آموخته امروز من از مدیریت بحران در کوهستان

آموخته امروز من از مدیریت بحران در کوهستان

در طی روز گذشته خط انتقال برق در محدوده سد لار و لتیان دچار اسیب گردید و از شبکه خارج شد ، گروهی از دوستانمان در شرکت برق منطقه ای تهران با همکاری بخش نظامی در اسرع وقت این مشکل را با درایت و دقت رفع کردند در این میان دوست عزیزم مهندس عبدالله مظفری مدیر بحران سازمان ابفای استان تهران نیز در این کار سخت سهیم بود وجالب انکه  از همان محل حادثه با هم در فضای مجازی در ارتباط بودیم و در خصوص روند کار چت می کردیم در میان گفتگوهایمان نکات بسیار جالبی را یاد اور شد که بسیار برایم تازه و بدیع بود ازش خواستم تا اجازه دهد مکاتباتمان را سرو سامانی بدهم و برای استفاده دوستان علاقمند در زمینه مدیریت بحران و امداد و نجات در اختیار عموم قرار بدهم و ماحصل گفتگو های ما گزارش زیر  شد
آموخته امروز من از مدیریت بحران در کوهستان🗻🗻🗻
در حاشیه مدیریت بحران عیب یابی و برق دار نمودن خط انتقال برق در محدوده سد لار و لتیان در همکاری با شرکت برق منطقه ای تهران و با همکاری صمیمانه بخش نظامی یافته هایم را با شما عزیزان به اشتراک میگذارم. مطمئنا مدیریت بحران کوهستان خیلی بیشتر و پیچیده تر از اینهاست و دانش و تجربه من اندک و محدود است.
۱- ما نیازمند مدیریت تجهیزات امداد و نجات ویژه کوهستان از جمله پهباد و اسنوتراک هستیم. به ویژه بایستی اسنوتراک های(خودروهای ویژه حرکت در برف) موجود در کشور  به بانک اطلاعاتی جامع و در دسترس لینک شوند.
۲- تمام دکل های برق در سراسر کشور دارای شماره خاص (یونیک) شده و در آن درج گردد تا در صورت گم شدن افراد در کوهستان از آن به عنوان شاخص موقعیت یابی استفاده شود.
۳- تجربیات سایر کشورها رو با تجربیات خودمون در امداد و نجات و مدیریت بحران در کوهستان به اشتراک بزاریم. شرکت در نمایشگاه دوسالانه تجهیزات ویژه امداد و نجات کوهستان که در آلمان و اتریش برگزار می شود در این زمینه توصیه می شود.
۴- تجهیزات و تشکیل گروه های واکنش سریع برای کار در شرایط سخت کوهستانی برای
برای تمام شرکتهای خدمات رسان که کوهستان در حوزه خدملت آنهاست ضروریست.
۵- ارتباطات در کوهستان امری بسیار حیاتی است. ارتقاء سامانه های ارتباطی به ویژه ارتباطات رادیویی برای سازمانهایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست٬ فدراسیون کوهنوردی٬ جمعیت هلال احمر و سایرین در یک برنامه ملی منسجم یک اولویت اجتناب ناپذیر است.
۶- تهیه نقشه های کوهستان و اطلاعات مدیریت بحران در ارتفاعات و در اختیار قرار دادن آن لازم است.
ارائه اطلاعات لازم و به موقع در بسیاری از اوقات موجب نجات جان انسان های درمانده میشود. مثلا نصب پلاک:« اگر گمشده اید یا به کمک اضطراری نیاز دارید با ۱۱۲ یا مثلا ۹۱۱ تماس بگیرید!» و همچنین «درج موقعیت جی آی اس و نقشه» و نیز «دکمه SOS »و یا «چراغ گردان»  بر روی تیرهای انتقال برق  اقدامی سازنده در این زمینه خواهد بود.
من حاضرم‌خودم بخشی از راه رسیدن و تحقق بخشیدن به این سخنان باشم شما چطور؟
عبداله مظفری

دسته ها: مصاحبه ها
12 دسامبر، 2015 |