آنها که هشدار لازم برای طوفان ۱۲ خرداد تهران را ندادند، مسئول هستند

آنها که هشدار لازم برای طوفان ۱۲ خرداد تهران را ندادند، مسئول هستند

سایت انجمن مخاطره شناسی ایران:
رییس کمیته مخاطرات طبیعی انجمن مخاطره شناسی ایران: آنها که هشدار لازم برای طوفان ۱۲ خرداد تهران را ندادند، مسوول هستند

دکتر “مهدی زارع”،عضو هییت مدیره و رییس کمیته مخاطرات طبیعی انجمن مخاطره شناسی ایران گفت: آنها که هشدار لازم را برای طوفان قابل ردیابی ۱۲ خرداد ماه تهرانندادند، مسوولند و باید موضوع پیگیری شود.

وی با اشاره به هشدار غلط برای وقوع توفان در ساعت ۵ بعد از ظهر روز ۱۳ خرداد ماه، آن را محافظه کاری و محکم کاری برای جبران کمکاری روز قبل دانست و افزود: پس از این اهمال، اعلام هشدار هوای بد و طوفانی برای تقریبا کل کشور هم مشکلی را حل نمی کند و بی اعتمادی مردم را به هشدار های علمی در کشور بیشتر کرد که این مورد هم لازم است پیگیری شود.

دکتر زارع گفت: به باور من رفتار باری به هر جهت، غیر مسوولانه و نگاه صرفا کارمندی به مسوولیتهای خطیر سوانح طبیعی و انسان ساخت، موجب ۵ کشته، ۴۴مجروح، ، میلیاردها تومان خسارت و بی اعتماد مردم به هشدار و حتی مسخره کردن “پیش بینی” (در حد کف بینی و فال بینی؛ ! در برنامه عصر ١٣-٣-٩٣ رادیو تهران) شد.

این عضو هیات مدیره انجمن مخاطره شناسی ایران با اشاره به شایعه وقوع زلزله پس از توفان خاطرنشان کرد: افراد یا فردی که پیامک دروغین و اضطراب زا در مورد “رخداد زلزله در ٢۴ ساعت آینده، بعد از طوفان ساعت ١٧، روز ١٢-٣-٩٣” با نام جعلی “علیان” و به عنوان جعلی “رییس پژوهشکده لرزه نگاری تهران” (که چنین جایی در ایران وجود خارجی ندارد!) ارسال کرد (دند) باید ردیابی شود(ند) و در مورد اضطراب اجتماعی که در مردم برانگیختند در مقابل قانون پاسخ دهند.

این استاد زلزله شناسی در پایان تصریح کرد: مشکل ندیدن و هشدار ندادن در مورد توفان ۱۲ خردادبا بهره گیری از ماهواره های هواشناسی، با ذکر اینکه فناوری پیشرفته پیشیابی در دسترس نیست، قابل توجیه نیست. این فناوری از حداقل یک ساعت تا یک و نیم ساعت قبل امکان ردیابی مسیر و زمان تقریبی رسیدن این توفان شن به محدوده تهران را می توانست فراهم کند. این فناوری مربوط به حدود سه دهه قبل در دنیاست. اول بار من استفاده از این فناوری را در دانشگاه صنعتی کارلسروهه آلمان در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱) دیده ام. در سالهای اخیر هم استفاده از این فناوری را در کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی، ترکیه و تایلند را در موسسات مربوط به سوانح طبیعی و هشدار سوانح دیده ام و بر اساس آنچه که می دانیم چنین فناوری در کشور ما نیز در دسترس است.
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ – ۲۳:۳۷
http://ihsa.ir/fa/NewsDetails.aspx?NewsId=130

طوفان تهران

12 ژوئن، 2014 |