THW سازمان دفاع غیرنظامی آلمان

THW   سازمان دفاع غیرنظامی آلمان

در طی سفر به آلمان یکی از مهمترین مراکزی که مورد بازدید ما قرار گرفت مرکز سازمان دفاع غیر نظامی آلمان بود

سازمان دفاع غیرنظامی آلمان (THW) یک سازمان مردم نهاد مرتبط با دولت است و چون لباس‌ها و تمام تجهیزات‌شان آبی است در این کشور به نام فرشتگان آبی شناخته می‌شوند

 

آدرس سایت به زبان انگلیسی 

کار این سازمان از ۱۹۵۰ شروع شده و هم­اکنون۸۰ هزار داوطلب حرفه ای دارد و ۸۰۰ نفر کارمند، یعنی ۹۹درصد نیرویش داوطلب است، این سازمان افراد را بر اساس تیم های محله ای در کل کشور آلمان سازمان داده و اکنون ۷۰۰ گروه ۱۰۰ نفره محله ای همراه با تجهیزات تخصصی مربوطه دارند و در مواقع اضطراری کمک می کنند. در کشور آلمان ابتدا آتش نشانی، بعد پلس، بعد صلیب سرخ و در نهایت THW و پس از این سازمان­ها ارتش در حوادث و بلایا فعالیت و کمک‌رسانی می‌کنند.

اعضاء این سازمان به طور هفتگی برنامه­های مانور و تمرین دارند و افراد عضو برای تقویت ارتباطات‌ها با خانواده هایشان در مانورها و دید و بازدید های خانوادگی شرکت می‌کنند. این موسسه یکبار در سال ۱۹۹۹ و در جریان مهاجرت شهروندان عراق بعد از جنگ خلیج فارس به ایران و بار دیگر هم در سال ۲۰۰۴ در زمین­لرزه بم در ایران فعالیت داشته­اند.

نکته جالب این است که فعالیت هلال احمر ما خیلی به این سازمان نزدیک تر است چون خیلی عملیاتی هستند. منتهی از نظر ساختار و تجهیزات و نوع سلسله مراتب و مدیریت با ما تفاوت دارد. مثلا یکی از اعضای این سازمان که در حال معرفی تجهیزات و اقدامات برای ما بود مغازه دار بود؛ صبح تا عصر به کارش می‌رسد و بعد از کار به عنوان تیم آماده عملیات در محل این سازمان حضور داشت.

فعالیت­های THW در چندین حوزه کاری است، یکی پیشگیری از بروز مشکلات فنی و کار تکنیکی است. مثلا در ترکیدن لوله‌ها، قطعی برق وآب و…. و یا اینکه در حوادث و اتفاقات خاص تامین انرژی و نور با این هاست. مثلا موتور پمپ هایی دارند که برای تخلیه آب در زمان وقوع سیل و آبگرفتگی‌ها استفاده می‌شود. همچنین متخصصین این سازمان در سیل­های پاکستان در تامین آب سالم، در سودان در توانمندسازی و کارگاه های آموزشی مردم حضور داشتند.

در این سفر افتخار ملاقات با ریاست کل این سازمان را داشتیم مردی بسیار محترم و مهربان که برای دیدار با ما از آنسوی آلمان با هواپیما آمده بود تا توانمندیهای سازمان تحت سرپرستی خود را شخصا برای ما تشریح کند و به لطف حضور ایشان بود که امکان بازدید از ماشین های تخصصی این سازمان هم برای ما مهیا گردید

و ما در پایان به رسم یادگاری تابلویی به ایشان هدیه نموده و عکسی با ایشان گرفتیم

با تشکر از همسفر عزیزم جناب مهندس نراقی که در تهیه این گزارش همکاری فرمودند

21 فوریه، 2010 |