مدیریت بحران سیل قم در بوته نقد

مدیریت بحران سیل قم در بوته نقد

سیل قم و کشته شدن بیش از سه نفر و مفقود شدن سه تن دیگر شاید مهمترین حادثه روی داده در سال ۱۳۸۸ تا کنون باشد . این حادثه که با عدم مدیریت صحیح به بحران سیل مبدل شد بازتاب های گوناگونی داشت . یکی از بازتابهای این بحران مقاله ای بود که در سایت تابناک نوشته شد و اشاره به عدم حضور مدیریت ارشد بحران این استان در زمان حادثه بود .

همزمان با مسافرت خارج از کشور استاندار قم در پر ازدحام ترین ایام سال، این شهر با دهها میلیاردی خسارت و چندین نفر کشته مواجه گردید.

به رغم هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در قم، با مسافرت خارج از کشور استاندار قم در ایام نوروز که این شهر میزبان میلیونها گردشگر و زائر است، ستاد بحران در قم تا روز جاری شدن سیل تشکیل نشد و هماهنگی های لازم جهت امداد نهادهای نظامی با غیبت رییس شورای تامین استان صورت نگرفت و به همین دلیل شهرداری قم با امکانات محدود قادر به مواجهه با این بحران فراگیر نشد.بنابر آخرین اخبار تاکنون جنازه سه تن از قربانیان سیل کشف شده و چندین نفر مفقود هستند. همچنین بیش از ۴ هزار راس دام به ارزش بیش از یک میلیارد تومان تلف شده و سه هزار منزل مسکونی آسیب جدی دیده اند. همچنین بخش اعظم تاسیسات و فعالیتهای انجام شده در رودخانه این شهر که با دهها میلیارد تومان هزینه ایجاد شده بودند تقریبا نابود شده اند.

این در حالی است که بارها کارشناسان نسبت به ضعف تاسیساتی رودخانه قم هشدار داده بودند و حتی پس از سیل چند سال قبل که شهرک پردیسان قم را با خسارت موجه کرد، اقدامی برای مهار آن صورت نگرفت. اقدامات نمایشی استانداری قم در حالی صورت می گیرد که چالشها و مشکلات عمده این شهر همچنان پابرجاست.
به نظر می رسد استاندار قم که پیش از این به دلایلی از وزارت تعاون توسط رییس جمهور کنار گذاشته شد، با وجود نیروهای توانمند استان قادر به انجام حداقل فعالیتها در این شهر مهم کشور که سالانه میزبان میلیونها زائر وگردشگر داخلی وخارجی است نمی باشد و به رغم وجود حرم فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و حوزه علمیه قم که موجب ترددهای فراوان به این شهر شده است امکانات زیربنایی و ساختاری آن به هیچ وجه قادر به پاسخ گویی به تقاضاهای فراوان نیست.

21 فوریه، 2010 |