از بخاری‌های استاندارد نفتی که از کمترین خطرات جانبی برخوردارند، بهره‌گیری خواهد شد.

وعده بخاری استاندارد

با وجود وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش برای رفع مشکل بخاری‌های نفتی مدارس، بارها این بخاری‌ها حادثه آفریده‌اند.

مسئله بخاری‌های نفتی مدارس هر سال در فصل سرما با حادثه‌آفرینی برای دانش‌آموزان خبر‌ساز و با پایان فصل سرما در پیچ و خم‌های اداری و وعده‌های مسئولان به فراموشی سپرده می‌شود.

مسئولان آموزش و پرورش واقفند که مشکل در سامانه گرمایشی مدارس کشور به‌خصوص در نقاط روستایی و محروم کشور است. ظاهرا برای حل این مشکل هر سال وعده‌هایی داده‌می‌شود.

گواه این ادعا که مسئولان تنها در حرف، بخاری‌های غیر‌استاندارد را جمع‌آوری می‌کنند سخنان سال گذشته وزیر آموزش و پرورش اسـت:  «تدبیر شد که بخاری‌های نفتی چکه‌ای را از مدارس حذف کنیم، گرچه قبل از حضور بنده این پیگیری شده‌بود». جالب‌تر اینکه معاون سازمان نوسازی مدارس کشور سال گذشته اعلام کرد که «بیش از ۸۰ درصد مدارس قدیمی از بخاری‌های نفتی چکه‌ای استفاده می‌کنند».

وزیر آموزش و پرورش نیز سال گذشته از استقبال نکردن مدیران برخی مدارس از بخاری‌های اهدایی سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت، به خاطر ناکافی بودن گرمای آن سخن گفته بود؛ بخاری‌هایی که کلی در باره مزایای آن تبلیغ شده‌بود و هزینه زیادی هم برای تهیه و فرستادن آنها به مدارس صرف شد.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز بخاری نفتی چکه‌ای از مدارس حذف نشده‌است، گفت: بعضی مدیران و مسئولان مدارس، بخاری‌های نفتی را به سیستم گرمایشی جدید ترجیح می‌دهند.

http://hamshahrionline.ir/News/?id=94992

21 فوریه، 2010 |