شایعه زلزله تهران

شایعه زلزله تهران

شایعه ای مبنی بر وقوع زلزله در تهران از چند روز پیش در اینترنت انتشار یافته است .

سایت علمی پژوهشی موج پیشرو سعی دارد تا با جمع اوری اطلاعات کاملی در این زمینه در کاهش التهابات ناشی از این شایعه کمک نموده و موجب بالا رفتن سطح اگاهی جامعه شود . بدین منظور مصاحبه ای را از دکتر مهدی زارع  رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران در ادامه خبر خدمت شما عزیزان ارائه می کنیم که می تواند کمک زیادی به شما در زمینه آشنایی با منابع و ماخذ این شایعه و صحت آن نماید

رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران، با بیان اینکه «هیچ پیش نشانگر علمی مبنی بر احتمال وقوع زمین لرزه مشاهده نشده است»، اخبار منتشر شده از سوی برخی سایت ها درباره وقوع زلزله در تهران در پایان این هفته را در حد شایعه و پیش بینی غیرعلمی ارزیابی کرد.

دکتر مهدی زارع در گفت وگو با اعتماد با اشاره به مطالعه و بررسی دقیق و دائم وضعیت گسل های فعال تهران از سوی مرکز پیش بینی پژوهشگاه زلزله شناسی ایران گفت؛ «یکسری پیش نشانگرهای علمی و استاندارد وجود دارد که ما در صورت مشاهده به طور قطعی آنها را اعلام می کنیم ولی تاکنون هیچ نشانه علمی مبنی بر پیش بینی وقوع زلزله ظرف چند روز آینده در تهران مشاهده نشده است.»

زارع درباره نحوه انتشار این اخبار گفت؛«این خبر از سوی یک سایت که اعتبار علمی ندارد منتشر شده که براساس فاکتورها و نشانه های غیراستاندارد و غیرعلمی اقدام به پیش بینی زلزله می کند.»رئیس مرکز پیش بینی زلزله، مطالعات هواشناسی و تغییرات آب و هوایی را از فاکتورهای مورد استفاده این سایت برشمرد و تاکید کرد؛«هنوز هیچ مبنای علمی و قابل قبولی در مورد ارتباط این نشانه ها با وقوع زلزله وجود ندارد و ممکن است به طور اتفاقی در برخی موارد این نشانه ها با وقوع زمین لرزه همزمان شده باشند، ولی به هیچ عنوان به لحاظ علمی تا این لحظه نمی توان به آنها استناد کرد، چرا که اگر اینها دقیق بودند، اقلاً بایستی در مجلات معتبر زلزله شناسی درباره آنها بحث و بررسی می شد.»

دکتر زارع با تاکید بر اینکه «حالت ویژه یی در منطقه تهران نیست و ما شرایط را عادی ارزیابی می کنیم»، آمادگی دائمی در برابر وقوع زمین لرزه در تهران را اقدامی لازم دانست و گفت؛ «درست است که یکسری افراد از این قضایا سوءاستفاده می کنند ولی باید همواره برای زلزله احتمالی در تهران آماده بود.»

او در همین حال اذعان کرد؛«نمی توان با قاطعیت گفت که در تهران زلزله نخواهد آمد ولی در مقام پیش بینی زلزله باید براساس یکسری روابط علی و معلولی و مشاهدات و نشانه های علمی اظهارنظر کرد.»شایعه وقوع زلزله یی به بزرگی هفت ریشتر در تهران طی چند روز گذشته از سوی چند سایت خارجی مطرح شده که به گفته استاد پژوهشگاه زلزله شناسی ایران شأن و اعتبار علمی ندارد و موجب ایجاد نگرانی میان عوام شده است.»پیش بینی زلزله، چهار سال پیش نیز موجب بروز نگرانی گسترده میان مردم پایتخت شد و بسیاری از مردم تهران یک شب را خارج از خانه گذراندند.

سال ۸۲ نیز در پی یک اظهارنظر غیرعلمی مبنی بر وقوع زمین لرزه قوی در تهران موج گسترده یی از نگرانی عمومی در تهران شکل گرفت و به رغم تاکید غالب کارشناسان و دانشمندان علوم زمین شناسی و مهندسی زلزله، مردم حاضر به ماندن در خانه های خود نشدند. شاید تجربه فاجعه مهیب زمین لرزه بم که چند ماه قبل از آن بالغ بر ۳۰ هزار نفر را بی خبر و ناگهانی به کام مرگ فرو برده بود، میزان حساسیت مردم را نسبت به وقوع زلزله بالاتر برد و تصور وقوع واقعه مشابه در کلانشهر تهران دامنه عکس العمل جامعه را افزایش داده بود. در هر صورت میزان حساسیت در ایران و به ویژه تهران بالا است، چنانچه در جریان لرزش نسبتاً خفیف تهران در جریان زلزله بلده، یا حتی زلزله اخیر قم، موج نگرانی عمومی پایتخت ایران را حداقل برای چند ساعت در حالت ویژه قرار داد.

دامنه این حساسیت آن قدر بالا است که در همان جریان زلزله بلده تنها خسارت جانی در تهران به خاطر اقدام خطرناک یک نفر برای فرار و اقدام او در پرت کردن خود از ساختمان اتفاق افتاد.به هر حال اینکه احتمال وقوع زمین لرزه شدید در تهران زیاد است، حرفی نیست و این موضوع لزوم آمادگی عمومی برای مقابله با بحران های ناشی از زلزله را نشان می دهد. هشدار کارشناسان از جمله هشدار رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه زلزله شناسی ایران، در مورد توسعه خطرناک و بی منطق تهران روی گسل های آماده فعالیت شمال تهران و همین طور وضعیت بافت فرسوده شهر، لزوم آمادگی عمومی را بیش از پیش گوشزد می کند.

دکتر زارع پیشتر در گفت وگو با اعتماد ادامه روند ساخت و ساز شهری روی گسل ها را به خودکشی تشبیه کرده بود. در همایش زلزله که چند ماه پیش در تهران برگزار شد، بسیاری از تاسیسات شهری تهران غیرایمن خوانده شدند که حتی در جریان اقدامات امدادرسانی بعد از زلزله، اخلال ایجاد خواهد کرد. دکتر زارع نیز با تاکید بر احتمال وقوع زمین لرزه در تهران، با اشاره به ناآمادگی ساختار شهری، آمادگی دائمی در مقابل زلزله را بی توجه به موج شایعات، اقدامی ضروری توصیف می کند.

منبع خبر : http://www.zamaneh.ir/Show.aspx?Id=6164

توجه : شایعه زلزله تهران بخشی از سایت موج پیشرو است که می توانید آخرین سایعات در خصوص وقوع زلزله را در آن قسمت دنبال کنید این بخش زیر مجموعه اخبار سایت می باشد

21 فوریه، 2010 | برچسبها: ،