آتش سوزی مدارس و حفاظ پنجره ها

آتش سوزی مدارس و حفاظ پنجره ها

بحث ارتقاء سطح ایمنی مدارس در تمامی ایران نه تنها امری لازم که قطعا واجب است اما نکته بسیار مهم دیگری که می توانسته است در اکثر آتش سوزی های روی داده از مرگ و سوختگی شدید کودکان دانش اموز جلوگیری نماید حذف حفاظ های پنجره های مدارس در طبقه اول بوده است .

تمامی کلاسهای مدارسی که دانش اموزان در ان ها دچار سوختگی و مرگ شده اند دارای حفاظ پنجره بوده اند و دانش اموزان در زمان حادثه در این کلاسها به همین جهت محبوس شده اند .

مطابق آئین نامه اجرایی ایمنی مدارس که شما می توانید در اینجا  آن را مطالعه نمایید تمام پنجره های مشرف به حیاط یا خیابان بایستی دارای حفاظ نرده ای با قابلیت  باز شدن در مواقع اضطراری باشند. این بدان معنی است که در زمان حادثه دانش آموزان در داخل کلاس درس محبوس نشوند . در ضمن مطابق همین آئین نامه وجود دو درب در هر کلاس در کاهش خسارتهای جانی بسیار موثر است .

عده ای از دوستان فراخوان ما را در تضاد با ایمنی کودکان در خصوص خطر برخورد توپ به شیشه های کلاس و یا سقوط دانش اموزان از طبقات دوم می دانند لازم است در این خصوص توضیح بدهم که اولا مدارسی که تا کنون در اتش در ایران سوخته اند مدارس یک طبقه روستایی بودند و ما در کشور مدارس چند طبقه را اغلب در شهر ها داشته ایم که اکثر آنها با سیستم شوفاژ گرم می شوند لذا بحث فراخوان ما مدارس روستایی و پنجره کلاسهای درس این مدارس یک طبقه است که تا کنون جان تعداد زیادی از کودکان را گرفته و تعداد زیادی را هم دچار سوختگی شدید کرده است .

در خصوص ایمنی در برخورد توپ نیز همانگونه که آئین نامه بر آن تاکید دارد اجرای حفاظ های قابل باز شده در زمان خطر نه تنها از خطر برخورد توپ جلوگیری می کند که هدف ما را نیز تامین می کند . هرچند که آرزوی ما آن است که روزی مدارس کشورمان به نحوی طراحی و ساخته شوند که زمین های بازی آنها از ساختمانهای اداری و اموزشی جدا بوده و دانش آموزان در کلاسهای درس صد در صد ایمن تحصیل نمایند

 

ج- تجهیزات آتش نشانی:۱- در مدارس باید خاموش کننده های دستی پودر وگاز ۶ کیلویی و گاز کربنیک ( ) چهار کیلویی به تعداد لازم حداکثر به فاصله هر ۲۲ متر یک دستگاه درنظر گرفته شود.۲-استفاده از قرقره های آتش نشانی (هورزیل) متصل به آب شهر یا منبع ذخیره مجزا و پمپ مستقل در فواصل لازم و مناسب ضرورمی باشد.۳- آموزش های لازم جهت استفاده مناسب و اصولی از امکانات و تجهیزات ایمنی برای کادر آموزشی ودانش آموزان در سطوح مختلف الزامی است.همچنین خاطر نشان می سازد که قبل از احداث، تأسیس و بهره برداری از مدارس اخذ تائیدیه ایمنی از آتش نشانی می تواند در ارتقاء ایمنی مدرسه نقش بسزایی ایفا نماید.-قبل از نصب بخاریها نسبت به سرویس  و رفع نقایص احتمالی آنها بالاخص در ناحیه سیستم سوخت رسانی دستگاه اقدام نمائید.-کوره دستگاهها را حتماً نظافت کنید.- حتی الامکان وسایل گرمازا را در فاصله نیم متر ازدودکش مربوطه نصب نمائید.- وسایل گرمازا مانند بخاری ها را در نزدیکی وتماس نزدیک با پرده ها وسایر اجسام قابل اشتعال نصب نکنید.-بخاریهای نفتی را حتماً روی سینی مخصوص قرار دهید تا در صورت نشت احتمالی نفت محیط آلوده نگردد.-از گاز سوز کردن بخاریهای نفتی و آبگرمکن های مفتی ودیگر وسایل گرمازا بدون رعایت دستورات کارخانه سازنده خودداری نمائید.-باک نفت بخاریها را در زمان روشن بودن پر نکنید.-در وسایل نفتی از سوخت دیگری استفاده نکنید.-حرارت دستگاه را با توجه به حجم محیط تنظیم کنید.- در زمان استفاده از بخاریها تمام درها وپنجرهها را نبندید و مسیری را برای ورود هوای تازه به محیط باز بگذارید تا اکسیژن سوخته شده توسط وسیله جایگزین گردد.- پس ازنصب بخاریهای گازی و اطمینان از عملکرد صحیح آنها مراقب باشید که شیر فلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه ها و اسیب فیزیکی قرار نگیرد.- از بخاریها با هر نهوع سوخت و دیگر وسایل مانند چراغ خوراک پزی نفتی و گازی و غیره برای گرم کردن حمام استفاده نکنید.- از نصب آبگرمکن در داخل حمام ها اکیداً خود داری نمائید.- در صورت بروز آتش سوزی در بخاریها خونسردی خود را حفظ کرده و در وهله اول جریان سوخت دستگاه را قطع کرده وابتدا  سازمان آتش نشانی را مطلع نمائید.ج- نکات ایمنی وسایل گرمازای سنتیکرسی یکی از وسایلی است کمه بخصوص در نقاط سردسیر هنوز مورداستفاده بسیاری از شهروندان قرار می گرد. یکی از عمده ترین خطرات این وسیله مسمومیت افراد توسط گاز ذغال (منواکسید کربن) می باشد . برای پیشگیری این نوع مسمومیت توصیه می شود:۱۳- چنانچه از سقف های شیروانی استفاده شود، فضای داخلی آن از ضایعات و فضولات پرنده های وحشی که یکی از عوامل بروز حریق خود به خودسوز می باشد، حداقل ماهی یکبار توسط سرایدار پاکسازی شود.۱۴-حتی المقدور از استفاده از سقف های شیروانی با خرپاهای چوبی احتراز شود.۱۵- جهت بازشو درب کلاس ها به سمت خروج باشد.۱۶- تعداد ساکنین یک اتاق که فقط دارای یک خروجی است نباید بیشتر از۵۰ نفر باشند.۱۷- در صورت امکان مهد کودک ها در ساختمان یک طبقه با تعداد خروجی های لازم حداقل دو خروجی و بدور از کارگاهها و آزمایشگاههای آموزشی ، تأسیسات  و … در نظر گرفته شود، در غیر این صورت می بایست در طبقه همکف ساختمان با دسترسی خروجی به محوطه باز وایمن قرار گیرند.

 دستورالعمل ایمنی مدارس (۱)الف- ایمنی در ساختار بنا:

۱- ساختمان و مصالح بکار رفته در آن و سایر اقلام می بایست در برابر آتش سوزی مقاومت لازم را دارا باشند.

۲- تمام طبقات ساختمان بایستی دارای مسیر خروج اضطراری برای تخلیه ساکنین باشد.

۳- دفاتر، کارگاه ها ودیگر قسمت های مجزا از محل آموزشی بایستی دارای خروج اضطراری متناسب با محل باشند

۴- مناطق پر خطر شامل اتاق هالی دیگ بخار، آشپزخانه ها، آزمایشگاه ها، کارگاه ها ، انبارها و فضاهایی که دارای یک نوع وسیله حرارت زای ثابت یا قابل حمل است . بایستی توسط درب مقاوم و دیوارهای جدا کننده از دیگر قسمتها تفکیک ومناطق عبور افقی باید دارای سطوح وسقف هایی باشند که بتوانند حداقل نیم ساعت در مقابل حرارت ناشی از آتش سوزی مقاومت کنند.

۵-مصالح بکار رفته درنازک کاری ها باید از مواد غیر قابل استعال باشد.

۶- در استقرار کلاسهای مدارس در مقطع ابتدایی می بایست اولویت سنی و توانایی افراد مورد توجه قرار گرفته کلاس  اولی ها در طبقه همکف و سالهای بعد به ترتیب در طبقات بعدی مستقر شوند.

۷-راه پله ها و در های خروجی نهایی باید عاری ازهر گونه مانع بوده و جهت تمام درهای خروجی به سمت خارج و در وضعیتی باشند که بتوان به‌ آسانی آنها را باز کرد.

۸-احداث مدرسه بیش از سه طبقه ارتفاع ممنوع می باشد.

۹- تعبیه بالکن در هر ضلع ممنوع است.

۱۰- کلیه نقاط پرتگاهی ومسیرهای خروج باید به نرده محافظ مجهز باشند.۱۱- لبه پلکانهای خروجیها باید دارای تمهیدات مانع از سر خوردن باشند.

۱۲- تمام پنجره های مشرف به حیاط یا خیابان بایستی دارای حفاظ نرده ای با قابلیت  باز شدن در مواقع اضطراری باشند.

با تشکر از سایت آتش نشانی خرم آباد

http://www.khoramabad125.ir/mods.php?id=Info_Center&file=print&pid=37

21 فوریه، 2010 |