شیوع دوباره مسمومیت با منواکسید کربن

شیوع دوباره مسمومیت با منواکسید کربن

شیوع دوباره مسمومیت با منواکسیدکربن   عمومی- گروه سلامت:

 

آتش‌نشانی تهران اعلام کرد تنها در روز شنبه ۲۲ دی ماه ۱۰ نفر در شهر تهران به علت گاز گرفتگی جان سپرده و ۲۲ نفر نیز از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

 

در پی بارش برف سنگین و افت شدید دما در ایران، استفاده از وسایل گاز سوز افزایش بیشتری پیدا کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که گاز گرفتگی نیز بیشتر شده است.

 

این درحالی است که با سرد  شدن هوا، همواره کارشناسان و متخصصان نسبت به این مسئله هشدار می‌دهند اما استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و سهل‌انگاری مردم و بسته‌شدن لوله‌های بخاری و شومینه به‌دلیل نداشتن کلاهک همچنان باعث شیوع گاز گرفتگی در روزهای سرد سال می‌شود.

 

 

بر اساس گزارش‌ها، در یک هفته گذشته در ایران ۲۷۰ مورد گاز گرفتگی گزارش شده اما از تعداد دقیق مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی گزارش کاملی منتشر نشده است.

 

 

مرکز اورژانس تهران گزارش داده که در هفته گذشته تا روز جمعه ۲۱ دی ماه ۵ نفر در تهران به علت گاز گرفتگی جان باخته و ۱۴۴ نفر نیز از مرگ نجات پیدا کرده اند و در بیمارستان بستری شده‌اند. آمار مصدومان بسیار بیشتر از این رقم بوده که اکثر آنها به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

 

به گزارش آتش‌نشانی تهران، در یک خوابگاه دانشجویان دختر در اقدسیه تهران نیز حادثه گاز گرفتگی رخ داده و ۴ دانشجو از مرگ نجات پیدا کرده‌اند.

 

 

همچنین بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران، در سال گذشته ۹۷۳ نفر در ایران بر اثر گازگرفتگی جان باخته اند و عمده مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی نیز در نیمه دوم سال اتفاق افتاده است.

 

 

گاز گرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن رخ می‌دهد که رنگ و بو ندارد و اکسیژن خون را مصرف می‌کند و مانع رسیدن اکسیژن به مغز و بافت‌ها می‌شود و افراد را از پای در می‌آورد.

 

 

این گاز به‌دلیل سوختن ناقص بخاری و آبگرمکن‌های نفتی و گازی، چراغ‌های خوراک پزی و ذغال ایجاد می‌شود و فوق العاده سمی و کشنده است.

 

 

از نشانه‌های گاز گرفتگی، سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری است و فرد گاز گرفته در نهایت به حالت اغما می‌رود.

 

 

همشهری آن لاین  

21 فوریه، 2010 |