گزارش روزنامه شرق از کودکان سوخته در سفیلان

گزارش روزنامه شرق از کودکان سوخته در سفیلان

دانش آموزان نجات یافته از حادثه در گفت وگو با شرق:
بچه ها مى سوختند و فریاد مى زدند
مهدى مکارمى
کاووس صادقى برادر میثم و لاله صادقى که دو تن از دانش آموزان نجات یافته از حادثه هستند، به «شرق» گفت: بچه ها مى سوختند و داد و فریاد مى کردند. دو تا از آنها پنجره ها را محکم گرفته بودند. یکى از آنها فریاد مى زد بدنم بسوزد اشکالى ندارد کارى کنید سرم نسوزد. هنگامى که تلاش مى کردیم او را بیرون بکشیم، تلاش بقیه بچه ها براى بالا آمدن از پنجره باعث پایین افتادن او شد و او هم در آتش سوخت. او ادامه داد: صحنه آنقدر وحشتناک بود که لحظه اى از ذهنم کنار نمى رود. کاووس گریه مى کند و مى گوید: شما اگر ببینید ۱۳ بچه بى گناه و بى پناه مى سوزند و مى میرند و ناله و فریادهایشان به هیچ جا نمى رسد چه مى کنید؟ آنها لحظه مرگشان را مشاهده مى کردند و فریاد مى زدند ما را نجات بدهید. یکى دیگر از اهالى هم مى گوید: یکى از بچه ها خطاب به جمعیتى که در بیرون مدرسه جمع شده بودند فریاد مى زد چرا به ما کمک نمى کنید؟ مگر نمى خواهید ما را نجات بدهید؟
دانش آموزان  مدرسه سفیلان که در آتش سوزی این مدرسه سیزده تن از آنها فوت شدند

وقتى با پتک و کلنگ پنجره ها را از جا مى کندیم پتک به پاى یکى از بچه ها خورده بود اما او همچنان پنجره را محکم گرفته بود تا نجات پیدا کند. ایمان صادقى یکى دیگر از دانش آموزان بازمانده حادثه تلخ سفیلان هم  گفت: بخارى از نوع   …   ( به علت آنکه نام بخاری یک نام تجاری و متعلق به یک شرکت معتبر داخلی است تا نهایی نشدن گزارشات از بردن نام خوداری نموده ایم ) و بدون کاربراتور بود و بعد از آنکه خراب شد رفتیم به بقیه بچه ها گفتیم که بیرون بیایند اما نماینده کلاس به بچه ها گفت اگر بیرون بروید معلم شما را مى زند. بعد چند تا از بچه ها فرار کردند و قبل از انفجار بشکه هاى نفت بیرون آمدند. ایمان گفت: فردین بى باک و مراد صادقى دو تا از بچه هاى کلاس آمدند از منزل آب ببرند تا بخارى را خاموش کنند و وقتى اهالى ماجرا را پرسیدند بچه ها گفتند بخارى آتش گرفته و مى خواهیم آب ببریم و آن را خاموش کنیم. او گفت: بشکه هاى نفت همیشه داخل مدرسه بودند، تا حالا کسى براى بازرسى به مدرسه ما نیامده و حتى روز اول مهر کسى براى ما جشن نگرفته بود.

ایمان در پایان صحبت هایش در حالى که بغض گلویش را گرفته بود، گفت: مدرسه ما هیچ امکاناتى ندارد، ورزش، تفریح و امکانات نداریم. تا حالا بچه ها را هیچ جا اردو نبرده اند. اکبر سعیدى مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیارى نیز در خصوص نبود کپسول هاى اطفاى حریق در این مدرسه به خبرنگار ما گفت: بیست درصد مدارس روستایى از تجهیزات اطفاى حریق بى بهره هستند. وى در پاسخ به سئوالى درباره گزارش هفته قبل یکى از بازرسان آموزش و پرورش و تذکر دادن موارد خطرناک در مدرسه گفت: من کاملاً در جریان این گزارش نیستم، مسئولان آموزش و پرورش شهرستان در جریان هستند. سعیدى گفت: مسئولان مختلف اداره کل همواره از مدارس شهرستان بازدید دارند اما این معنایش این نیست که هفتصد مدرسه را به وسیله یک نفر مى توان بازرسى کرد. اگر منظور بازرسى بازرسان استان و شهرستان باشد بازرسى ها به صورت متمرکز انجام مى شود. وى ادامه داد: سیستم اطفاى حریق را ما به طور یکجا خریدارى نمى کنیم. خرید تجهیزات عمدتاً به عهده سازمان نوسازى مدارس است. اینگونه موارد را عمدتاً خود مدارس از سرانه در اختیار خریدارى مى کنند، در برخى جاها سرانه افزایش یافته اما در مناطق با جمعیت دانش آموزى کم به دلیل سرانه پایین، (حدود ۲۰ درصد) سیستم اطفاى حریق وجود ندارد اما در ۸۰ درصد مدارس استان اینگونه امکانات وجود دارد.

21 فوریه، 2010 |