زمین‌لرزه و احتمال سونامی در سواحل شیلی

زمین‌لرزه و احتمال سونامی در سواحل شیلی

دویچه وله

زلزله‌ای شدید سواحل مرکزی و جنوبی شیلی را به لرزه در آورد. بنا به آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۵۲ نفر تاکنون در این حادثه جان باخته‌اند. در صورت اصابت سونامی به سواحل احتمال می‌رود، که میزان خسارات و تعداد قربانیان افزایش یابد

به گفته موسسه زمین‌شناسی آمریکا، زلزله‌ای به شدت ۸،۸ درجه ریشتر در نزدیکی شهر کنسپسیون، واقع در مرکز شیلی رخ داده است. در صبح شنبه ۲۷ فوریه‌، به مدت یک و نیم دقیقه ساختمان‌های سانتیاگو، پایتخت شیلی، نیز دچار تکان‌های شدیدی شده‌اند. بدنبال این تکان‌های شدید، در برخی محلات سانتیاگو ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند.

خطر ایجاد سونامی

به گفته زلزله‌نگاران این زمین لرزه سبب افزایش سطح آب دریا در کنار سواحل شیلی شده است. بنا به این مشاهدات احتمال می‌رود، که در مناطق ساحلی سونامی نیرومندی شکل گرفته باشد. بیم آن می‌رود، که این سونامی سبب تخریب مناطق مسکونی در امتداد سواحل شیلی شود.

از سوی دیگر گزارش‌های رسیده حاکی از آنند، که در کشورهای شیلی و پرو زنگ خطر سونامی به صدا در آمده است. به مردم اکوادر نیز پیرامون سونامی هشدار داده شده است. بنا به ارزیابی مرکز زلزله‌نگاری مستقر در اقیانوس آرام، زمین‌لرزه‌ای با این شدت می‌تواند سبب ایجاد سونامی بزرگ و مخربی شود.

مرکز آمریکایی سونامی در اقیانوس آرام، ارتفاع امواج سونامی را بالغ بر ۵، ۱ متر تخمین می‌زند. این امواج می‌توانند در طی ساعت‌های آینده به سواحل شیلی اصابت کنند. این مرکز به نهاد‌های دولتی در شیلی توصیه کرده است، که هر چه زودتر اقدامات لازم را به اجرا گذارند.

ثبت زمین‌لرزه در ژاپن

در جزیره ژاپنی “اوکیناوا” در جنوب این کشور نیز زلزله نسبتاَ شدید رخ داده است، اما این زمین‌لرزه خسارت چندانی در پی نداشته است. مرکز زلزله در ۸۰ کیلومتری جزیره اوکیناوا و در ژرفای ۲۲ کیلومتری قرار داشته است.

سازمان هواشناسی ژاپن نخست آژیر سونامی را برای این منطقه به صدا درآورد، اما پس از چندی اعلام کرد، که رفع خطر شده است. در اطراف جزیره اوکیناوا نیز موج‌های کوچک سونامی مشاهده شده‌اند. ارتفاع این امواج حدود ۱۰ سانتی‌متر تخمین زده شده‌اند. این زمین‌لرزه در سال پنج و نیم صبح به وقت محلی در جزیره اوکیناوا بوقوع پیوسته است.

21 فوریه، 2010 |