چگونه مانور زلزله را برگزار کنیم ؟

چگونه مانور زلزله را برگزار کنیم ؟

چگونه مانور زلزله را در ایران برگزار کنیم ؟

مقاله ای که به پیوست خدمتتان ارائه می گردد . به اموزش نحوه برگزاری مانور زلزله بصورت عملی می پردازد . شما دانش اموز عزیز میتوانید با مطالعه این مقاله علمی که توسط یکی از بزرگان اساتید زلزله شناسی ایران برای شما نوشته شده است نه تنها در زمان زلزله زنده بمانید بلکه …

برای مطالعه این مقاله بر روی کلمه ادامه متن در زیر خبر کلیک نمایید .

آموزش مبانی زلزله ویژه دانش اموزان تنبل مظلوم

نوشته پروفسور شپلوت

اگر شما یکی از هزاران دانش اموز مظلومی هستید که برای ننوشتن چند خط مشق کوفتی و حفظ نکردن چهار تا کلوم ، زبون کشور اجنبی، از صبح تا شب پشت در دفتر مدسه ایستادین، به شما مژده میدهم روز تلافی نزدیک است . من استاد شپلوت به شما یاد میدهم چگونه هر چی عذاب از این ناظم های بدجنس کشیده اید را تلافی کنید .

بخش اول ایمنی و استاندارد بودن مدرسه

اگر مدرسه شما قدیمی ساز و فاقد استاندارد های لازم جهت تحمل نیروهای جانبی زلزله است که خود بدبختتون قبل ناظمتون با جناب عزرائیل قرار ملاقات داشته و فرصتی برای تلافی سر ناظم نخواهید داشت ! لذا پیشنهاد میکنم اول برید یه مدرسه ثبت نام کنید که بعد زلزله پا برجا بایسته که شما بتونید برید زیر میز پناه بگیرید که لامپ مهتابی و تابلو عکس و کمد نیفته رو کله تون ! آخه این میزهای زپرتی مدرسه که نمیتونن تیرآهن هیجده و دال بتنی رو از افتادن رو ملاج شما نگهدارند که، بابا آی کیو ها ! اون بچه های اجنبی که تو ماهواره می بینید که میرند زیر میز پناه می گیرند ، تهاجم فرهنگیه شما رو چه بدیدن ماهواره اونم قسمت علمی اموزشیش ! این چیزا که تو ماهواره به شما نشون میدن بد آموزی داره بخدا !! آخه پدر امرزیده ها اولا که تو دیار فرنگ ساختمونهای مدرسه هاشون پنجاه ساله طبق استاندارد ساخته می شه دوما زیر میز میرن که اگر یه کمدی لامپی کوفتی رو خوب نچسبونده باشند به جاش ( ایمن سازی غیر سازه ای ) نیفته کله مبارکشون درد بیاد ! وگرنه از اوار تیراآهن و اجر و بتن که وقت زلزله تو کشور ما میاد رو سرمون مگر به خدا بشه پناه برد که من بهتون قول می دم از هیچ میز و نیمکتی تو ایران هیچ کاری بر نمیاد !

بخش دوم اجزاء غیر سازه ای و ایمن سازی

دانش اموزان بی سوات عزیز ! مفاخر علم و هنر مدرسه !

توجه داشته باشید که اگر به فرض محال مدرستون استاندارد بود و ایمن و شانس زنده موندن برای شما بعد زلزله وجود داشت ، قدم اول حفظ جان خودتون در زمان بروز زلزله است که در این خصوص لازم است حسابی با دقت به چند نکته مهم در خصوص پناه گیری در زمان زلزله توجه کنید تا که در گام اول خودتان زنده بمانید بعد برای تلافی کردن بروید سروقت ناظم عزیزتان بنابراین ابتدا به چند نکته زیر توجه کنید

یادتان باشد که تنها در مدارسی که ساختمانهای آنها مقاوم در برابر زلزله هستند رفتن زیر میز و نیمکت معنی دارد چرا که اون زیر ، ( منظور زیر میز و نیمکت است آب کیو های عزیز ) شما فقط از خطر افتادن لامپ مهتابی یا تابلو عکس و کتابخانه ای که به دیوار مهار نشده باشه در امان هستید نه تیر اهن و سقف بتنی ! بنابراین اگر در مدرسه ای قدیمی ساز هستید بهترین جا برای زنده موندن کنار دیوارهای باربر است یا کنج هایی که از رسیدن دو دیوار به هم بوجود امده !

از پنجره ها حتما دور بشید که بدجوری کنار انها موندن ، مصیبته ! این پنجره ها هم شیشه داره هم تحمل باری که بر روی اون میاد را ، در زمان زلزله نداره ! ا

گر تو راهرو هستید کنار دیوارها و اگر تو راه پله هستید اونطرفی که پله به دیوار متصل می شه محل امن است !

تو حیاط مدرسه هم حداقل به ارتفاع دیوارهای حیاط از دیوار محوطه دور بنشینید یعنی اینکه اگر دیوار مدرسه شما دو متر ارتفاع داره شما باید دو متر ازش دور تر بایستید که روی سرتون نریزه و صدمه نخورید و از مدرسه هم دور بایستید تا اوار مدرسه اگر خراب شد بر روی شما نریزه بهترین فاصله حداقل یک سوم ارتفاع خود مدرسه است یعنی اگر مدرسه شما ارتفاعش دوازده متره شما حداقل باید چهار متر ازش دور تر بایستید البته قطعنا هر چه بیشتر بهتر !

در جهت رسیدن به هدف اصلی خودتان که همان محبت به ناظم عزیز میباشد قدم دوم ؛ یک حرکت بسیار زیرکانه از سوی شماست که موجب شود در زمان زلزله ناظم شما کله پا گردد ! بدین منظور دو راه بیشتر در پیش رو ندارید. راه حل اول راهی ملکوتی و دوم به قد یه ارزن شیطانی است !

برای راه حل اول، میتوانید هر شب قبل از خواب ، ناظم عزیزتان را بخاطر مصیبتهایی که بر سرتان اورده نفرین کنید که البته چون به دعای گربه کوره باران نمی آید احتمالا ناظمتان بعد زلزله سرو مور و گنده از دفترش بیرون خواهد امد .

و راه حل دوم استفاده از قانون فرو افتادن اجزائ غیر سازه ای است ! این راه رو خودم عینهو نیوتون وقتی زیر یه درخت نشسته بودم کشف کردم !!

یعنی چی ؟

الان براتون میگم ! اجزائ غیر سازه ای به کمد و کتابخانه و لامپ مهتابی و تخته سیاه و تابلو هایی می گویند که در زمان زلزله چون به سازه ( اسکلت ساختمان ) متصل نیستد میفتن کله ادمهای بی حواس و کلکشون رو میکنند . برای استفاده از این موقعیت چون خوب می دونم شما بچه ها اونقدر خرج هله هوله میکنیدکه دیگه پول براتون باقی نمیمونه! قطعا امکان مالی خریدن یه کتابخانه بزرگ به همراه کتابهای سنگین که در زمان زلزله بر روی ملاج جناب ناظم فرو بیفتد و داستان رو عینهو شاهنامه به خوشی تموم بکنه رو ندارید . بنابراین سعی کنید چند تا همدست پیدا کنید و یا بصورت گروهی پول تو جیبی هاتون رو جمع کنید ! شاید بتونید برای ایشان لااقل یه قاب عکس گنده بخرید که بزنه بالای سرش تو دفتر مدرسه !

هرچند اثر کمد و کتابخونه و بوفه یه چیز دیگه است و همونطور که در امار های زلزله های کشورمون ثبت شده ، کلی ادم سر اجزاء غیر سازه ای به دیار باقی شتافتند اما اثر قاب عکس رو هم دست کم نگیرید برای خودش یه پا رستم دستانه ! بعد زلزله و ثبت نتایج بدست امده از ازمایشتون قطعا نتیجه کار برای شما دانش اموزان نخبه هم بزودی مشخص خواهد شد و حتی میتوانید نتیجه را برای یه سمینار بحران هم ارسال کنید و خدا رو چه دیدی شاید گواهی مقاله هم بگیرید و برای دانشگاتون بذارید کنار .

خوب دیگه بعد اینهمه زحمت ، مرحله بعدی منتظر شدن برای وقوع یک زلزله است ! بعد وقوع زلزله و فرو افتادن قاب عکس بر روی ملاج ناظم گرامی اگر اونقدر بدشانس بودین که نمرده بود اصلا ناراحت نشوید . هنوز راه های زیادی برای تسویه حسابهای قبلی برای شما وجود دارد . ضمن خونسردی کامل چند نفری از پا و زیر بغل سعی کنید از روی زمین بلندش کنید ! مطمئن باشید با همین لطف کوچک شما اگر هم یه ضایعه کوچولو موچولوی نخاعی داشته باشد تبدیل می شود به یه ضایعه گنده نخاعی و اگر خیلی خوش شانس باشید ناظم ظالم شما باید تا اخر عمر با ویلچر تو حیاط دنبال شما و بچه ها و نوه هاتون بکنه !

اگر هم که باز هم بدشانسی گریبانتان را گرفته بود و ناظمتان فقط گیج ویجی میخورد و هیچیش نشده بود اصلا نگران نباشید دست گرمشان را با مهری فراوان اما حسابی شل و ول گرفته و سعی کنید در حالی که خودتان از قسمت امن راه پله که متصل به دیوار میباشد به سمت حیاط پایین میروید ناظم نگون بخت را از طرف نرده ها که احتمال فرو ریختنشان خیلی بیشتر از به پائین ببرید ، خدا را چه دیدی شاید راه پله فرو ریخت و شما هفته بعد در مراسم هفت آن عزیز ناکام شرکت کردید .

گاهی ناظمهای گرامی حتی بعد از فرو افتادن از راه پله ها نیز باز زنده می مانند این از داشتن حداقل یه جون اضافی است که خدا برای ناظمها از اول خلقت برایشان در نظر می گیرد .

شما اصلا خودش را ناراحت نکنید ، بازی که هنوز گیم اوور نشده است ، صد تا جون هم داشته باشد عینهو بازی پلی استیشن تو مراحل بعدی عملیات اونها رو هم ازش می گیریم !

خوب حالا حسابی دقت و توجه کنید چون اینجا حسابی باید حواستون جمع باشه و از قبل جای چاه فاضلاب را در حیاط از قبل مشخص کرده و به نحوی که هیچکس شک نکنه علامتی بر روی ان گذاشته باشید . اکثرا دیواره چاههای فاضلابی بعد زلزله فرو ریزش داخلی داشته و اگر از شعاع سه متری به مرکز ان نزدیک شوید فرو می ریزد . لذا اگر کمی توجه کنید و ناظم عزیز را به نحوی در مسیر چاه قرار دهید که که ناظم عزیز و دلبندتان صاف از روی چاه رد شود باقی کار دیگر به دست خداست، دیگر فقط بدشانسی مطلق شماست اگر باز هم ناظمتان از این تله مرگ هم فرار کرده و باز هم زنده باشد !

خوب اگر زنده مانده باشد دیگر هیچ راهی ندارید بجز آنکه دست به اخرین حربه بزنید و با محبتی شیطانی در حالی که لبخند میزنید دست ناظم خوبتان را گرفته و به کنار دیوار محوطه مدرسه برده و از او بخواهید برای استراحت و جا امدن حالشون بابت ضربه آن قاب عکس کذایی اهدایی خودتان چند لحظه ای را در کنار دیوار استراحت نماید .

بنده به عنوان استاد شپلوت به شما قول می دهم که در اولین پس لرزه بعد از زلزله همانگونه که تا به حال در تمامی زلزله های کشورمان روی داده است ، دیوار حیاط مدرسه کلهم بدون حتی یه آجر کمتر ، بر روی ناظم ظالم تان فرو ریخته و شما برای همیشه از دست او راحت خواهید شد .

در انتها به تمامی دانش اموزان عزیزی که با استفاده از راه حل های استاد شپلوت باز هم نتوانسته اند ناظمشون رو بکشند نصیحت میکنم حتما تا ناظمتون حاش سر جا نیامده یه سر به دفتر مدرسه زده و پرونده قشنگتان را زیر بغل زده برای ثبت نام به اولین مدرسه شبانه مراجعه نمایید .

با ارزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان تنبل ایران

استاد پروفسور شپلوت

پی نوشت : با آنکه میدانم ناظم های بدجنس از طنز تلخ من به جهت انکه میتواند جان کودکان را در زمان زلزله نجات بدهد ناراحت نمی شوند و به بدجنسی خودشون بنده رو می بخشند اما لازم میدونم که نسبت به تمامی معلمان و سروران زحمت کش عرصه علم و ادب که عمر خود را برای رشد کودکان ایران زمین در طبق اخلاص گذاشته اند سر احترام و خضوع فرود اورم و برای معلمینم ارزوی سلامتی نمایم .

این مقاله توسط پروفسور شپلوت در مجله راه و ساختمان آبان ماه ۱۳۸۶به چاپ رسیده است

 این مقاله را پروفسور شپلوت برای ما ارسال نمودن تا دانش اموزان تبل هم برای زلزله آماده بشوند ضمن تشکر از پروفسور از دوستان خواننده خواهشمندیم در رساندن این مقاله بدست دانش آموزان البته با ذکر نام نویسنده اصلیش کوشا باشند تا تعداد کمتری در زمان زلزله آسیب ببینند ! هرگونه برداشت بدون ذکر نام نویسنده پیگرد قانونی دارد

21 فوریه، 2010 |