اجرای دهها مانور و برنامه آمادگی در برابر زلزله در تهران

اجرای دهها مانور و برنامه آمادگی در برابر زلزله در تهران

همزمان با ۲۰ مهر و آغاز هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، ستادهای مدیریت بحران مناطق۲۲ گانه شهر تهران برنامه‌های متنوعی را حول محور پیشگیری ، آمادگی و مقابله با هدف حساس‌سازی شهروندان نسبت به مخاطرات طبیعی و سوانح با هماهنگی سازمان‌های تخصصی در سطح نواحی و محلات شهر آغاز کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نمایشگاه‌های آشنایی شهروندان با سوانح طبیعی و آموزش همگانی، برگزاری مانور‌های محلی و دور میزی در ستادهای مدیریت بحران نواحی، بازدید شهروندان از تجهیزات امداد و نجات پایگاه‌های ویژه مدیریت بحران، انتشار پیام‌های آموزشی،اطلاع رسانی از طریق تبلیغات محیطی و اجرای برنامه‌های پایدارسازی گروه‌های دوام بخشی از برنامه‌هایی است که طی برگزاری هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در سطح مناطق۲۲گانه شهر تهران آغاز شده است.

پیشگیری از حوادث و بالابردن آستانه تحمل افراد،ایجاد آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و کنترل آن ها ، افزایش سطح اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه کاهش خطر اثرات سوانح طبیعی، آشنایی شهروندان با فعالیت‌ها و اقدامات ستادهای مدیریت بحران ، بخشی از اهداف این برنامه‌ها است.

برگزاری مانور‌های آمادگی در برابر زلزله در بیمارستان شهید لواسانی در منطقه۱۳، اجرای مانور در مناطق یک و ۱۵، برگزاری مسابقات دوام با حضور اعضای دوامیان ۶ منطقه تهران در پارک لاله و برپایی نمایشگاه کاهش اثرات بلایای طبیعی در محله اوقاف در منطقه۴ بخشی از برنامه‌هایی است که طی روزهای گذشته در مناطق مختلف شهر اجرا شده است.

برپایی نمایشگاه امداد و نجات

محسن کریمی دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۲۰ با اشاره به ویژه برنامه های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از برپایی نمایشگاه های امداد و نجات در موقعیت های کلیدی در این منطقه خبرداد.

وی گفت: به منظور سهولت دسترسی شهروندان و به ویژه گروه های دوام، تمامی محلات شهرری به پایگاه و کانکس‌های امداد و نجات تجهیز شده است که به منظور معرفی این ظرفیت، همزمان با هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نمایشگاه هایی با رویکرد توانمندسازی شهروندان در آن محل دایر شده است.

کریمی با اشاره به اینکه ارائه خدمات آموزشی همزمان با روز عرفه در سه موقعیت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) انجام می شود، افزود: ارائه آموزش‌های شهروندی و توزیع بروشورهای آموزشی با محوریت نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی در شرایط بحران از خدمات این نمایشگاه‌هاست که در مترو شهرری، فروشگاه شهروند، خیابان دهخدا و… بر پا شده است.

وی به اجرای مانور دورمیزی با موضوع گودبرداری و تمهیدات ایمنی و رعایت اصول شهرسازی اشاره کرد و اظهار داشت: برپایی مانورهای عملیاتی با رویکرد پناه‌گیری صحیح، تخلیه امن و اسکان اضطراری در سطح مدارس، اماکن مسکونی و تجاری نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.

دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۰ افزایش آگاهی شهروندان در خصوص روش های خود امدادی و دگر امدادی را مهم برشمرد و افزود: دانش آموزان، شهرداران مدارس و شهریاران جوان در طول هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی از تجهیزات امداد و نجات پایگاه های مدیریت بحران بازدید خواهند کرد.

برنامه‌های آموزشی در منطقه ۱

ستاد مدیریت بحران منطقه یک نیز همزمان با فرا رسیدن هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه های متنوعی را با هدف توانمندسازی و پایدارسازی دوامیان ،جذب سایر شهروندان ، آموزش امداد و نجات و همچنین تمرین های عملیاتی برای آماده سازی در مواقع بروز بحران در سطح منطقه اجرا کرد.

کیوان فاتحی منش دبیر ستاد در تشریح برنامه های اجرایی این هفته افزود : دومین گردهمایی بزرگ ویژه دوامیان منطقه،پایدار سازی دوامیان، آموزش همگانی مدیریت بحران، برگزاری مانور آبگرفتگی و مانور شریانهای حیاتی در سطح نواحی، شرکت دو گروه ازدوامیان منطقه در جام دوام ، مراسم تحلیف دوامیان، مسابقه بزرگ امداد و نجات، دومین گردهمایی مسئولان خانه های دوام و فرماندهان دوام، برگزاری مانور پناه‌گیری و تخلیه امن و اسکان اضطراری در سطح مدارس و نواحی و اطفای حریق عنوان بخشی از برنامه‌هایی است که طی روزهای اخیر اجرا شده و ادامه خواهد یافت.

17 اکتبر، 2013 |