خطرات استفاده از یونولیت در مدارس پیش ساخته

خطرات استفاده از یونولیت در مدارس پیش ساخته

در کشاکش سیاسی این روزها توجه به نکاتی همچون خطرات استفاده از یونولیت در مدارس پیش ساخته شاید به نظر مهم نیایید اما باید تذکر بدهم که استفاده از یونولیت در دیوارها و سقف های مدارس پیش ساخته به عنوان عایق حرارتی یک اشتباه نیست یک فاجعه است .

در بازدید از مدارس پیش ساخته در مناطق سرد سیر کشور ( استان اردبیل ) متاسفانه مشاهده نمودم که از انواع بسیار بی کیفیت پلی یورتان ( یونولیت ) در ساخت مدارس پیش ساخته استفاده می شود .

 مدارس پیش ساخته

 آنچه در این میان بسیار عجیب به نظر می رسد عدم توجه ناظرین بر مباحث ایمنی مدارس خصوصا آتش سوزی است با آنکه در طی چند سال اخیر شاهد حوادث جانگداری در بحث آتش سوزی در مدارس کشور بوده ایم .

مدارس پیش ساخته

در این مدارس از یونولیت به عنوان عایق حرارتی در دیوارهای پیرامونی و همچنین در سقف های شیروانی استفاده می شود

.

 مدارس پیش ساخته

این یونولیت ها تا چند روز بعد در میان دیوارهای این مدرسه پنهان می شود

شیاطین سفید رنگی که به وقت حادثه سیاهیشان نمودار می شود.

.

.

یادمان باشد

یونولیت های یا همان پلی یورتان ها بسیار ساده آتش می گیرند و در حین سوختن دود غلیظ  و سیاهی که بسیار سمی می باشد تولید می کنند علاوه بر آن جاری شده و به گسترش آتش کمک می کنند . تا کنون هیچ مستند قابل قبولی در خصوص ضد آتش بودن این محصول وجود نداشته است و تمامی انواع آن در صورت گرم شدن زیاد دود سمی بسیار خطرناکی را تولید می کنند که با توجه به مشتقات نفتی موجود در این محصول گازهای تولید شده توسط آن با آسیب رساندن به سیستم تنفسی موجب خفگی انسان می شود

.

مهندس علیرضا سعیدی / مدرس ایمنی سازمان نظام مهندسی

12 ژوئن، 2014 |