نامه به دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

نامه به دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

پیرو بازدید از منطقه زلزله زده مورموری نامه زیر خطاب به دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی تهیه و برایشان ارسال گردید

————————–

جناب دبیرکل محترم سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

جناب دکتر سید احمد موسوی

با سلام و احترام

جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران  یک تشکل غیر دولتی متخصص در زمینه زلزله و مدیریت بحران پس از ان می باشد مطابق دستورالعمل مصوب خود بعد از هر زلزله شدید (پس از زلزله بم ) در ایران تیمی را جهت بررسی روند مدیریت بحران در آن زلزله و تهیه گزارشی جهت نشر در مجلات تخصصی و ارائه در مراکز علمی اعزام می کند که مستندات فوق الذکر در سایت رسمی جمعیت قابل مشاهده می باشد

پس از زلزله مورموری ایلام این جمعیت با اعزام دو تن از کارشناسان خود به منطقه زلزله زده و جمع اوری مستندات و مصاحبه های تصویری این زلزله را نیز مستند سازی نموده است و خلاصه ای از این گزارش به اختصار خدمت حضرتعالی ارسال می گردد

۱- با توجه به بازدید از ۱۵ روستا به مرکزیت شهر مورموری توزیع کمکهای ارسالی در سطح منطقه نسبت به زلزله های ده سال گذشته که جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران اقدام به بازدید از آنها نموده است بسیار ضعیف و به صورت نامتوازن بوده است به نحوی که اغلب روستاهای دور افتاده از امکانات کمتر و خانواده هایی ضعیف خصوصا آنها که  زن سرپرست خانواده بوده اند از امکانات بسیار کمتر برخوردار و گاه بدون امکانات مشاهده شده اند.

۲- متاسفانه هلال احمر با انکه منطقه دارای آب و هوای گرم و درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بوده است اقدام به توزیع چادرهای مسافرتی به جای چادرهای دوپوش ( که برای این شرایط آب و هوایی طراحی گردیده است ) در سطح منطقه نموده است . این در حالی است که این چادرها تنها برای اسکان حداکثر چهار نفر آنهم برای سفر نه برای اقامت و اسکان اضطراری طراحی شده با توجه به کیفیت جنس چادر و نوع دوخت ماندگاری بسیار پائینی نسبت به چادرهای استاندارد هلال دارد و بزودی با خراب شدن انها با توجه به شرایط گرم و تابش مستقیم نور خورشید به مشکلات مردم افزوده خواهد شد

۳- در خصوص توزیع امکانات اولیه اسکان اضطراری نیز با توجه به شرح وظایف کارگروه نجات و اموزش که هلال احمر متولی این امر می باشد. باید مطلع باشید که  فیلمهایی  در سطح منطقه از تاراج چادرهای هلال از انبارهای چادر در مدارس زینب ، رسالت و رضوان ) شهر آبدانان موجود می باشد و دست به دست می چرخد که به وجهه سازمان هلال احمر ضربه مهلکی زده است و هلال احمر می بایست جهت تنویر افکار عمومی هرچه سریعتر اقدام عاجل نماید.

۴- یکی از نکات بسیار مهم که در طی بازدید و مصاحبه با امدادگران و نجات گران استان با ان روبرو شدم فقر اطلاعاتی و مهارتهای مورد نیاز در زمینه های زلزله شناسی پایه ؛ مدیریت بحران ، اسکان اضطراری و موقت بود . اغلب نیروهای هلال احمر حتی در خصوص علل ایجاد زلزله و حداقلهای اطلاعات عمومی بی اطلاع بودند و خود تحت تاثیر شایعات بسیار ساده و پیش پا افتاده قرار می گرفتند.

۵- متاسفانه در طی بازدید های میدانی متوجه شدیم که غربالگری جهت یافتن خانواده های خاص که نیازمند کمکهای ویژه می باشند انجام نگرفته است . این درحالی است که بطور مثال در روستای آب انار خانواده ای را مشاهده نمودیم که با دارا بودن دو کودک معلول و هفت عضو دارای یک چادر مسافرتی بودند و از امکانات حداقلی نیز بهره نبرده بودند در این خصوص با هلال احمر آبدانان تماس و درخواست حداقل یک چادر مناسب برای این خانواده نمودم که بتواند دختر معلول و زمین گیر خود را در ان بستری کند اما متاسفانه در پاسخ گفته شد که هرگونه خدمات از جمله چادر مناسب سطح توقع را در منطقه بالا برده و برای هلال احمر مشکل ایجاد می کند.

اینجانب در طی چهار روی حضورم در منطقه با تامین مایحتاج این خانواده از شهر مورموری و نیز خریداری نمودن ویلچر و تلویزیون و یک تولت فرنگی پرتابل از تهران سعی نمودم که نیازهای اولیه انها را براورده نمایم و در حال حاضر نیاز به چادر مناسب در اولیت بعدی این خانواده است که امیدوارم شما بتوانید این گره را باز نمائید .

در پایان باید عرض کنم متاسفانه تا کنون در هیچ زلزله ای که اینجانب خود از آن بازدید کرده بودم ضعف در مدیریت اسکان اضطرای از توزیع خدمات اولیه تا سرپناه اضطراری تا به این حد مشهود و تاسف برانگیز نبوده است .

اینجانب به عنوان مدرس ایمنی سازمان نظام مهندسی و مدرس مدیریت بحران ، در طی ده سال گذشته در دو زمینه اسکان اضطراری و مدیریت بحران کارگاه های تخصصی را در سطح کنفرانسهای بین المللی و مدیران ارشد کشور برگزار نموده ام و حاضرم در صورتی که شما صلاح بدانید دوره های تخصصی را در زمینه اسکان اضطراری و مدیریت بحران و فرماندهی عملیات را در مناطق محروم برای مربیان هلال احمر برگزار نمایم .

دبیر کل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران

مهندس علیرضا سعیدی

 

29 آگوست، 2014 | برچسبها: ، ، ،