بحران در محیط زیست کشور !

بحران در محیط زیست کشور !

تصاویرتکان‌دهنده مرگ‌ومیر۲هزارجوجه فلامینگو درتالاب بختگان

معاون سازمان محیطزیست با اعلام نجات۷هزارجوجه: کم‌آبی ناشی ازاحداث سدهای بالادست علت وقوع بحران است

کدام سد ها را ایشون نگفتن خودتون بگردید و پیدا کنید !

دریاچه  بختگان و جوجه های فلامینگو  در حال مرگ

خبرگزاری دانشجویان ایران – شیراز

سرویس: شهرستان‌ها

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

سرویس: اجتماعی – محیط زیست

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به اتلاف حدود ۲ هزار جوجه فلامینگو در تالاب بختگان، گفت: ۷ هزار جوجه فلامینگو گرفتار شده در نمک این تالاب نیز نجات یافتند.

دکتر دلاور نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان در اثر کم آبی ناشی از احداث چندین سد بالادست منابع تامین کننده آب دریاچه، در آستانه نابودی و وقوع فاجعه زیست‌محیطی قرار گرفت.

وی گفت: بخش قابل توجهی از این پناهگاه با ارزش حیات وحش به نمکزار تبدیل شده است. همچنین ماموران اجرایی گارد حفاظت محیط زیست استان فارس عملیات نجات پرندگان سرگردان را با همکاری جوامع محلی، تشکلهای مردم نهاد و کارشناسان محیط زیست در قالب جمع‌آوری جوجه فلامینگوها و انتقال آنها به دریاچه طشک اجرا کردند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزود: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان از قابلیتهای اکوتوریستی فوق‌العاده برخوردار بوده و از نظر تنوع‌زیستی یکی از غنی‌ترین نقاط دنیا است که در حال حاضر در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی عدم تامین حق‌آبه زیست‌محیطی در این منطقه توسط سازمان آب منطقه‌ای و احداث چندین سد در بالادست منابع تامین کننده آب دریاچه را از دلایل عمده این بحران ذکر کرد و به ایسنا گفت: عدم توجه به محیط زیست، تنوع‌زیستی مناطق حفاظت شده و چشم‌اندازهایی بدیع، جاذبه‌های گردشگری و بقا تنوع ژنتیکی و اکولوژیکی مناطق باعث شده است که یکی از قطبهای بزرگ گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و پارکهای ملی کشور در معرض نابودی قرار گیرد.

دکتر رجب زاده، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز ضمن اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی در خصوص ضرورت حفظ محیط زیست را پرهیز از نگاه بخشی و همکاریهای مستمر و مثمرثمر میان بخشی برشمرد.

گفتنی است دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ ایران بشمار می آید در سال‌های گذشته در تأثیر عوامل تهدید متعدد بویژه خشکسالی، آسیب بسیاری دیده و در حال حاضر نیز بیم آن می‌رود که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم چاره اندیشی بموقع، به طور کامل خشک شود.

پارک ملی بختگان شامل دریاچه بختگان با وسعت بیش از ۱۴۳ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعتی بیش از ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ هکتار شامل دریاچه طشک، عرصه های کوهستانی و دشتی محاط بر دریاچه ها است که در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نیریز و ۱۶۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 فوریه، 2010 |