نگذاریم اشتباهات اجرایی تکرار شوند

نگذاریم اشتباهات اجرایی تکرار شوند

جهت بازدید از پروژه ای دوازده میلیاردی که کارفرمای خارجی داشت به اتفاق نمایندگان کارفرما و مشاور راهی شدیم . ورودی کارگاه از کنار سرویسهای بهداشتی کارگران تعبیه شده بود و بوی نامناسب محیط و لباسهای زیر کارگران بر روی بند رخت هایی که با گره زدن چند تکه سیم و کابل ساخته شده بود در همان لحظه اول بدجور ذهن بازدید کنندگان را بهم ریخت ! این آشفتگی تا پایان بازدید هم دست از سر بازدید کنندگان بر نداشت بطوری که یکی از اعضاء هیئت مدیره در خصوص ورودی از سرپرست کارگاه پرسید !

سرپرست کارگاه در نهایت تعجب همگان از انتخاب چنین دری در چنین مکانی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که ایشان دو ماه است به این سمت انتخاب شده است و از اصل ماجرا که چرا در ابتدا چنین دری در این محل تعبیه شده است در حالی که امکان تعبیه ورودی های دیگری هم بوده بی خبر است !

آخر الامر متوجه شدیم که کارگاه در ابتدا در اختیار مهندس جوانی بوده است برای تجهیز کارگاه و او بدون توجه به مکان نمایی سایت دو درب برای سایت در نظر گرفته است که درب اصلی در همان اوایل کار به جهت ساخت ابنیه های مقدماتی مجبورا بسته شده است و امروز همه از درب کارگری سایت وارد کارگاه می شوند .

این خاطره از آن جهت برایم مهم است که به چشم خود دیدم که چگونه نکته ای بی ارزش از دید تیم اجرایی بر نظر کارفرمایان پروژه تاثیر منفی گذاشت و در بحث مالی در جای دیگری که هیچ به این موضوع مرتبط هم نبود موجب زیان پیمانکار شد .

بی گمان دو مرحله تجهیز کارگاه و تحویل موقت کارگاه از مهمترین زمانهایی است که حضور مهندسانی خبره و دور اندیش در کارگاه الزامی است مهندسانی که بتوانند در خم و چم کار نکات اجرایی را که در کارنامه خود به تجربه اندوخته اند را لحاظ کنند .

نمونه ای از چنین رویدادهایی را با کمی توجه در تمامی کارگاه هایی که مدیران ضعیف را به کار می گمارند می توان به سادگی پیدا کرد ! حتی گاهی نمونه ها آنقدر بزرگ هستند که حتی راننده آژانسی که شما را برای بازدید به کارگاه برده است را نیز به تعجب وا می دارد همچون نمونه زیر

راننده آژانسی که مرا برای بازدید از کارگاهی در حومه تهران همراهی می کردد در همان لحظه اول که وارد کارگاه شدیم با تعجب گفت مهندس این چرا اینجوری شده ؟!

.

.

سیلو سیمان / ساختمان / مهارتهای مورد نیاز مهندسان ساختمان

فرو افتادن یک سیلو سیمان پر پس از بارگیری !

.

.

برای راننده توضیح دادم که به احتمال زیاد این سیلو تنها به جهت عدم اجرای یک فونداسیون مناسب فرو افتاده است و این نشان از عدم مهارت و توانایی مهندس سرپرست کارگاه دارد ! بعد از پرس و جو متوجه شدیم که این سیو اصلا فونداسیون به معنای فنی نداشته است و به نصب چند صفحه با شاخک های میلگرد درون چند چاله که با ملات پر شده بوده بسنده شده است

امید که ما از این نکات درس بگیریم و موجب تکرار آن نشویم

21 فوریه، 2010 |