اخبار زلزله فهرج کرمان -۳

اخبار زلزله فهرج کرمان -۳

بی بی سی : به گزارش منابع خبری ایران زلزله ای به قدرت شش و نیم درجه دوشنبه شب بخشی از جنوب ایران را لرزانده و استاندار کرمان با تایید مرگ هفت نفر احتمال افزایش آمار تلفات را منتفی ندانسته است.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که "زلزله در ساعت ۲۲:۱۲ به وقت محلی در استان کرمان روی داد… و لرزش آن در بسیاری شهرها احساس شد."

منابع خبری ایران می گویند که زلزله در شهر حسین آباد در استان کرمان در نزدیکی مرز سیستان و بلوچستان روی داد. حسین آباد در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بم قرار دارد.

اسماعیل نجار استاندار کرمان به خبرگزارش مهر گفت: "هفت نفر کشته و صدها نفر زخمی شده اند. صدها نفر هم همچنان زیر آوار هستند."

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای نجار همچنین گفت: "براساس این گزارش ها، اهالی سه روستای چاه قنبر، تک سیف الدینی و سرزه ریگان زیر آوار مانده اند."

تلویزیون دولتی نیز از تخریب حداقل سه روستا خبر داد.

خبرگزاری ایرنا از وقوع ۹ پس لرزه از جمله یکی به قدرت پنج درجه خبر داد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که در پی لرزش دوشنبه شب بسیاری از اهالی زاهدان از خانه های خود خارج شدند و لرزش در شهرهای بم، خاش و ایرانشهر احساس شد.

حسین باقری رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه ایران گفت: "تیم های امداد و نجات به ناحیه زلزله زده اعزام شده اند."

محمد جواد کامیاب از کارمندان استانداری کرمان به خبرگزاری رویتر گفته است که ۳۰ روستا در ناحیه زلزله زده وجود دارد.

او گفت: "این روستاها خیلی پرجمعیت نیست… ما انتظار تلفات خیلی بالا را نداریم و تاکنون ۲۵ نفر زخمی شده اند."

بنابه گزارش ها صبح روز دوشنبه نیز زلزله ای به قدرت دو و نه دهم شهرستان حسین آباد را لرزانده بود.

دکتر مهدی زارع معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: "خوشبختانه به نظر می رسد در نزدیکی کانون این زلزله شهری وجود ندارد. کانون زلزله در غربی ترین منطقه کرمان، حوالی حسین آباد فهرج کرمان واقع شده و شدت آن به حدی است که در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی احساس شده است."

سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا قدرت این زلزله را شش و سه دهم تخمین زده و گفته بود که در عمق ۱۲ کیلومتری از سطح زمین روی داده است.

استان کرمان منطقه ای زلزله خیز است. در زلزله سال ۲۰۰۳ بم ده ها هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در سال ۲۰۰۸ زلزله ای به قدرت شش و یک دهم بندرعباس را لرزاند که باعث مرگ هفت نفر شد

دسته ها: مدیریت بحران
21 فوریه، 2010 |