مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور

مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور

مانور سراسری زلزله در مدارس کشور

امسال نیز مانور سراسری زلزله در مدارس برگزار گردید این هشتمین مانور زلزله ای است که به همت پزوهشگاه بین المللی زلزله در ایران برگزار می شود و در ان کودکان ایران با طی نمودن یک اموزش فشرده یک ساعته خود را برای زلزله اماده کرده و در یک مانور چند دقیقه ای پناه گیری و خروج از مدرسه را تمرین میکنند . این در حالی است که پناه گیری در زیر میزهای مدرسه که از اصول پناه گیری در این مانور میباشد یک عمل جامع و مفید برای تمامی مدارس کشور نبوده و تنها در مدارسی که در برابر زلزله بتواند بطور کامل مقاومت نموده و تنها در بدترین شرایط اجزاء غیر سازه ای ایمن نشده آنان فرو بریزد قابل توجه و مفید میباشد . و این عملکرد در مدارس قدیمی کشور که اغلب ساختمانهای فرسوده و فاقد حداقل استانداردهای مورد نیاز برای تحمل نیروهای جانبی زلزله میباشند فاقد کارایی بوده و حتی باعث اسیب رسانی بیشتری نسبت به پناه گرفتن در کنار دیوارهای باربر در زیر بار سقفهای طاق ضربی میباشد .

آنچه تجربه حرفه ای بنده در بازدیدهای انجام شده از زلزله های بزرگ اخیر ایران میباشد بی گمان آوار ایجاد شده چنین ساختمانهای قدیمی به هیچ کودکی در زیر میز مجال زندگی نمی دهد .

در سالی که گذشت بنده چندین بار در مصاحبه های خودم با رسانه های بازگو نموده ام که پروفیلهای سبک مورد استفاده در ساخت میز و نیمکتهای مدارس انقدر ضعیف هستند که حتی قادر به حمل جوشکاری مناسب نمی باشند و قطعا چنین پروفیلهایی قادر به تحمل ضربه و فشارهای بسیار بالای اوار های مصالح ساختمانی مدارس نخواهند بود . این موضوع را جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران قادر است با تامین هزینه های ان توسط دولت در یک ازمایشگاه تخصصی در حضور تمامی کارشناسان و متخصصان زلزله ثابت نماید . به غیر از مبحث پناه گیری در خروج و اسکان پس از حادثه نیز مانور دارای نقاط ضعف فاحش می باشد، حتی اگر به تصاویر پخش شده از تلویزیون در شب قبل هم توجه می نمودید می توانستید صحنه های عجیبی را از نگهداری کودکان در کنار دیوراهای محوطه حیاط مدارس یا حمل مجروحین به شیوه های سنتی که در تمامی زلزله های ایران موجب قطع نخاع گروه کثیری شده است را مشاهده نمایید . در صورتی که خود متخصصان پژوهشگاه زلزله از فرو ریختن تمامی دیوارهای مدارس قشم در زلزله اخیر بازدید داشته و خاطرات زلزله بم هنوز از یاد گروه های نجات نرفته است . انچه مسلم است مانور کنونی زلزله حرکتی نوپا است اما قطعا نیازمند تغییر و تحول بنیادی است . آنچه که باعث شد تا امسال ما برای مانور زلزله مدارس مطلبی را بر روی سایت نگذاریم شاید در گفتگویی بود که هفته گذشته با یکی از بزرگان زلزله ایران نموده بودیم . ایشان معتقد بودند که نقد مانور زلزله در زمان کوتاه مانده به برگزاری نمیتواند موجب تغییری در نحوه اجرا و تصحیح ان گردد در حالی که سوژه خوبی برای تخریب و نابودی حرکتی مثبت در این وانفسای حادثه و بحران می گردد که هزاران دشمن دارد . ما نیز نصیحت این بزرگوار را گوش داده و از نقد مانور قبل از برگزاری خود داری نمودیم . تا در فرصتی مناسب بتوانیم با نقد منصفانه و اراه راهکارهای اجرایی به بالا بردن سطح این مانور کمک کنیم .

اما امروز اولین روز از یکسال باقی مانده به مانور زلزله بعدی مدارس در ایران است و من به عنوان دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران اعلام میکنم که حاظر هستیم با مام توان خود در تمامی زمینه های برگزاری مانور به کمک مسئولان این مانور بشتابیم .

دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران / مهندس علیرضا سعیدی

21 فوریه، 2010 |