زلزله شناسان ایتالیایی متهم به قتل ۳۰۹ انسان

زلزله شناسان ایتالیایی متهم به قتل ۳۰۹ انسان

۶ دانشمند لرزه شناس ایتالیایی و یکی از مقامات رسمی شهر لاکوئیلای ایتالیا به جرم قتل همه کسانی که در پی زمین لرزه آوریل سال ۲۰۰۹ جان خود را از دست داده اند مورد محاکمه قرار می گیرند.

این هفت نفر از اعضای گروهی بودند که مسئولیت ارزیابی خطرات ناشی از بالارفتن میزان فعالیتهای لرزه ای این منطقه را به عهده داشته اند. در پی نشست این گروه یک هفته پیش از وقوع این زمین لرزه، برخی از اعضای این گروه به مردم لاکوئیلا اعلام کرده بودند که هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند.

در پی وقوع زمین لرزه که جان ۳۰۹ نفر را گرفت، بسیاری از شهروندان ایتالیایی اعلام کردند این مرگ و میر ناشی از عدم ارائه اخطارهای پیش از وقوع فاجعه، از قبیل ترک کردن خانه ها بوده است. در نتیجه دادستان مدعی العموم آکوئیلا به این گروه اتهام قتل وارد کرده و اعلام کرد این افراد به اشتباه در اعلام خطری که مردم را تهدید می کرده است، غفلت کرده اند.

پس از تاخیرهای پی در پی دادستان کل اتهاماتی مبنی بر ارزیابی کلی و سطحی، ناکامل، غیر دقیق و متناقض با اطلاعات عموم مردم را به این گروه هفت نفره وارد کرد و با وجود اینکه آگاه است این گروه هیچ راهکاری برای پیش بینی زمین لرزه در اختیار نداشته اند، اعلام کرد این افراد اطلاعات علمی ناکامل خود را به پیامی کاملا مثبت و اطمینان بخش تبدیل کرده و به مردم اعلام کرده اند.

اتهامات این افراد بیش از همه بر سخنان “برناردو دی برناردینیز” در ۳۱ مارچ ۲۰۰۹ متمرکز شده است، وی که اکنون ریاست موسسه تحقیق و محافظت از محیط زیست را به عهده دارد، در این سخنرانی اعلام کرد که این گروه به وی اعلام کرده اند هیچ خطری مردم را تهدید نمی کند، زیرا انرژی زمین در حال تخلیه شدن است و وضعیت به نظر مطلوب می آید.

بر اساس گزارش نیچر، از سویی دیگر این دانشمندان لرزه شناس معتقدند اطلاع رسانی به عموم مردم به عهده دفاتر پشتیبانی شهری بوده است و دادگاه نمی تواند آنها را به این اتهام محاکمه کند. در صورتی که دادگاه که قرار است از ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ آغاز شود، بتواند مجرم بودن این دانشمندان را به اثبات برساند، احتمال اینکه این افراد مجبور به تحمل ۱۲ سال حبس شوند وجود دارد.

دسته ها: اخبار
21 فوریه، 2010 |