یک مورد بسیار جالب در بحث امداد

یک مورد بسیار جالب در بحث امداد

امروز بعدالظهر در اتوبان همت شاهد ترکیدن چرخ عقب یک موتورسیکلت بودم که دو سرنشین بر روی آن سوار بودند . یکی از مصدومین بلافاصله از زمین برخاست اما راننده بدون حرکت در میان اتوبان بر روی زمین افتاده بود .

به سرعت کیف امدادی خودم را از ماشین بر داشتم و بعد از ایمن سازی اتوبان جهت جلوگیری از خطر تصادف به سر مصدوم رفتم کاملا بیهوش بود .

در حالی سرو گردنش را ثابت می کردم مصدوم به آرامی هوشیاری خود را بازیافت و ناگهان اتفاق عجیبی روی داد . مصدوم بدون توجه به اصرار من ابتدا نشست و سپس بی تعادل و به زحمت ایستاد در حالی که سعی می کردم از حرکت کردنش جلوگیری کنم در حالی که از سرو صورت و دهان و دماغش خونریزی شدید داشت به سوی میان اتوبان شروع به حرکت کرد . به سرعت مهارش کردم و با زحمت بسیار در حالی که شوکه شده بودم سعی کردم به کنار اتوبان راهنمایش کنم اما او سعی می کرد که از صحنه حادثه دور شود .

در حالی که تمامی بدنش کبود شده بود و شکستکی در انگشتان و ساعد دستش کاملا مشهود بود اما او درد را احساس نمی کرد و با انگشتانی که دفرمه شده بود ما به کنار می زد در همین حال نفر دوم که سرش شکسته بود به آرامی در گوشم گفت آقا این خیلی مصرف کرده هوشیار نیست !

این اولین بار بود که مصدومی را پس از مصرف مواد مخدر می دیدم . او درد را احساس نمی کرد و به هیچ عنوان حرف شنوی نداشت حرکتهای کاملا غیر منطقی انجام می داد که نه تنها برای خودش که برای دیگران هم حادثه آفرین بود خصوصا حرکت به سوی میانه اتوبان که به نظرم به علت از دست دادن حس جهت یابی دچارش شده بود .

تا رسیدن پلیس او را به اجبار در کنار اتوبان نگه داشتم و بعد از رسیدن پلیس مصدوم تازه از حال رفت !!

شاید لازم باشد در آینده در طی دوره های امداد و نجات مبحث جدیدی در باب مصدومانی که مواد مصرف کرده اند به مباحث درسی اضافه شود

21 فوریه، 2010 |