برداشتن حفاظ پنجره مدارس ! چرا ؟

برداشتن حفاظ پنجره مدارس ! چرا ؟

بازتاب فراخوان برداشتن حفاظ مدارس مرا مجبور ساخت تا مطالبی را در پاسخ شبهات ایجاد شده بر روی سایت قرار دهم

 

مخاطب اصلی موضوع آتش سوزی مدارس در حقیقت مدارس روستایی یک طبقه ای هستند که در مناطق دور افتاده و پرت کشور به دلیل عدم تمکن مالی، قادر به تامین امنیت جانی کودکان دانش آموز نیستند .

 

تمامی مدارسی که تا کنون در ایران طعمه آتش شده اند یک طبقه با سیستم گرمایشی قدیمی ( سیستم بخاری نفتی چکه ای یا علاالدین ) بوده اند و این مدارس اکثرا فاقد کپسول آتش نشانی بوده و در زمان حادثه به علت محبوس شدن دانش اموزان در کلاس درس به خاطر حفاظ پنجره ها، اغلب دانش اموزان دچار سوختگی شدید شده اند و یا فوت کرده اند .

در بحث نجات علاوه بر ایمن سازی محل توجه ویژه ای به نحوه طراحی واحد آموزشی جهت نجات جان انسانها در زمان حادثه می شود . این بدان معنی است که مهندس طراح می باید علاوه بر طراحی سیستم اطفاء حریق در یک مکان آموزشی، به امکان فرار دانش اموزان در زمان حادثه از محل نیز توجه ویژه ای داشته باشد . طراحی دو درب در هر کلاس درس یا سالن اجتماعات و پنجره هایی که دانش اموزان بتوانند با باز کردن انها به سرعت محل حادثه را ترک کنند اگر بیشتر از کپسول آتش نشانی اهمیت نداشته باشد کمتر از آن نیست !

امروز مدارس روستایی کشور ما بالاترین سطح خطر پذیری را چه در بحث آتش وچه در بحث زلزله در میان مدارس سراسر کشور دارد و بی گمان ساختن یک واحد آموزشی ایمن که سیستم گرمایشی ایمنی را داشته باشد و به کلیه سیستمهای اعلام و اطفاء حریق مجهز است منتهای آرزوی همه ماست اما در زمانی که وزارت آموزش و پرورش حجم انبوهی از بدهی را داراست ما باید تا زمان براورده شدن این آرزو شاهد سوختن دانش آموزان محبوس در آتش باشیم ؟

بنده به عنوان یک مهندس دلسوز کشورم معتقدم در اولین گام برای کاهش خسارت ناشی از حادثه آتش سوزی برداشتن حفاظ پنجره ها امری الزامی است این موضوع در صورتی که خطر شکستن شیشه پنجره کلاسها به علت مجاورت کلاسهای اموزشی با زمین های بازی وجود داشته باشد می باید با تغییر در سیستم حفاظ های پنجره مدارس به نحوی که با باز شدن پنجره در زمان خطر حفاظ متصل به آن نیز باز شود تصحیح شود . ( بدین منظور حفاظها را بر روی قاب پنجره ها جوش می دهند تا با باز شدن پنجره حفاظ نیز به کنار رود )

گام های بعدی می تواند تامین کپسولهای آتش نشانی مورد نیاز مدارس روستایی و نیز تعویض بخاری های نا ایمن موجود در این مدارس با بخاری های ایمن باشد .( بنده معتقدم اجرای این چند گام ساده قطعا رافع مسئولیت مسئولین در خصوص نوسازی و بهسازی و مقاوم سازی مدارس موجود در سراسر کشور نبوده و تنها قرص مسکنی است بر دردی مزمن و قدیمی )

در تمامی کشور های پیشرفته دنیا استاندارد های بسیار کاملی برای ساخت و نگهداری مدارس موجود است و هر ایرانی عاشق وطن آرزو دارد که روزی کشور ما نیز استاندارد مدارس ایران را به گونه ای تهیه و اجرا کند که هیچ کودکی در کشور عزیزمان بر اثر ضعف ما بزرگترها دچار حادثه و نقص عضو و یا خداس ناکرده مرگ نشود .

مهندس علیرضا سعیدی

دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران // مدرس ایمنی سازمان نظام مهندسی ایران

21 فوریه، 2010 |