معادن شن و ماسه تهران کانونی برای گردوغبار و افزایش خطرات زلزله

معادن شن و ماسه تهران کانونی برای گردوغبار و افزایش خطرات زلزله

دنیای معدن : با وجود اهمیت فراوان معادن در رشد و شکوفایی اقتصادی اما برداشت های غیر اصولی و خارج از استاندارد از آنها تبعاتی را برای محیط زیست و سلامت جامعه به وجود می آورد.

تهران قطب معادن شن و ماسه ایران است، این شهر با وجود این که مرکز حکمرانی کشور است از این تخلفات برداشت معدن کاوان دور نمانده است.

سال ها است درباره آلودگی های این معادن از سوی مردم، کارشناسان و مسوولان صحبت می شود اما همچنان این معادن به قوت خود باقی هستند.
علی محمد شاعری که این روزها ریاست ستاد محیط زیست شهرداری تهران را بر عهده دارد، با تاکید بر آلودگی ایجاد شده معادن شن و ماسه تهران به نقش موثر آن ها در تولید آلودگی هوا و بروز گردوغبار در هوای تهران اشاره کرده است.
وی به فعالیت های مخرب معادن شن ماسه ای که در منطقه ۱۸ تهران همچنان فعال اند پرداخت و اظهار کرد: همه مسوولان متفق القولند که فعالیت این معادن آلایندگی ایجاد می کند.

سهم معادن شهر تهران در ایجاد گردوغبار مشخص نیست
محمدحسین بازگیر، مدیر محیط زیست شهر تهران، وضعیت معادن شن و ماسه تهران را مانند شاعری آن چنان سیاه نمی بیند و این که معادن فرسوده تهران دلیل اصلی گردوغبارها باشند را قبول نمی کند، به عقیده وی چون در این زمینه مطالعات جامعی صورت نگرفته است و ما سهم منابع آلاینده را به طور مشخص نمی دانیم.
وی در ادامه اظهار کرد: البته این معادن سهمی در آلودگی تهران ایفا می کنند اما نباید سهم گردوغبارهای فراستانی و فراملی در آلودگی تهران نادیده گرفت.
به گفته کارشناسان عمر تمامی معادن شهر تهران که چیزی حدود ۱۵ معدن است و با قدمتی بالای ۴۰ سال به پایان این رسیده است.
بازگیر هم این نظر را تایید کرد و گفت: مدت، ابعاد و عمق برداشت همه این معادن به پایان رسیده است و در نتیجه پروانه بهره برداری جدیدی برای آن ها صادر نشده است.

معادن از منطقه ۱۸ تهران می روند
اما معادن شن و ماسه فقط یک معدن نیست و در کنار معادن کارگاه ها و کارخانه های دانه بندی وجود دارد، که شن و ماسه را سوا و دانه بندی و شستشو می کنند و این روزها معادن تهرانی جای برداشت از آبرفت رودخانه ها و کوه ها تبدیل به کارخانه های بازیافت نخاله های ساختمانی و پسماندهای عمرانی شده اند.
با وجود این که، این فعالیت نوعی بازیافت محسوب می شود، اما آلایندگی هم در شهر ایجاد می کند.
بازگیر معتقد است: از حدود ۱۰ کارخانه شن و ماسه ای که در محدوده شهری تهران هستند، حدود۶ معدن در عرصه ۵۰۰ هکتاری در منطقه ۱۸ شهرداری قرار دارند که به دلیل آلایندگی شان با انجام توافقاتی میان دستگاه ها (شهرداری، فرمانداری، صنعت و تجارت و…) و درنهایت با خود مالکان و با تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر تهران قرار است جمع آوری و تاسیسات شهری مثل فضای سبز و مراکز تجاری جایگزین آنها شود، تا خطرات بالقوه این معادن برای ساختار زمین شناختی منطقه و هم آلودگی بصری و گسست در بافت شهری و آلودگی آب وهوا و آثار و تخریبی که می توانند در حاشیه رودخانه وحشی کن به وجود بیاورد، پوشش و رفع شود.
بازگیر گفت: این معادن را به دلیل برداشت از عمق خاک و آسیب به ساختار زمین، آسیب هایی که در زمین ایجاد کرده اند و آنها را عاملی برای افزایش خطر زلزله در تهران دانست اما تصریح کرد: علاوه بر این در حال حاضر گودهایی در اطراف شهر و خارج در بافت مناطق ۲۲ گانه در غرب شهرستان تهران و شرق آن نیز وجود دارد که برداشت های معدنی در آن ها انجام شده و کاربری هایشان تغییر کرده و به محل تخلیه زباله تبدیل شده است.
سال هاست مردم منطقه ۱۸ تهران از آلایندگی کارخانه های شن و ماسه فعال در این منطقه شاکی اند و کارشناسان این معادن را عاملی مهم در آلودگی هوای تهران می دانند. نبود فیلتراسیون های بخار بر روی دودکش های این کارخانه ها، که این روزها در دل شهر قرار گرفته اند، مشکلاتی را برای سلامت اهالی به وجود آورده، علاوه بر این برداشت بی رویه و خارج از استاندارد، موجب معضلات زیست محیطی نیز شده است.
امید است با تبدیل شدن این اراضی به فضای سبز شهری در منطقه ۱۸ و جلوگیری از فعالیت معادن فرسوده در این نقاط یکی از عوامل تنگی نفس تهران را برطرف خواهد کرد. اما سوال اینجاست چطور این معادن با گذر از عمر مفیدشان؛ بیخ گوش مسوولان در پایتخت فعالیت می کنند و در این سال ها کسی نتوانسته جلوی فعالیت هایشان را بگیرد؟

منبع:tnews.ir

12 جولای، 2015 |