زلزله تهران در راه است با ۵ میلیون نفر کشته و

زلزله تهران در راه است با ۵ میلیون نفر کشته و

به نقل از سایت بازتاب به تاریخ ۲۹ آبان

معاون عمرانی استانداری تهران هشدار داد: در صورت وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران ۶۴۰ هزار واحد مسکونی به عبارتی نیمی از تمامی ساختمان‌های موجود تخریب و ۵/۱ میلیون نفر جان خود را از دست داده و ۳/۴ میلیون نفر نیز مجروح خواهند شد.

به گزارش ایسنا، حسن کریمی در همایش بررسی تهدیدها و پیشگیری از پیامدهای زلزله تهران که روز یکشنبه توسط باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران در تالار علامه امینی برگزار شد با اشاره به این که این آمار برگرفته از آخرین نتایج تحقیقات پژوهشگران است، افزود: وقوع چنین حادثه‌ای در حقیقت خسارت ملی است که تاثیرات جبران‌ناپذیری را در سال‌های آینده برای نسل‌های آتی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این‌که ایران بر روی کمربند زلزله قرار گرفته است و پایتخت نیز به دلیل وجود گسل‌هایی در شمال و جنوب ری، کهریزک، گرمسار و … و فعال شدن آنها در معرض خطر وقوع زلزله است، افزود: گسترش شهرنشینی و مهاجرت به تهران و استقرار مهاجران بر روی این گسلها، خطرات جانی زلزله را چندین برابر افزایش می‌دهد.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان تهران تصریح کرد: به علاوه به دلیل تمرکز بسیاری از فعالیت‌های مهم کشور در تهران توجه به زلزله تهران و پیشگیری و کاهش خسارت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: به همین دلیل باید نسبت به مقاوم‌سازی اماکن سیاسی، امنیتی، مراکز درمانی، آموزشی، میراث فرهنگی، شریان‌های حیاتی پل‌ها و راههای دسترسی مهم، شبکه آبرسانی، توزیع برق، سوخت و … توجه ویژه و سریعی انجام شود.

کریمی افزود: از سال‌های گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های اداری، آموزشی و بهداشتی اختصاص یافته که این رقم بسیار کم و قابل قبول نیست.

وی گفت: همچنین با وقوع زلزله، خطر فرو ریختن هزاران واحد مسکونی بر سر ساکنین آنها بسیار زیاد است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۷۸ هزار واحد مسکونی روستایی استان تهران با وقوع زلزله دچار آسیب جدی می‌شوند.

معاون عمرانی استانداری تهران گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی از مجموع ۳۰۰ میلیون دلار فاینانس بازسازی بافت‌های فرسوده ۲۰۰ میلیون دلار را به شهر تهران اختصاص دادند که این رقم با توجه به حجم بالای بافت‌های فرسوده، بسیار کم است.

وی اجرای دقیق طرح امداد و نجات، احداث سریع اتاق بحران، ارتقای سطح آگاهی و آمادگی مسئولان، ارتقای سطح مدیریت ساخت‌وساز، تقویت نظام مهندسی برای نظارت بهتر ساخت‌وساز، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرایمن، استانداردسازی مصالح، بازسازی بافت‌های فرسوده و … را مهم‌ترین اقدامات در زمینه پیشگیری از کاهش خطرات زلزله بیان و تصریح کرد: باید با توجه ویژه به این مسایل مانع از تحمیل خسارات هنگفت ناشی از زلزله شویم.

به گفته وی ۹۷ درصد اماکن قابل سکونت کشور از پتانسیل لرزه‌خیزی برخوردارند و همیشه در معرض تهدید زلزله هستند.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان تهران افزود: در شرایطی به سر می‌بریم در انتظار زمین لرزه‌ای سهمگین هستیم، چرا که دوره بازگشت محاسبه شده زلزله ۷ ریشتری تهران ۱۶۰ سال و واقعیتی گریز ناپذیر است.


سردبیر سایت موج پیشرو

ایکاش این عدد ها و ارقام به یک مستنداتی که قابل مطالعه هم بود سنجاق شده بود تا کارشناسان نیز میتوانستند انرا مطالعه و بررسی نمایند

دسته ها: مدیریت بحران
21 فوریه، 2010 |