شرح وظایف سرپرست دستگاه نظارت

شرح وظایف سرپرست دستگاه نظارت

آشنایی با کارگاه ساختمانی / شرح جایگاه و وظایف سرپرست دستگاه نظارت

وقتی یک مهندس به سمت سرپرست دستگاه نظارت یک کارگاه برگزیده می شود در حقیقت در حساس ترین نقطه یک کارگاه قرار می گیرد . یک سرپرست دستگاه نظارت بسته به کوچک و بزرگی کارگاه دارای یک گروه مهندسین ناظر میباشد که در شاخه های مختلف مسئول نظارت بر حسن انجام کار میباشند . یک گروه نظارتی میتواند دارای مهندسینی با گرایشهای مکانیکال الکتریکال، سازه ، اجرا و حتی گروهی برای رسیدگی به صورت وضعیت ها باشد که به این گروه آخر را گروه دفتر فنی دستگاه نظارت می گویند که وظیفه رسیدگی به کارهای فنی و صورت وضعیت ها را برعهده دارند .

سرپرست دستگاه نظارت مسئولیت هماهنگی تمامی این مهندسین برای رسیدن به بالاترین حد راندمان کاری را داشته و سعی می کند تا با ایجاد هماهنگی مابین این گروه ها کارگاه را بطور کاملا شفاف و مسلط رهبری کند .

سرپرست دستگاه نظارت میبایست تمامی کارهای مهندسین زیر دست خود را به بهترین وجه بلد بوده و بتواند در تمامی بخشها خلاء ها را پر نماید .

اغلب مواقع گروه های نظارت و اجرا در حین کار دچار درگیریهایی می شوند که منجر به تنش می گردد . این وظیفه سرپرست دستگاه نظارت است که این تنشهای پیش امده را راهبری و به صلح منتهی نماید .

یک سرپرست کارگاه موظف است از تمامی مراحل اجرایی و نیز کارهای صورت گرفته در سایت مطلع بوده و به دقت تمامی کارهای صورت گرفته را در طول روز را در پایان روز آنالیز نموده و نقاط کلیدید و گلوگاه های اجرایی را برای توجه بیشتر نیروهای تحت امر خود مشخص نماید .

بطور مثال  ورود میلگردهای تازه به کارگاه یا خرید سیمان یا … میتواند از جمله این نکات باشند توجه به نوع میلگرد و استاندارد آن محل خرید و هزینه های حمل و برداشتن پلاکهای بندیل های میلگرد یا توجه به نوع سیمان خریداری شده و تیپ ان و فاصله های حمل از جمله این نکات میباشد .

سرپرست دستگاه نظارت میبایست سیاستمدار توانایی باشد چرا که محل تلاقی کارفرما و پیمانکار بوده و میبایست انچه را که در کارگاه به وقوع می پیوندد را بر اساس توانایی پیمانکار به صورتی طراحی نماید که رضایت کارفرما را نیز تامین نماید . فراموش نکنید که پیمانکار در صورتی که توانایی انجام کاری را نداشته باشد یا هزینه های انجام داده اش را کارفرما تامین ننماید کار هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید چرا که سرانجام یک کار یعنی رسیدن به نقطه پایان کار آنهم با تامین خواسته های تمامی طرفین در گیر در کار منطبق با شرایط عمومی و خصوص پیمان منعقده فی مابین کارفرما و پیمانکار .

همه مهندسین میبایست این نکته را هرگز فراموش نکنند که هر پیمانکار در طی عمر کاری خود میتواند روزی هم یک ناظر گردد و همینطور هر ناظر یک روز یک پیمانکار شود بنابراین از پیمانکار خود به عدل و انصاف انتظار داشته باشید تا از شما هم به عدل و انصاف انتظار داشته باشند .

21 فوریه، 2010 |