این بار مدرسه ای در بجنورد در آتش سوخت !!

این بار مدرسه ای در بجنورد در آتش سوخت !!

یکبار دیگر مدرسه ای در مناطق محروم کشور به خاطر استفاده از بخاری غیر استاندارد در آتش سوخت !  وقتی تمامی کارشناسان و دلسوزان این مملکت یک صدا بر توجه به بحث ایمنی مدارس تاکید دارند و خواستار حذف بخاری های چکه ای و رعایت حداقل های استاندارد های جهانی همچون قابلیت باز شدن حفاظ پنجره ها  تعبیه دو درب برای هر کلاس و … دارند دلیل اینهمه کم توجهی چیست ؟ چرا تمامی اقدامات در حد شعار ها و سخنرانی ها و مصاحبه ها باقی می ماند !

بی گمان جان تک تک کودکان این مرز و بوم به یک اندازه با ارزش است ! روستاهای دور افتاده و فقیر کشور را در یابید !

به متن مصاحبه ای که در خصوص نحوه روی دادن این حادثه در خبرگزاری مهر درج شده است در ادامه این خبر توجه کنید  و خودتان قضاوت کنید .

جزئیات آتش سوزی مدرسه روستای "قلعه جق" تشریح شد
بجنورد – خبرگزاری مهر: رئیس آموزش و پرورش شهرستان بجنورد با تشریح جزئیات آتش سوزی مدرسه روستای قلعه جق از توابع شهرستان بجنورد گفت: دلیل آتش سوزی این مدرسه استفاده از بخاری های کاربراتوری غیراستاندارد بوده است.

حبیب الله یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدرسه روستای قلعه جق کانکسی است و هفت اتاق با پنج کلاس درس دارد، افزود: یکی از بخاریهای کاربراتوری که در کلاس پایه دوم ابتدایی مدرسه مستقر بوده به علت ریختن بیش از حد نفت در آن توسط  خدمتکار مدرسه آتش گرفت.

وی ادامه داد: مستخدمان مدرسه بعد از مشاهده بخاری در حال سوختن به جای اینکه با انداختن پارچه یا پتویی آن را خاموش کنند، ترسیده و سعی می کنند که بخاری را از پنجره کلاس بیرون بیندازند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بجنورد با اشاره به اینکه در زمان وقوع حادثه که حدود ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح بوده هیچ دانش آموزی در کلاس حضور نداشته است، گفت: در حین بلند کردن بخاری نفت از آن بیرون می ریزد و آتش شعله ور می شود.

دیوار کلاس این مدرسه به طور کلی آتش می گیرد و بعد از آن نیز سقف کلاس فرو می ریزد.

یاوری افزود: بعد از اطلاع بقیه کلاسها از این اتفاق و خارج شدن دانش آموزان از مدرسه  شدت آتش سوزی افزایش می یابد که  مردم روستا با استفاده از کپسول آتش نشانی آن را خاموش می کنند و خوشبختانه در این آتش سوزی به کسی آسیبی وارد نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش استان خراسان شمالی بخاری های استاندارد را در اختیار مدارس روستاهای تابعه قرار داده است، اظهار داشت: مرکز استان بخاری های لیزری را برای ما تهیه کرده که به دلیل کوهستانی بودن منطقه ما قابل استفاده نیست و ما مجبوریم همچون سالهای گذشته بخاری های کاربراتوری و نفتی را در مدراس به کار بریم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بجنورد، اظهار داشت: مدرسه روستای قلعه جق دو شیفته است و در هر نوبت بیش از ۹۰ دانش آموز دختر و پسر در آن تحصیل می کنند. 

اگرچه وزیر آموزش و پرورش در گذشته از جریان استفاده از بخاری های غیراستاندارد در مدارس در مقابل خبرنگاران انتقاد کرده و گفته بود که "استفاده از بخاریهای نفتی و چکه ای در مدارس ممنوع است" و در جریان معارفه "مرتضی رئیسی" معاون جدید سازمان نوسازی مدارس نیز بر تهیه هرچه سریعتر بخاری های ایمن تاکید داشت ولی گویا مسئولان این سازمان هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند و تنها به چند قول و قرار اکتفا کرده اند.

این امر بدیهی است که تا زمانی که بخاریهای استاندارد در اختیار مدارس قرار نگیرد، این مدارس مجبور به استفاده از بخاریهای غیراستاندارد هستند.

در سال های گذشته اتفاقات مشابهی همچون این آتش سوزی در دیگر مدارس کشور مانند مدرسه درودزن از توابع مرودشت استان شیراز، مدرسه روستای سفیلان از توابع لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، روستای المنی از توابع لرستان، روستای نصرت کلای بابلسر و…روی داده و جان ده ها دانش آموز را گرفته یا در معرض سوختگی شدید قرار داده  که علت همه آنها استفاده از بخاری های نامناسب است.

21 فوریه، 2010 |