جشنواره ای با موضوع سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

جشنواره ای  با موضوع سند چشم‌انداز   ۱۴۰۴

هرانچه امروز داریم بازتابی از نقشهایی است که گذشتگان برای ما رقم زده اند این بدان معنا است که آنانی که در گذشته می توانستند در زمان خودشان برای آیندگان طرح و ایده ای بزنند و توانستن خود را با خواستن همراه کردند وضع موجود ما را رقم زده اند و ما اگر به انچه امروز داریم معترض هستیم باید امروز که می توانیم خودمان هم بخواهیم که برای آینده کودکانمان طرح هایی را نقش بزنیم که آنان بتوانند آنگونه که شایسته است زندگی کنند .

اگر ما امروز از آنچه که داریم ناراضی هستیم شاید به جهت آن باشد که گذشتگانی که می توانستند نقشهای قوی را برایمان طراحی کنند در زمان خودشان با نا امیدی خود، جایشان را به کسانی داده اند که جایگاه چنین مقامی برازنده آنها هرگز نبوده است  و اگر ما هم چنین کنیم آینده کودکانمان را کسانی رقم خواهند زد که صلاحیت چنین کاری را ندارند .

در همین سایت از سند چشم انداز ۱۴۰۴ نوشته ام و اینکه امروز چقدر از این سند بدور افتاده ایم امروز خبر مسابقه ای را دیدم که از معماران و شهر سازان دعوت کرده بود برای ارائه ایده های زیبای خود برای همین سند چشم انداز ! این خبر برای انانی که می توانند و می خواهند که ایرانمان را برای بیست سال بعد به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند خبر خوبی است که نباید از دست بدهند .

فراخوان بخش معماری و شهرسازی جشنواره هنری ایران ۱۴۰۴"

"با موضوع خانه، محله، شهر"

مقدمه:

در سند چشم‌انداز بیست ساله‌ نظام جمهوری اسلامی، آمده است: ایران، جهان شهری است فرهنگی،‌ دانش بنیان با هویت اصیل ایرانی و اسلامی، زیبا،‌ مقاوم،‌ مرفه‌ و معیار در دنیای اسلام. بر همین اساس، در افق ۱۴۰۴، ایران به عنوان یک جهان شهر فرهنگی مطرح شده است. این تعریف، بر اهمیت هنر معماری و شهرسازی به عنوان تجسمی برخاسته از متن تمدن و فرهنگ ایران اسلامی، تا رسیدن به جریانی موثر و هم شأن انقلاب اسلامی تاکید دارد.

توجه بیشتر به عناصر غیر‌مادی معماری و شهرسازی چون زیبایی‌شناسی و پاسخگویی به نیازهای عام مردم چون آرامش، احساس امنیت، احترام اجتماعی، حقوق فردی شهروندان و نیازهای خاص‌تر چون هنر و فرهنگ، و البته توسعه‌ امکانات لازم و بسترسازی برای گسترش فرهنگ عمومی از ویژگی‌های این دیدگاه است.

اهداف:

۱- بیان تصورات و ایده های معماران و شهرسازان از جایگاه مطلوب فضاهای مختلف معماری ایران اسلامی در سال ۱۴۰۴

۲- خلق طرح هایی جدید و روزآمد با توجه به اقتضاعات امروز و ارزشهای محتوایی معماری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴

۳- کمک به بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی اسلامی در غالب هویت بخشی به سیمای شهر و روستای ایران اسلامی

۴- توجه و پرداختن به ارزشها، تعمیق فرهنگ معنویت و تعمیم هنر، فرهنگ و تمدن اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی

۵- تجسم عینی بالندگی، هوش، دانش و فرهنگ ایرانی در قالب مدنیت، تمدن شهر و روستا در سال ۱۴۰۴

۶- شناخت و ترویج جوانب حکمی و معیارهای زیباشناسی و توجه به عناصر بصری موجود در نمادهای ایرانی ـ اسلامی و تناسب چهره فیزیکی شهر با هویت اسلامی

۷- تحول الگوی ساخت ساختمانها به سوی بهره گیری از مصالح تجدید پذیر در راستای صرفه جویی مصرف انرژی

۸- کمک به رسانیدن اندیشه، تفکر و تمدن اسلامی به جایگاهی متناسب و نیز دست یافتن به هویتی مستقل در هنر و معماری در انقلاب اسلامی

شیوه داوری مسابقه: با توجه به اینکه موضوعات مسابقه از زاویه شکلی و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند، امتیازاتی براساس معیارهای تخصصی هر گروه و زیرگروه مشخص خواهد شد. هیات داوران آثار رسیده در موضوعات را بصورت جداگانه امتیازدهی نموده و سپس در مرحله آخر در مجموعه به بالاترین امتیازات در صورت عبور از حد نصاب جوایزی ارائه خواهد شد. به این شیوه آثار گروه های مختلف با یکدیگر مقایسه نشده و هر گروه و زیرگروه به صورت جداگانه و با معیارهای همان گروه ارزیابی و امتیاز دهی خواهد شد.همچنین در بخش مطالعات مکتوب (پایان نامه، کتاب، مقاله) به صورت جداگانه بررسی و سپس با لحاظ معیارها و ضرایبی امتیاز دهی خواهد شد.

موضوعات مسابقه ( بخش طراحی و بخش مطالعات مکتوب ) :

این مسابقه در ۲ بخش طراحی معماری و مطالعات مکتوب (پایان نامه،کتب،مقالات) ارائه خواهد شد . موضوعات بصورت کل در سه گروه خانه، محله، شهر قابل تقسیم می باشند.

گروه خانه:

۱- خانه های مسکونی

۲- مجتمع های مسکونی و اقامتی

گروه محله:

۱- مسجد

۲- مدرسه

۳- بازارچه

۴- کتابخانه و خانه فرهنگ

گروه شهر:

۱- معابر و میادین

۲- بیمارستان

۳- دانشگاه

۴- فرهنگسرا

۵- پارکها و فضای سبز

۶- مجتمع تجاری و بازار

توضیح: شرکت کنندگان می بایستی هر یک به دلخواه سایتی را برای طراحی انتخاب نمایند که شناخت مطلوبی از فرهنگ و اقلیم آن منطقه داشته باشند.لذا پیشنهاد می شود این سایت درون محله ، منطقه یا شهر محل سکونت خود انتخاب گردد . همچنین لازم است مدارک مناسبی جهت معرفی سایت ، اقلیم و فرهنگ ویژه آن منطقه تهیه و ضمیمه گردد.

جوایز مسابقه:

جوایز این مسابقه در هر ۲ بخش طراحی و مطالعات نظری (پایان نامه،کتب،مقالات) ارائه خواهد شد. همچنین با توجه به استقبال و اعلام آمادگی نهادها و وزارتخانه های مختلف، این جوایز براساس اعلام بعدی در بخشها و گروهای مختلف به صورت جداگانه افزایش خواهد یافت.

بخش طراحی:

اثر اول: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

اثر دوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

اثر سوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

اثر چهارم ـ دهم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال

بخش مطالعات نظری :

اثر اول: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۳۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

اثر دوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

اثر سوم: تندیس مسابقه و لوح تقدیر به همراه ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال

هیئت داوران:

هیئت داوران از که از اساتید دانشگاهی های تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی و سوره می باشند، متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.

تقویم مسابقه:

– آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰

– زمان برپایی نمایشگاه: پایان اردیبهشت ۱۳۹۰

نحوه ارائه مدارک:

الف ) بخش طراحی و معماری :

– مدارک مورد نیاز جهت شرکت در مسابقه شامل: ارائه طرح حداکثر در پنج شیت A2، ماکت طرح (اختیاری)، شرح کانسپت در یک برگ A4 و دفترچه معرفی سایت A4 شامل ( سایت پلان با مقیاس ۱:۵۰۰ ، توضیحات پبرامون شرایط اقلیمی موثر در طراحی ، توضیحات پیرامون شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه ، توضیحات پبرامون نحوه تاثیر گذاری عوامل یاد شده در روند طراحی )

ارائه کلیه مدارک خواسته شده بر روی لوح فشرده می باشد، که شرح هریک از موارد در ذیل آمده است.

– موارد مورد نیاز جهت ارائه در شیت های ۲ A به شرح ذیل:

الف) پلان ها، نماها و مقاطع مورد نیاز کلی طرح

ب) نقشه ها، نماها و مقاطع مورد نیاز و سایر اطلاعات

ج) جزئیات اجرایی و مواد و مصالح به کار رفته در طرح (اختیاری(

د) تصاویر سه بعدی داخلی و خارجی

– ماکت طرح (اختیاری):

– لوح فشرده: کلیه مدارک خواسته شده بایستی بر روی یک CD یا DVD نیز ذخیره وهمراه سایر مدارک ارسال گردد که شامل موارد زیر می شود :

۱) تصاویر سه بعدی با فرمت JPG در ابعاد حداقل ۱۲۴۰*۱۷۵۴ و حداکثر ۲۴۸۰*۳۵۰۰

۲) نقشه های کامل فضا ها و سایت پلان به مقیاس دلخواه و سایت پلان به مقیاس ۱:۲۰۰ با فرمت DWF یا DWG

۳) کانسپت طرح با فرمت DOC

ب ) بخش مطالعات مکتوب :

۱- هر مقاله باید روی کاغذ سفید بدون آرم و در ابعاد ۲۹*۲۱ سانتیمتر و با حفظ ۵/۲ سانتیمتر حاشیه از هر طرف و فاصله خطوط ۵/۱ سانتیمتر و به صورت کامپیوتری با نرم افزار office 2000 یا بالاتر با فونت Nazanin در اندازه فونت ۱۲ تهیه شود . و ارسال دیسکت عاری از ویروس کامپیوتری حاوی مقاله، پس از پذیرفته شدن مقاله ضروری است .

۲- هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر ۳ اثر ارسال نماید.

۳- حقوق معنوی آثار ارسالی میبایست کاملا متعلق به شرکت کننده باشد و هرگونه عواقب قضایی ناشی از چاپ و انتشار آثار توسط برگزار کننده مسابقه ، برعهده شرکت کننده خواهد بود .

۴- مقالات با رعایت اصول مقاله نویسی علمی (ارائه فهرست، چکیده، مقدمه، طرح موضوع، بحث و نتیجه گیری، ارجاع درون متن و فهرست منابع) ارائه گردد.

۵- مقاله نباید قبلاً در هیچکدام از مجلات ، نشریات ، همایش ها و نشست های علمی و یا سایت های اینترنتی ارائه شده باشد .

۶- شرکت کنندگان در بخش پایان نامه می بایست ۲ نسخه کامل و در بخش کتاب ۳ جلد از کتاب خود را ارسال نمایند .

تذکر مهم :

الف) در بخش طراحی و معماری در صورت استفاده از فونت فارسی در فایل cad ، فونت مورد استفاده در لوح فشرده ذخیره گردد.

ب) کلیه مدارک باید مطابق با نیازهای مسابقه و در مدت زمان مقرر به دست هیئت برگزارکننده برسد و در غیر این صورت از لیست شرکت کنندگان حذف خواهد شد.

ج) کلیه مدارک باید در سیستم متریک ارائه گردد.

د) شرکت کنندگان باید فرم ثبت نام در مسابقه را از سایت www.iranart1404.ir تهیه کرده و پس از تکمیل بر روی CD ذخیره نمایند.

ه) آثار ارسالی عودت داده نمی شود.

آیین نامه و شرایط اختصاصی مسابقه:

۱- شرکت در این مسابقه برای همه علاقه مندان آزاد است.

۲- مسابقه حاضر بصورت آزاد و در یک مرحله برگزار می گردد.

۳- در مورد افراد حقیقی که بصورت گروهی در مسابقه شرکت خواهند نمود، تنها فردی را که با عنوان سر گروه ثبت نام می کند، جهت انجام مراحل مسابقه به رسمیت می شناسد.

۴- آثار قبل از ارائه به هیات داوران توسط دبیرخانه مسابقه بررسی می شود و در صورت رعایت شرایط مسابقه و مسائل فنی، جهت داوری نهایی به هیات داوران ارجاع خواهد شد.

۵- برگزارکننده، طرحها و آثار مکتوب رسیده را پس از اتمام مسابقه به نحو مقتضی و با ذکر مشخصات صاحب طرح و اثر منتشر خواهد نمود.

۶-طرحها وآثار ارائه شده، پس از پایان مراحل مسابقه مسترد نخواهد شد.

۷- برگزارکننده در قبال تاخیر و یا خسارت وارده به مدارک قبل از تحویل آن به دبیرخانه، مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد.

۸- ارسال اثر توسط شرکت کنندگان به منزله قبول مقررات است.

۹-تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده بوده و متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید.

۱۰- ارسال اثر توسط شرکت کنندگان به منزله اعلام مالکیت اثر است.در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکت کننده مورد نظر از مراحل مسابقه حذف شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

۱۱- به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه مسابقه ارسال شود به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۱۲- برگزارکننده مجاز است آثار منتخب را به هر شیوه ای که صلاح بداند در نقاط مختلف اعم از داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و یا به روشهایی مانند: کتاب، مجله تصویری، برنامه تلویزیونی و . . . با ذکر نام هنرمند منتشر سازد و چنانچه این امر منجر به کسب در آمدی شود، برگزارکننده مطابق تعرفه خود هزینه استفاده از اثر را به صاحب اثر پرداخت خواهد کرد.

۱۳- برگزارکننده هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی ناشی از ارسال نامطلوب آثار ندارد.

منبع خبر

http://www.iranart1404.ir/Index.asp?DocId=17&AC=1&AF=1&ASB=1&AGM=1&AL=1&DT=dtv

21 فوریه، 2010 |