ضعف مشهود در اسکان اضطراری زلزله مورموری ایلام !!

ضعف مشهود در اسکان اضطراری زلزله مورموری ایلام !!

در طی ده سال گذشته ( تجربه مدیریت بحران در طی دوره سه رئیس جمهور محترم جناب آقایان خاتمی ، احمدی نژاد، روحانی ) که من از منطقه زلزله ایران بازدید کرده بودم هیچگاه برایم پیش نیامده بوده اینقدر از دیدن مدیریت بحران در سطح منطقه زلزله زده متاسف بشوم

حتی در زمان زلزله ورزقان و دوران احمدی نژاد هم سطح و شیوه خدمات ارائه شده به حادثه دیدگان به مراتب بهتر و آبرومند تر بود ! امید و انتظار بیش از حد من به جناب دکتر روحانی شاید باعث شده است این چنین آشفته گردم که چگونه هموطنان مظلوم ما در یکی از محروم ترین استانهای کشورمان در زمان تصدی ایشان در بالاترین سطح اجرایی کشور این چنین مورد بی مهری قرار بگیرند.

شاید علت اصلی اینهمه بی مهری ، عدم اطلاع رسانی و گزارشات خبری باشد که صدا و سیما و خبرگزاریها باید به انجام می رسانند و اوضاع منطقه را خارج از جناح بندی های سیاسی آنطور که هست به نقد می کشیدند به همین جهت بنده با ارئه این گزارش امیدوارم که باب تهیه گزارشهای بیشتر گشوده شود و خبرگزایهای رسمی کشور نیز قدری به خود زحمت داده و از محروم ترین استان کشور گزارشات خوبی را برای ریاست جمهور محترم و مسئولان عالی رتبه و خصوصا مردم ایران تهیه کنند

در بحث اسکان اضطراری؛ تأمین سرپناه، مواد غذایی، آب آشامیدنی، بهداشت و امنیت از مهمترین پارامترهای مورد بررسی می‌باشد که لازم است مدیران جهت تأمین آنها از قبل برنامه جامعی داشته باشند.

بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر هر انسانی حق برخورداری از مسکن مکفی را دارد. این حق در ابزارهای قوانین بین المللی شناخته شده و شامل حق زندگی توام با امنیت، صلح، منزلت و امنیت می باشد. جنبه های ویژه حق استفاده از مسکن شامل برخورداری از خدمات، امکانات، مواد و زیرساخت، استطاعت، قابلیت سکونت، دسترسی، موقعیت و مناسبات فرهنگی است. حق مسکن همچنین کالاها و خدمات را نظیر دسترسی پایدار به منابع طبیعی و عمومی، آب آشامیدنی سالم، انرژی مورد نیاز جهت پخت و پز، گرما و نور، امکانات بهداشتی و شستشو؛ امکانات انبار کردن مواد غذایی، دفع فضولات، دفع فاضلاب و خدمات اورژانس را در بر می گیرد. هر انسانی باید فضای کافی برای زندگی داشته باشد و در مقابل سرما، رطوبت، گرما، باران، باد یا دیگر خطرات سلامتی، مخاطرات ساختاری و ناقلان بیماری محافظت شود.

پناهگاه یک عامل تعیین کننده بقا در مراحل اولیه بحران می باشد. علاوه بر این مسأله، لزوم پناهگاه به منظور آسایش و امنیت شخصی و حمایت در برابر شرایط بد آب و هوایی و افزایش مقاومت در برابر بیماری و عدم سلامتی ضروری می باشد. این عامل برای دسترسی به منزلت انسانی و تداوم زندگی اجتماعی و خانوادگی در شرایط سخت تا حد امکان لازم می باشد.

شاخص های مطرح در بحث اسکان اضطراری در چادر را می توان در چهار سر فصل زیر مورد بررسی قرار داد

مدت زمان توزیع کامل چادرها در سطح منطقه

نحوه توزیع عادلانه چادرها در بین حادثه‌دیدگان در روزهای نخست

نصب و برپا ساختن صحیح چادرها توسط نیروهای دوره دیده امدادگر خصوصاً‌ برای زنان سرپرست خانوار قبل از آغاز شب اول حادثه

تأمین مایحتاج اولیه آسیب‌دیدگان از قبیل زیرانداز و پتو و بخاری

 کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی  با مسئولیت جمعیت هلال احمر استان مسئولیت تامین سرپناه اضطراری را پس از زلزله بر عهده دارد و شرح وظایف مرتبط با موضوعیت اسکان اضطراری کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی به شرح زیر است

الف – اجرای عملیات مدیریت اسکان اضطراری بر اساس دستورالعمل تدوین شده و مصوب کارگروه توسط دستگاهها به منظور تامین سرپناه اضطراری و فراهم نمودن امکانات اولیه زندگی و تجهیزات مورد نیاز اردوگاه ها

ب- اجرای عملیات مدیریت تغذیه اضطراری

ج – هماهنگی دریافت و توزیع کمکهای مردمی و اهدایی سازمانهای داخلی؛ خارجی و بین المللی توسط هلال احمر(شرح وظایف کارگروه امداد و نجات و اموزش همگانی کشور ابلاغیه دبیرخانه بهمن ۱۳۹۰)

زلزله مورموری با آنکه کشته ای نداشت است و حجم خرابی ها بر خلاف امارهای اعلام شده بسیار کمتر و محدود تر بود اما به جهت پس لرزه های بالای ۴ ریشتر در طی دو هفته نخست پس از حادثه جزو زلزله های خاص کشور بوده است  ترس و وحشت مردم از بروز زلزله ای قویتر باعث شده است که عموم مردم شبها را خارج از خانه ها به صبح برسانند  . این در حالی است که دمای هوا در منطقه تا ۴۴ درجه و بالاتر هم می رسد .

با توجه به عدم کشته در این زلزله و نیز تخریب های صد در صد که محبوس در زیر اوار داشته باشد ( بنده تا کنون چنین گزارشی از نجات از زیر اوار در زلزله مورموری نخوانده ام ) بحث مدیریت بحران در حقیقت متمرکز بر بحث اسکان اضطراری و تامین مایحتاج اولیه زندگی می گردد که در این زمینه مسئول و متولی این امر هلال احمر به نمایندگی از سوی کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی است . در شرح وظایف این کارگروه نوشته شده است .

در بحث تامین مواد غذایی و آب آشامیدنی هم با توجه به بازدید بیش از پانزده روستای حادثه دیده و مصاحبه با مردم توزیع امکانات اولیه خصوصا مواد غذایی و آب آشامیدنی در طی روزهای نخست به صورت آشفته و نا متوازن در سطح منطقه انجام شده است .

در بحث اسکان اضطراری و تامین سرپناه اضطراری نیز هلال احمر برای اولین بار اقدام به  توزیع چادرهای مسافرتی بجای چادرهای دوپوش  در سطح منطقه نموده است چادرهایی که در دمای بسیار بالای منطقه فاقد توجیه بوده موجب شده است که مردم مظلوم این منطقه بر مشکلاتشان افزوده گردد.

اساس طراحی چادرهای دو پوش هلال احمر استفاده از انها در مناطق گرمسیر بود تا سقف دو تیکه این چادر بتواند با ایجاد یک سایه بر روی سقف اصلی چادر مانع ارتباط مستقیم گرمای جذب شده نور خورشید از طریق سقف باشد .

این چادرها دارای کف های محکم و ضد آب بود که با توجه به شیوه طراحیش از نفوذ آب باران و حشرات موذی همچون عقرب و مار و رتیل جلوگیری کند

اکنون در گرمترین منطقه ایران که درجه حرارت به گواهی دما سنج دیجیتال ما به ۴۴ درجه می رسید چادرهای مسافرتی توزیع شده که مردم برای خنک کردن آن مجبور هستند یک کولر آبی را درب ورودی آن قرار بدهند.

در روستای مورموری با خانواده ای روبرو شدیم که هفت نفر بودند و با داشتن دو فرزند معلول که یکی حتی قادر به راه رفتن هم نبود تنها یک چادر مسافرتی دریافت کرده بودند .

وقتی با دوستان عزیزمان در هلال احمر تهران برای گرفتن یک چادر دو پوش برای این خانواده رایزنی کردیم فرمودند که مدیران منطقه زلزله زده گفته اند که امکان دادن حتی یک چادر را هم ندارند چرا که در صورت دادن حتی یک چادر به این خانواده مستاصل سطح توقع در سطح منطقه بالا رفته و همه مردم چنین چادرهایی خواهند خواست !

راستی سطح توقع مردم کشور ما چقدر باید باشد ؟ سطح توقع شما مدیران محترم  چقدر ؟

25 آگوست، 2014 | برچسبها: ، ،