ثانیه ها چگونه در امداد تاثیر گذارند

ثانیه ها چگونه در امداد تاثیر گذارند

نقش ثانیه ها در بحث امداد و نجات و جایگاه تمرین در ارتقاء سطح یک نجاتگر !

به همراه آقای پرویز جدید جهت بازدید از مناطق زلزله زده لرستان به سوی نطقه حادثه دیده حرکت می کردیم که با صحنه تصادفی روبرو شدیم که یک دقیقه قبل روی داده بود . موتور سیکلتی با دو سرنشین با پژو ۴۰۵ به صورتی برخورد کرده بود که یکی از سرنشینان موتور در جا فوت کرده بود و نفر دیگر که یک پیرمرد شصت هفتاد ساله بود از چند نقطه دچار شکستگی های بسیار خطرناک شده بود و پای راست خود را از زیر زانو از دست داده و به شدت خونریزی کرده بود .

خونریزی خصوصا برای کودکان و افراد مسن بسیار خطرناک است چرا که به راحتی می تواند موجب مرگز مغزی یا مشکلات حاد کبدی شود که هر دو به مرگ منتهی می گردند با توجه به فاصله زمانی یک دقیقه ای که از حادثه می گذشت و خونریزی شدیدی که از پای قطع شده و شکستگی کتف پیرمرد که استخوان از گوشت بیرون زده و خونریزی نموده بود . در صورت گذشت یک تا دو دقیقه قطعا وضعیت بیمار به صورتی تغییر میکرد که دیگر بازگشتی در کار نبود .

به کمک جناب جدید با بریدن یک روسری به صورت نوارهای باریک ابتدا به مهار خونریزی پای قطع شده و سپس به مهار خونریزی کتف پرداختیم که خوشبختانه با قطع خونریزی ها و حمل مجروح به کنار جاده آمبولانس امداد رسید . نکته بسیار عجیبی که در این حادثه با آن روبرو شدیم ترس امداد گران از خونریزی و عضو قطع شده مصدوم بود که اصرار داشتند ما خود مجروح را بر روی برانکار گذاشته و به داخل آمبولانس بگذاریم ! حتی وقتی آقای جدید پای قطع شده را از کنار جاده پیدا نمود و برای امداد گر آمبولانس اورد ایشان حتی حاضر نشد دست به ان بزند و از اقای جدید خواست که پا را در کنار پیرمرد بر روب برانکارد بگذارد .

آنچه از این حادثه برای ما باقی ماند چند تجربه و نکته بود

اول اینکه لازم است که حتما دستکش های استریل جراحی در کیف کمک های اولیه داشته باشیم که به علت الودگی های خونی دچار بیماریهایی همچون هپاتیت و یا ایدز نشویم

دوم اینکه خواندن در خصوص امداد با انجام آن فاصله زیادی دارد ! حتی برای یم مدرس هم لمس جراحت سختی همچون قطع عضو می تواند بسیار دشوار باشد .

سوم اینکه در زمان انجام عملیات نجات توجه به تمامی جراحت های فرد لازم است که گاه می بینی که مجروح حتی قادر به بیان نقاط درد نیست !

و در انتها اینکه در زمانی که ما به صحنه حادثه رسیدیم ده ها نفر بدور پیرمرد ایستاده بودند و با دوربین های موبایل در حال فیلمبرداری از حال و روزگار او بودند . این بدان معنی است که مفهوم امداد و نجات هنوز با جایگاه اصلی خود نزد مردم فاصله ای دراز دارد

مهندس علیرضا سعیدی

21 فوریه، 2010 |