۱۴ نفر در سیلاب کرمان مفقود شدند

۱۴ نفر در سیلاب کرمان مفقود شدند

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به ادامه بارندگیها در استان کرمان گفت: تا کنون گزارش ۱۲ نفر مفقودی داده شده است که تلاش برای پیدا کردن این افراد ادامه دارد.

محمد جواد کامیاب در گفتگوی اختصاصی با مهر اظهارداشت: هم اکنون بارندگی در اکثر شهرستانهای استان کرمان ادامه دارد و پیش بینی می شود این بارندگی تا فردا تداوم داتشه باشد.

وی گفت: هیچ موردی فوتی در استان کرمان گزارش نشده است اما تا کنون ۱۴ مورد مفقودی پیدا نشده داریم این درحالی است که طی روزهای اخیر شش مفقودی در شهربابک و چهار نفر در ساردوئیه جیرفت که در سیلاب گیر افتاده بودند و اعلام مفقودی شده بودند با تلاش امداد گران از مرگ حتمی نجات یافتند.وی افزود: مفقود شدن ۱۲ نفر فعلی نیز دلیل بر فوت آنها نیست، از این تعداد ۱۲ نفر در ریگان در شرق کرمان و دو نفر در جبالبارز هستند.

وی از تلاش گسترده برای امداد رسانی به سیل زدگان خبر داد و گفت: توزیع اقلام مورد نیاز بین خسارت دیدگان از سیل آغاز شده است و دستگاههای امدادی در حال آماده باش قطعی هستند.وی از تخریب راهها در برخی شهرستانهای استان کرمان اشاره کرد و گفت: بر اثر سیل تعدادی از خانه های مسکونی دچار آبگرفتگی و خسارت شده اند و تاسیسات زیر بنایی نیز خسارت دیده اند که در حال براورد خسارات وارد شده هستیم.

 

کامیاب افزود: هم اکنون ۱۳۴ روستا در محاصره سیل قرار دارند و دسترسی به این روستاها مشکل است که بیشتر در جیرفت، ریگان، بردسیر، فاریاب، قلعه گنج و رودبار قرار دارند که گسترده بالایی از جغرافیایی استان کرمان را در برگرفته اند.وی گفت: هم اکنون تعداد افرادی که از این سیلاب خسارت دیده اند به دو هزار و ۳۶۲ نفر رسیده است.وی از اسکان موقت برخی از سیل زدگان خبر داد و گفت: اطلاعات تکمیلی طی ساعتهای پایانی روز اعلام می شود.

——————

به گزارش بی بی سی

در پی ادامه بارندگی در جنوب و جنوب شرقی ایران، معاون عمرانی استانداری کرمان از مفقود شدن ۱۴ نفر خبر داد. به گفته محمدجواد کمیاب، این به معنای مرگ مفقودشدگان نیست.

آقای کمیاب، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته است “تعداد افرادی که از این سیلاب خسارت دیده‌اند به دو هزار و ۳۶۲ نفر رسیده است.”

معاون عمرانی استانداری کرمان، با اعلام اینکه در حال حاضر راه ارتباطی ۱۶۷ روستا در سطح استان قطع است، گفت: “دسترسی به این روستاها که در بیشتر در جیرفت، ریگان، بردسیر، فاریاب، قلعه گنج و رودبار قرار دارند، مشکل است.”

براساس گزارش سازمان هواشناسی ایران، بارندگی در این منطقه تا فردا ادامه خواهد داشت و همین مسئله باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش تخریب و احتمال تلفات جانی شده است.

دومین ارگ خشتی جهان در معرض خطر

همچنین مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان امروز اعلام کردند که این بارندگی باعث ایجاد خسارت در قسمت‌های مختلفی از ارگ تاریخی راین (دومین ارگ خشتی جهان) شده و این ارگ در معرض خطر است.

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان با بیان اینکه در اطراف ارگ تاریخی راین خندقی از دوران قدیم وجود دارد، گفت: “در حال حاضر آب ناشی از بارندگی در این خندق جمع شده است که می‌تواند باعث نشست و یا تخریب احتمالی سایر قسمت‌ها شود.”

ارگ تاریخی راین بعد از ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان کرمان و در شهر راین واقع شده است.

آثار تاریخی ریگان از دیگر آثار باستانی است که در سیل کرمان آسیب دیده است.

محمدصادق داد الله‌پور، معاون فرماندار ریگان گفته است که در اثر بارندگی تنها اثر ثبت شده ریگان به نام “مقبره شاه خورشید ریگان” دچار خسارت شده است.

دادالله‌پور گفت: “چهار اثر تاریخی دیگر نیز که در حال ثبت ملی هستند، شامل سردرب وزیری، برج و باروهای شهر قدیم ریگان، قلعه سنگ آباد و قلعه دهگود نیز دچار خسارت شدند که نیاز به بازسازی ومرمت دارند.”

به گفته مقام‌های محلی پس از ۱۳ سال در این منطقه بارندگی شده و کشاورزان از بارش شادمان هستند.

8 آوریل، 2013 | برچسبها: