آشنایی با یک کارگاه ساختمانی

آشنایی با یک کارگاه ساختمانی

آشنایی با شرح وظایف گروه های شاغل در یک سایت ساختمانی  

ویژه  دانش اموزان هنرستانی و دانشجویان عمران

کارگاه ساختمانی چگونه جایی است

در حقیقت کارگاه ساختمانی محل زندگی مهندسان است . جایی که مهندسان بیشتر عمر خود را در انجا با همکاران خود به سر می برند . اغراق نیست اگر بگویم یک مهندس بیشتر از آنکه در کنار همسر و کودکانش باشد در کارگاه ساختمانی خود زندگی میکند . گاه این کارگاه یک قطعه راه  در میان کویر و یا کوهستاهای صعب العبور است وگاه  یک سایت تخصصی پرتاب موشک و گاه یک برج چند طبقه مسکونی ، آنچه در تمامی این کارگاه ها مشترک است اجزاء اصلی بدنه اجرایی آن کارگاه است .

 

هر کارگاه کلاسیک و نرمال دارای سه گروه کاملا مجزا از یکدیگر است

اول کارفرما که هزینه آنچه ساخته می شود را می پردازد

دوم پیمانکار که شرکتی است که ابزار و تجهیزات مورد نیاز ساخت و ساز را دارا بوده و وظیفه ساختن انچه کارفرما بدان نیاز دارد را برعهده دارد

سوم مشاور که کار ان ارائه خدمات به کارفرما برای انتقال انچه مورد نیاز کارفرما میباشد با طراحی نقشه های مربوطه و نیز کنترل آنچه ساخته می شود مطابق در خواست کارفرما در چهار چوب قوانین و استاندارد های رایج کشور میباشد . مشاور میتواند دو مسئولیت فوق را جدا گانه یا به طور هم زمان بر عهده داشته باشد یعنی هم طراحی و هم نظارت بر اجرا

مهندسینی که در هر کارگاه حضور دارند به سه گروه زیر تقسیم می شوند

پیمانکار اصلی یا به تعبیری پیمانکار مادر

هر پیمانکار مادر دارای گروهی از پیمانکاران جزء میباشد که کارهای اجرایی را به انجام می رسانند در هر کار گاه گروه پیمانکار مادر دارای چارت اجرایی خاص خود میباشد که بطور معمول این چارت بصورت زیر می تواند مورد بررسی قرار بگیرد

به ترتیب مقام های کارگاهی در کارگاه ها مهندسین زیر به خدمت مشغول هستند

سرپرست کارگاه

معاون سرپرست کارگاه

سرپرست دفتر فنی ( دفتر فنی خود دارای مهندسینی میباشد که کار انها بررسی نقشه ها جهت اجرایی بودن  و تهیه صورت وضعیت ها  و دستور کارها و صورت جلسات میباشد . )

سرپرست گروه اجرا ( گروه اجرا از مهندسینی تشکیل می شود که کارشان اجرای نقشه هایی است که توسط دفتر فنی به انها ابلاغ می گردد انهم مطابق نظر دستگاه نظارت )

سرپرست مالی اداری (  کار گروه مالی پرداختهای حقوق کارگران و پرسنل شاغل در سایت و نیز پیمانکاران جزء میباشد .)

سرپرست پشتیبانی  ( کار گروه پشتیبانی مالی تهیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز کارگاه)

در بخش نظارت که با نام دستگاه نظارت آنرا می شناسیم

سرپرست دستگاه نظارت

( سرپرست دستگاه نظارت پر مسئولیت ترین فرد هر سایت میباشد کار او نظارت بر کار تمامی مهندسان و پیمانکاران مستقر در سایت میباشد . معمولا سرپرست دستگاه نظارت را از مهندسینی با سابقه بالا انتخاب می نمایند تا بتواند در تمامی جبهه های کاری تعریف شده در سایت نظر نهایی را بدهد . سرپرست دستگاه نظارت می بایست علاوه بر اجرای ساختمان توانایی بالایی در خصوص نکات فنی و طراحی داشته و دید کلان و قویی در خصوص صورت وضعیت نویسی داشته باشد تا بتواند کلیه گروه های شاغل در سایت را راهبری نماید )

ناظر مقیم ابنیه و سازه

 ( وظیفه این مهندس نظارت بر نحوه اجرای صحیح و منطبق بر نقشه های مصوب در بخش ابنیه و سازه میباشد . )

ناظر مقیم برق

( بنا بر نوع پروژه در برخی سایتها نیاز است تا یک مهندس برق نقشه های برقی هر سایت را چک نماید . )

ناظر مقیم مکانیکال

 ( برخی سایتها دارای بخش های مکانیکال اعم از سیستمهای هواساز و تاسیسات مرتبط و نیز سیستمهای جمع اوری آب باران و فاضلاب تخصصی بوده و ناظر مکانیکال وظیف نظارت بر این بخش را دارد )

ناظر مقیم دفتر فنی

 ( این مهندس وظیفه دارد که صورت وضعیت های ارائه شده پیمانکار را تحلیل و مورد بررسی قرار دهد)

نماینده آزمایشگاه بتن / خاک / جوش

کارگاه های بزرگ دارای سه نماینده مجزا آزمایشگاه هستند که کارهای بتنی / فلزی / خاک را نمونه گیری می نمایند . کارفرما

 تنها در پروژه های بزرگ دارای دفتری در کارگاه می باشد . نماینده کارفرما معمولا تنها در خصوص تائید برخی مصالح سلیقه ای در کارها دخالت می نماید مگر انکه مشاور لازم بداند برخی از مطالب طراحی را با کارفرما در میان بگذارد .

به امید خداوند در فرصتی مناسب این مطلب تکمیل خواهد شد

مهندس علیرضا سعیدی

21 فوریه، 2010 | برچسبها: