نجات معجزه آسای یک کارگر ساختمانی مدفون شده

نجات معجزه آسای یک کارگر ساختمانی مدفون شده

یک کارگر ساختمانی در زیر اوار ناشی از ریزش خاک مدفون می شود . دو ایستگاه آتش نشانی با نیروهای متخصص در زمینه اوار برداری با تمامی امکانات خود در محل حاضر می شوند و پنج ساعت تمام تلاش می کنند تا این کارگر را از زیر خاک بیرون بیاورند .

کارگر مدفون در زیر آوار

اکنون یک سئوال کوچک در ذهن خواننده شکل می گیرد

یک مجتمع مسکونی ده واحدی که در هر واحد چهار نفر زندگی می کنند در زمان زلزله فرو می ریزد ! هیچ ایستگاه آتش نشانی با وجود بسته بودن راه ها قادر نیست تجهیزان نجات خود را به محل برساند ! هیچ جرثقیل و بیل مکانیکی وجود ندارد ! در این زمان چند نیروی متخصص آوار برداری لازم است در محل حضور داشته باشند که بتوانند در طی پنج ساعت این چهل نفر را نجات دهند؟

برای زلزله تهران چقدر آماده ایم ؟

ستاد فرماندهی آتش نشانی پایتخت ، ظهر دیروز از طریق سامانه ۱۲۵ باخبر شد کارگر ۲۱ ساله به نام «رحیم-الف» در خیابان «فرجام»‌ زیر آوار مدفون شده و با مرگ ، دست و پنجه نرم می کند.
سپس ناجیان ایستگاه های ۱۲ و ۱۷ به سرعت رهسپار آنجا شدند و تلاش همه جانبه ای را آغاز کردند.
بررسی ها نشان می داد کارگران ساختمان نیمه ساز ، سرگرم کندن پی برای قرار دادن تیرآهن در زیرزمین بودند که به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی و نبود شمع‌بندی ، یکی از دیواره‌ها فرو ریخت.
گروه های نجات با ایمن‌سازی محیط ، شمع‌بندی و به کارگیری تجهیزات به خاکبرداری پرداختند و پس از پنج ساعت تلاش بی‌ وقفه «رحیم» را که فقط مشکل تنفسی پیدا کرده بود از زیر خروارها خاک بیرون آوردند.گزارش ایسکانیوز می افزاید، این کارگر در اختیار اورژانس قرار گرفت و به مرکز درمانی فرستاده شد.
کارشناسان آتش‌نشانی برای پیشگیری از این گونه رخدادها هشدار می دهند :
اگر خاک محل گودبرداری ؛ خاکریزه‌های دستی است باید عملیات ، تدریجی و با مهار کامل دیواره‌های جانبی با شمع‌بندی انجام شود.
دیواره‌های هر گودبرداری که عمق آن بیش از نیم متر است و خطر ریزش دارد باید مهار شود.
اگر گودبرداری ، عمق بیش از ۳ متر دارد باید ابتدا محل ستونها خاکبرداری شود.سپس با به کارگیری ستونها و مهار آنها ، از ریزش و رانش خاک‌های سست جلوگیری شود

تهران – خبرگزاری ایسکانیوز

21 فوریه، 2010 |