تهران و شایعه زلزله بالای ۸ ریشتری و اعتبار سایت world-earthquake.com

تهران و شایعه زلزله بالای ۸ ریشتری و اعتبار سایت world-earthquake.com

یازده سال است که در خصوص آمادگی برای زلزله کلاس برگزار می کنم و شاید حدود پانصد ساعت کارگاه آموزشی داشته ام  در طی این سالها در بحث زلزله شناسی با سواد تر و به روز تر از دکتر زارع ندیدم شاید بهترین مطلبی را که در خصوص شایعه جدید زلزله تهران و اعتبار این سایت world-earthquake.com خواندم را ایشان قبل از عزیمت به کنفرانس زلزله شناسی استامبول نوشته است .

——————–

در روزهای اخیر، به ویژه امشب، تلفن های متعددی دریافت کردم که سایتی به نام world-earthquake.com برای ۴۸ ساعت آینده برای ایران احتمال زیادی برای زلزله پیش بینی کرده است. در سایت هم فقط کلمه ایران (با وسعت حدود یک میلیون و ششصد و چهل و هشت هزار کیلومتر مربعیش) آمده ولی در پیامک ها و گروههای وایبری پیامی می چرخد که پیام این سایت تجاری (و از دید من حقه بازی و شعبده بازی!) را به عنوان احتمال بالای وقوع زلزله در تهران ترجمه کرده (و در بعصی پیامک ها آن را به سازمان لرزه شناسی دنیا، یا تهران نسبت می دهد که اصلا به این نام سازمان لرزه شناسی در تهران یا دنیا یا هیچ جای دیگری از کره خاکی نداریم!) . در این پیامکها مردم دستجمعی مشغول نگران کردن همدیگر شده اند! واقعا باعث تاسف و تاثر عمیق است که بعد از این همه گفتگو در مورد علم و عقل و آموزش در جامعه ما، یک پایگاه تجاری جمعی از هموطنان من را بگذارد سر کار! امشب سرم خیلی شلوغ بود و مدام مشغول کار روی دو سه گزارش مختلف بوده ام ولی چون چند تماس تلفنی و پیامکی به صورت سوال مطرح شده صلاح دیدم چند خطی اینجا بنویسم:

۱- احتمال وقوع زلزله امشب ۳۱-۵-۹۳ در تهران با یک ماه قبل در ۳۱-۴-۹۳ و یک سال قبل در چنین شبی (۳۱-۵-۹۲) در تهران از نظر اعداد و ارقام مربوط به سنجشگر های علمی تغییری نکرده است.

۲- پرسیدند این سایت دروغی است یا واقعی، جواب این است که واقعی است . ولی مساله آن است که وقتی شما بخواهید جراحی کلیه انجام دهید حتما نزد پزشک جراح متخصص می روید نه به در دکان قصابی! در این مورد مثال دکان قصابی دروغی نیست واقعی است، ولی محل رجوع نیست. اگر اطلاعیه در دکان قصابی نصب کردند که از فردا کلیه و مثانه انسان هم جراحی می کنیم، آیا بیماران کلیه و مثانه می روند صف می ایستند؟! حال حکایت این سایت تجاری در مقایسه با مراکز معتبر علمی بین المللی در زمینه زلزله شناسی است.

۳- در کشوری که در استان ایلامش زلزله ای با بزرگای ۶٫۲ در روز دوشنبه قبل آمده معلوم است که نه تنها در ۴۸ ساعت آینده بلکه در ۴۸ روز آینده احتمال وقوع زلزله – به دلیل پسلرزه ها – در منطقه غرب کشور حتما بالاست و ما این مساله را به صراحت گفته ایم و تکرار هم کرده ایم، این هیاهو و شایعه پراکنی و نگران کردن مردم برای چیست؟

۴- تهران و بسیاری از کلان شهر های ما محلهایی با مخاطره و ریسک بالای زلزله هستند. همانطور که در یک ماه قبل و یک سال قبل در چنین شبی به همین وضع بوده اند. بیان اینکه تهرانی ها امشب خاص را باید نگران رخداد زلزله باشند بی معنی است.

۵- هرگاه زلزله ای در کشور بیاید – هم در ۴۸ ساعت آینده و هم در ۴۸ روز و همه ماههای بعد تر- بر اساس روال و قاعده علمی رخ می دهند. بشر بخشی از این فرآینده را درک کرده و با روش علمی آن را رصد می کند.

۶- کار علم پیش بینی است. لطفا امشب و یا دو شب بعد یا دو ماه بعد نگویید زلزله غیر قابل پیش بینی است. زلزله هم قابل پیش بینی است ولی “اکنون” کسی در دنیا زمان دقیق آن را نمی تواند اعلام کند. در آینده خواهد توانست.

۷- روشهای پیشنشانگری که در دنیا وجود دارند هنوز در ایران عملیاتی نشده اند. رصد نشانگر های زلزله سامانه و رفتار سنجی خاص و علمی و با ابزار دقیق نیاز دارد (و این فقط یکی از روشهای پیش بینی زلزله است). چطور کسی یا کسانی از آن سوی دنیا برای همه دنیا در ساعت های آینده و برای همه دنیا پیش بینی می کند؟!

۸- لطفا و حتما لازم است تا ما دست از سر شیادان و کلاهبرداران برداریم! تا آنها هم سراغمان نیایند و دست از سر ما بردارند!!. نگویید در گروه وایبری که هستم مدام برایم پیام می آید، یا وایبر را حذف کنید یا از آن گروه خارج شوید. اگر پیامکی تکراری اینچنینی از آشنایی آمد، پیشنهاد می کنم آن شماره را در لیست سیاه – و قفل شده- گوشی خود قرار دهید! وقتی از پیرون از خانه دود غلیط و مسمومی در هوای پیرامون خانه شما پراکنده شده باشد، عاقلانه ترین کار بستن پنجره هاست، نه اینکه تمام در ها و پنجره ها را باز کنیم و بعد بگوییم از این هوای مسموم و آلوده آزار می بینیم! مگر حفاظت از حریم روانی خودتان را فراموش کرده اید و اختیارتان را به دست پیامک ها و گروه های وایبری داده اید!؟

۹- امشب و همیشه باید برای وقوع زلزله های مخرب آماده بود. این موضوع ربطی به موضوع خبر سایت حقه بازی مذبور ندارد. سرزمینی که در آن زلزله بم ۱۳۸۲ و طبس ۱۳۵۷ و … آمده است باید در آن همواره آماده زیست. اگر اوقات دیگر سال از این موضوع غافلید اشکال از شماست.

۱۰- لطفا دیگر به این سایتهای حقه باز سر نزنید. برایتان شبی خوب و خوابی راحت و بدون زلزله آرزو مندم.

دوستدار شما- مهدی زارع – شب هنگام ۳۱-۵-۹۳

25 آگوست، 2014 | برچسبها: ، ،