آمریکا ۱۰ هزار سرباز به هائیتی اعزام می کند

آمریکا ۱۰ هزار سرباز به هائیتی اعزام می کند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است تا روز دوشنبه ۱۰ هزار سرباز برای کمک به زلزله زدگان هائیتی وارد این کشور می شوند.

به گفته مقام های سازمان ملل متحد توزیع کمک ها آغاز شده اما مشکل لجستیک و پشتیبانی موانع زیادی ایجاد کرده است.

زلزله روز سه شنبه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرده آمریکا تمام تلاش خود را برای نجات جان زلزله زدگان و کمک به آسیب دیدگان بکار خواهد گرفت. به گفته خبرنگاران بازماندگان بدلیل تخریب زیرساختارهای این کشور فقیر آمریکای مرکزی به شدت درمانده و عصبانی هستند.

بسیاری از مردم همچنان بدون آب، غذا و سرپناه هستند.

سازمان های بین المللی امداد رسانی اعلام کرده اند تخریب شدید بنادر و مسدود شدن جاده ها با آوار زلزله در روند کمک رسانی تاثیر منفی گذاشته است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دولت هائیتی دست کم ۵۰ هزار نفر از مردم این کشور بر اثر این زلزله هفت و سه دهم ریشتری جان خود را از دست داده اند، و در حدود ۳۰۰ هزار نفر هم بی خانمان شده اند. اما سازمان بهداشت پان آمریکن گفته است شمار کشته ها احتمالا به ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

خبرنگار بی بی سی در هائیتی می گوید بسیاری از نجات یافتگان زلزله بر اثر نرسیدن کمک های پزشکی و غذا و آب آشامدنی جان خود را از دست می دهند. مایک مولن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفته است یک کشتی حامل بیمارستان و هلی کوپترهای بیشتری به هائیتی اعزام خواهند شد. وی گفت بزودی نیروهای اعزامی آمریکا به هائیتی به ۹ تا ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

دو ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسن و یو اس اس بتان نیز در راه هائیتی هستند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد گزارش داده است بر اثر تخریب گسترده و دشواری دسترسی به نقاط زلزله زده در هائیتی، رساندن غذا به نجات یافتگان زلزله بسیار دشوار است. سازمان ملل امیدوار است بتواند روزانه به ۲ میلیون نفر از مردم هائیتی غذا و آب برساند، اما به دلیل قطع مسیرهای ارتباطی تا بحال تنها امکان تغذیه ۴ هزار نفر میسر شده است. این سازمان همچنین پیش از این گزارش کرده بود انبار برنامه جهانی غذا در شهر پورت او پرنس، پایتخت هائیتی توسط عده ای از مردم غارت شده است و در حدود ۶۰۰۰ تن از مواد غذایی آن برده شده است. این خبر بعدا توسط خود این سازمان تکذیب شد.

در همین حال گزارش شده ناو هواپیمابر آمریکایی "کارل وینسون" که حامل ۱۹ هلیکوپتر است وارد آبهای هائیتی شده و این هلیکوپترها در حال حاضر مشغول انتقال کمک های ارسالی آمریکا به زلزله زدگان است. انتظار می رود در روزهای آینده چند هلیکوپتر دیگر، نیروهای کمکی ارتش و یک بیمارستان مستقر در کشتی از سوی آمریکا به هائیتی ارسال شود. رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا عملیات کمک رسانی این کشور به هائیتی را به عنوان مهمترین ماموریت نظامی آمریکا در نیمکره غربی جهان توصیف کرد. در یک اقدام بی سابقه دولت کوبا به هواپیماهای آمریکایی اجازه داده است از حریم هوایی کوبا برای ارائه کمک های پزشکی و انتقال مصدومین زلزله استفاده کنند.

به علاوه رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرده است یک محموله ۲۵ تنی شامل اقلام غذایی، بهداشتی و دارویی برای کمک به مردم هائیتی توسط یک هواپیمای ایرانی به این کشور ارسال شده است. غیر از پایتخت، در سایر شهرهای هائیتی نشانه زیادی از کمک های بین المللی دیده نمی شود و این موضوع باعث افزایش خشم و عصبانیت نجات یافتگان زلزله شده است. عکاس مجله تایم به بی بی سی گفت خود او شاهد بوده است مردم در بعضی از خیابان های پورت او پرنس برای نشان دادن خشم خود از کند بودن روند امداد رسانی با انباشتن اجساد مردگان، ورودی خیابان ها را مسدود کرده اند.

بسیاری از مردم هائیتی برای سومین روز متوالی پس از زلزله بدون غذا و سرپناه در خیابان ها به سر می برند.

گزارش ها حاکی است بسیاری از خیابانهای پایتخت مملو از اجساد کشته شدگان است و از بولدزر برای کنار زدن این اجساد استفاده می شود. با تخریب دفتر سازمان ملل در هائیتی اکنون حضور رسمی این سازمان در پورت او پرنس بسیار محدود شده است. همچنین موارد زیادی از غارت اموال عمومی و شخصی در روزهای گذشته گزارش شده است. دلفین آنتونیو رودریگز، مدیر برنامه امداد رسانی از جمهوری دمینیکن به خبرگزاری فرانسه گفته است بزرگترنی مشکل این تیم در حال حاضر فقدان امنیت کافی است.

آقای رودریگز می گوید: "دیروز عده ای سعی کردند کامیون های ما را بدزدند. به همین دلیل ما امروز امکان کمک رسانی به بعضی نقاط را نداشته ایم".

بی بی سی

21 فوریه، 2010 |