همایش مدیریت بحران زلزله و مقاوم‌سازی در ار

همایش مدیریت بحران زلزله و مقاوم‌سازی در ار

همایش مدیریت بحران زلزله و مقاوم‌سازی در اردبیل برگزار شد

اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی ۸۶/۰۴/۲۸ 

داخلی. اجتماعی. همایش. زلزله.

همایش تخصصی مدیریت بحران زلزله و مقاوم‌سازی اماکن عمومی و مسکونی روز پنجشنبه با حضور کارشناسان ساختمان‌سازی ، مدیران و مسوولان ستاد حوادث غیرمترقبه استان در سالن اجتماعات استانداری اردبیل برگزار شد……..

 

یک استاد دانشگاه در این همایش یک روزه با ارایه فیلم و عکس و با بیان آخرین یافته‌ها و تجربیات کشورهای مختلف در زمینه احداث بناهای مقاوم در برابر زلزله خواستار توجه جدی مسوولان استانهای حادثه خیز به امر مدیریت مواقع بحرانی و وقوع زلزله شد.

نعمت حسنی، سهل‌انگاری برخی پیمانکاران و شرکتها در احداث بناهای کم – دوام و غیرمقاوم را غیرقابل گذشت دانست و افزود: این گونه سهل انگاری‌ها در حد جنایت علیه بشریت است.

 

وی بیان کرد: مردم باید در احداث واحدهای مسکونی و خرید مسکن مقاوم بیشتر دقت کنند تا خانه‌های ما در مواقع بروز زلزله به گورستان فرزندانمان تبدیل نشود.

 

وی گفت: زلزله و گستردگی ابعاد خسارات جانی و مالی آن نتیجه بی‌تدبیری مسوولان است چرا که باکمی دقت و هزینه می‌توان جلوی بسیاری از خسارات مادی و انسانی این گونه حوادث را گرفت.

 

حسنی شناخت خطر، مطالعه آسیب پذیری، شناخت مرحله بحرانی و مدیریت ریسک قبل از وقوع حوادث را جزو ضرورتهای اساسی پهنه پرحادثه فلات ایران ذکر کرد و گفت: مدیریت شرایط بحرانی همان مدیریت شرایط عادی توانمند شده است که مسوولان باید خود را برای آن آماده کرده و آموزشهای لازم را ببینند.

 

وی اضافه کرد: ۷۲ساعت اولیه وقوع زلزله به‌علت احتمال نجات دادن افراد در زیر آوار مانده جزو ساعات طلایی محسوب می‌شود و در این مرحله است که مدیریت بحران نقش اساسی در کنترل دامنه بحران خواهد داشت.

 

وی اظهارداشت: باوجود خطر بالقوه زلزله در اکثر شهرهای ایران ایمن‌سازی متاسفانه در احداث بناهای جدید چندان جدی گرفته نمی‌شود در حالی که ایمن – سازی مرحله پیشگیری از خطر احتمالی آینده است که اگر به طور مطلوب اجرا شود، موجب کاهش دامنه و عمق خسارات خواهد شد.

این استاد دانشگاه همچنین خواستار تهیه طرح جامع مدیریت بحران وامداد و نجات برای هرکدام از استانهای کشورشد و گفت: تاکنون فقط مسوولان استانهای تهران و اصفهان نسبت به این امر اقداماتی را شروع کرده‌اند.

در این همایش هرکدام از اعضای ستاد حوادث غیرمترقبه استان اردبیل نتیجه اقدامات و سووالات خود را در زمینه نحوه آمادگی در برابر حوادث پیش بینی نشده از جمله سیل، طوفان و زلزله ارایه کردند و به مبادله تجربیات عملی خود پرداختند.

 

 

 

21 فوریه، 2010 |