۱۷۱ هزار هکتار از جنگل های ایلام در کانون بحران

۱۷۱ هزار هکتار از جنگل های ایلام در کانون بحران

به گزارش ایرنا، رضا احمدی روز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران اظهار کرد: استان ایلام با گستره دو میلیون هکتار دارای ۶۴۱ هزار هکتار جنگل است که ۳۲ درصد از این مقدار را جنگل های طبیعی تشکیل می دهد.

وی افزود: ۱۸۰ گونه درخت و درختچه تاکنون در شهرستان های ۱۰ گانه استان ایلام شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: استان ایلام به تنهایی ۶،۵ برابر کشور عراق جنگل دارد و از ویژگی های منحصربفرد این استان این است که در تمامی ۱۰ شهرستان استان جنگل مشاهده می شود.

احمدی، گستره مرتع استان را ۷۸۴ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مشکلات مبتلا به استان روند رو به رشد بیابان زایی در منطقه است، بطوریکه مساحت بیابان های ایلام هم اکنون به ۳۲۷ هزار هکتار رسیده است.

وی تاکید کرد: گسترش این بیابان ها بویژه در بخش شن های روان ،منابع آبی استان را بطور جدی تهدید می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام به نقش جنگل ها در زیست بوم موجودات زنده اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی و بویِژه کاهش نزولات آسمانی خطری جدی برای محیط زیست محسوب می شود و در استان شاهد کاهش شدید بارندگی از ۹۰۰ میلی متر سال های گذشته به ۳۳۰ میلی متر کنونی هستیم.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود به وقوع آتش سوزی در جنگل های استان پرداخت و اظهار کرد: ۵۵ نقطه بحران زا در محدوده جنگل های ایلام شناسایی شده است.

وی افزود: در اردیبهشت امسال ۱۱ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی ایلام رخ داد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر سطح ۳۴ درصد و از نظر تعداد وقوع ۹۰ درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: در خردادماه نیز شاهد ۵۵ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان بودیم که از نظر گستره ۷۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

احمدی ادامه داد: کوهستانی بودن بخش زیادی از استان ، استفاده اکثریت مردم از طبیعت ، اختلافات طایفه ای و قبیله ای و آتش زدن پس چرا توسط کشاورزان از دلایل بروز آتش سوزی در جنگل های ایلام است.

وی یکی دیگر از مشکلات استان در حوزه جنگل را خشکیدگی درختان عنوان کرد و گفت: ایلام رتبه نخست خشکیدگی درختان بلوط را در کشور دارد بطوریکه از یک میلیون و ۱۳۱ هزار هکتار درختی که در کشور دچار خشکیدگی شده اند ۵۷۰ هزار هکتار در استان ایلام قرار دارد و از این مقدار نیز ۵۹ هزار هکتار بطور ۱۰۰ درصد خشک شده اند.

13 جولای، 2015 |