از بندرعباس تا جاسک

از بندرعباس تا جاسک

اگر علاقمند به طی کردن جاده ای بکر هستید که در آن کوه های زیبا و ساحلی رویایی را تجربه کنید آنهم بدون خانواده حتما جاده بندرعباس تا جاسک را تجربه کنید !

جاسک

از بندرعباس تا جاسک

اگر شما به واسطه شغل خود مجبور نباشید که به شهر جاسک سفر کنید این احتمال که شما این جاده را تا پایان عمر تجربه کنید تقریبا محال است . جاده ای که رطوبت و گرمای آن تنها در زمستان قابل تحمل است .

بعد از خروج از بندرعباس به سمت جاسک تنها شهر مهم میناب است که به واسطه دو هتل خود میزبان مسافرین این مسیر است . البته این تنها هتل جهانگردی است که با قیمت مناسب و خدمات خوب خود می تواند انتظارات شما را براورده کند .

جاسک

جاده بندرعباس تا میناب تا انجایی که دو لاین رفت و برگشت از یکدیگر جدا هستند جاده امنی است اما فراموش نکنید که جاده تا میناب راننده های بومی را پذیرا است که سرعت های ۱۲۰ کیلومتر را به عنوان حداقل سرعت می شناسند و بسیار بد هم رانندگی میکنند . از میناب که به سمت جاسک به راه می افتید تا شهر بیابانک ( سیریک ) هنوز جاده خوبی با عرض مناسب را در پیش رو دارید که امسال به تازگی آسفالت هم شده است .

اگر در این مسیر به شهر سیریک رسیدید حتما ساحل رویایی این شهر بندری را از نزدیک ببینید و حتما تنی به آب بزنید ! این ساحل بی نهایت زیبا با پرندگان دریایی که در گوشه کنار مشغول ماهیگیری هستند خاطره ای محو نشدنی را میهمان ذهن شما خواهد کرد . موج شکن این شهر هم جای عالی برای ماهیگیری است .

جاسک

از سیریک که بیرون بیایید تا جاسک دیگر از جاده عریض و آسفال خوب خبری نیست ! هر چقدر که به جاسک نزدیک تر می شوید کوه های زیبایی که هیچ کجای ایران مشابه ندارند از دو سمت جاده شما را همراهی می کنند . این کوه ها که توسط باد دچار فرسایش شده اند برای آنهایی که بدنبال مناطق بکر و تصاویر رویایی از مناظر طبیعی هستند آنقدر رویایی هستند که آنها را مجبور به ایستادن های مداوم و جاری شدن در طبیعت حتی برای چند لحظه کنند . البته فراموش نکنید این احساس زیبا تنها در صورتی میهمان روح و جان شما می شود که شما با خشکی منطقه و گرما و رطوبت همیشگی این منطقه مشکلی نداشته باشید . که در غیر اینصورت جز جهنمی با تصاویری خشک از چند کوه تفت دیده چیزی نخواهید دید .

جاسک

شاید یکی از خصوصیات منحصر به فرد جاده جاسک وجود رودخانه هایی فصلی است که از میان جاده عبور می کنند ! بله این جاده فاقد پل است و تمامی رودخانه ها از میان جاده عبور می کنند . جالب است بدانید که جاده در زمان رسیدن به رودخانه ها به یکباره ارتفاع خود را کم کرده و پس از عبور از رودخانه دوباره حداقل دو متر از سطح رودخانه بالاتر امده و به راه خود ادامه می دهد ! اگر شما برای اولین بار به این جاده قدم گذاشته باشید این رودخانه های بدون پل می تواند برای شمایی که با ۱۲۰ کیلومتر در حال رانندگی هستید بسیار خطرناک باشد . جالب است بدانید که در صورتی که منطقه بارش کوتاهی را هم تجربه کرده باشد شما می توانید به راحتی در بین دو رودخانه برای چند روزی محاصره شوید تا راهداری با تمییز کردن گل و لای رسوب کرده در جاده شما را از رودخانه عبور دهد . یادتان باشد این جاده یک جاده نادر کشور است و این اتفاقات هم برای یک جاده نادر، نمک زندگی است !

جاسک

جاده منتهی به رودخانه فصلی بدون پل

جاسک

کف رودخانه که همان جاده عبوری است به رسوبات سمت چپ جاده توجه فرمایید

جاسک یک شهر نظامی ماهیگیری است که حداقل امکانات رفاهی را برای میهمانان داراست ! اغلب میهمانان این شهر در میهمان سراهای نظامی و یا خانه های بستگان خود به استراحت می پردازند ! این شهر مکانیک های متوسطی دارد که می توانند حداقل ها را برایتان ارائه کنند . در مسیر تقریبا اگر در هر پمپ بنزین باک خود را پر کنید قبل از تمام شدن بنزینتان به پمپ بعدی خواهید رسید ! این درحالی است که در طی راه از بنزین فروش هایی که به روستاییان بنزین می فروشند می توانید بنزین تهیه کنید .

این جاده در شب نا امن است و در طی روز هم به شما سفارش می کنم به تنهایی از آن عبور نکنید تا در صورت خراب شدن ماشین و یا حادثه دیگر بتوانید از پس مشکل بر بیایید ! ( حداقل یک نفر کنار ماشین بایستد تا دیگری برای آوردن کمک به سمت اولین روستا حرکت کند ) پیشنهاد می کنم حتما چسب هایی که لاستیک های تیوب لست را بدون پنچر گیری ترمیم می کنند برای سفر خود خریداری کنید و پمپ باد رو هم فراموش نکنید !

در جاسک رستورانی که غذای مورد اطمینانی به شما بدهد وجود ندارد برای غذای خود حتما از قبل برنامه ریزی کنید ! منطقه آلوده به پشه مالاریا است به نحوی که در صورت عبور از این منطقه تا شش ماه سازمان انتقال خون در سراسر کشور از شما خون نخواهد گرفت چرا که شما مشکوک به مالاریا خواهید بود !

جاده بندرعباس به جاسک جاده ای برای حرفه ای هاست بنابراین برای سفر خانوادگی به هیچ عنوان توصیه نمی کنم که از این جاده عبور کنید !

مهندس علیرضا سعیدی

21 فوریه، 2010 |