مهارتهای مورد نیاز یک مدیر بحران -۱

مهارتهای مورد نیاز یک مدیر بحران -۱

وقتی بحث مهارتهای مدیران بحران پیش می آید اغلب مدارک تحصیلی و پست های سازمانی مدیران مورد ارزیابی قرار می گیرد اما آیا مهارتهای مدیران بحران محدود به این مباحث است ؟ قصد دارم از این به بعد هر بار به بخشی از توانایی های مورد نیاز یک مدیر بحران بپردازم .

شب جمعه یعنی دومین شب حادثه زلزله بم ترافیکی عظیم از داخل شهر تا پل ورودی شهر ایجاد شده بود . این ترافیک که بطور کامل موجب توقف تمامی ماشین های سنگین باری و امدادی شده بود علتی بسیار جالب داشت

وقتی شما مسیر این ترافیک را تا داخل شهر طی می کردی متوجه می شدی این ترافیک صفی از ماشینهای است که منتظر تخیله بار خود در انبار اصلی هلال احمر هستند . انباری که در میان کوچک باریکی که دیوارهای هر دو سوی ان تخریب شده بود و ماشینها یک به یک می باید وارد آن می شدند تا تخلیه شوند .

اما اینکه چرا توقف ماشینها آن گونه ثابت بود ؟ وقتی به انبار هلال احمر رسیدم متوجه شدم مسئولی که برگه های ترخیص را امضاء می کرده است بعلت شدت خستگی از حال رفته است و جانشینی برای انجام وظایف او وجود ندارد .

غرض از یاد اوری این خاطر توجه به دو نکته است اول اینکه هر مسئولی در حین کار در منطقه بحران بایستی جانشین هایی برای خود داشته باشد که در صورت بروز حادثه برای او امکان پیگیری روند خدمات متوقف نشود و دوم اینکه هر فردی که در زمینه مدیریت بحران و فرماندهی عملیات کار میکند باید مهارتهایی را در زمینه بیدار ماندن برای روز های متوالی را فرا بگیرد .

در  طی این دوره های آموزشی به کاراموزان یاد میدهند که در طی زمانهای طولانی با خوابیدن های بسیار کوتاه ده تا پانزده دقیقه ای در هر ۵ تا ۶ ساعت میزان سموم بدن را کاهش داده و خصوصا اسید لاکتیک خون را پایین بیاورند و تا ۵ روز در طی هر روز کاری بیش از بیست ساعت بیدار باشند . امسال ما برای اعضاء گروه نجات خود برنامه هایی را برای رسیدن به چنین مهارتهایی در دستور کار داریم .

علیرضا سعیدی

دسته ها: مدیریت بحران
21 فوریه، 2010 |